Gå til innhold

Xander?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det liksom en fancy utgave av det nesten like fatale Chrisander? Eller er det Sander det skal være? Hva ER det med enkelte mødre idag? Denne trangen til å fremstå som nytenkende og gi barna uvanlige og "fancy" navn, ligner fanatisme. Det er latterlig, skremmende og trist på samme tid. Jeg vet dessverre om verre navn enn Xander, så det navnet var bare et eksempel. Men fy faen, det er ille det også. :-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel - gir du barnet navnet Sander i dag er du ikke spesielt nytenkende spør du meg:

Det er 5475 menn som har Sander som første fornavn.

Det er 4674 menn som har Sander som eneste fornavn.

Navnet er med andre ord mer vanlig enn f.eks. Peter, Elias, Simon, Torstein og Olaf f.eks.

Skrevet

Hadde jeg sett dette navnet uten å ha hørt noen si det først hadde jeg lurt på uttalen. 'ksander ville jeg sagt.. Så det var et teit navn igrunn.

Skrevet

men tenk da prinsessa, navnet er jo praktisk til tusen. xander skal jo bli noens x han også. da slipper man jo og belemre seg med ekstra bokstaver i hytt og pine.

nytenkning? hvordan i all verden kan det forklares med nytenkning om noen bygger om ett navn? det er jo heller tegn på liten fantasi om man må om-møblere ett navn som allerede eksisterer.

chrisander? jeje....

Skrevet

øh, du har ikke akkuratt forstått hovedinnlegget. problemet er jo at man på død og liv SKAL være nytenkende i navnevalgets kval. da ender man ofte opp med navn som maribell isabella, som sikkert ikke så mange andre har, TAKK OG PRIS. om navnet klinger bra og har tilhørighet med barnet er mindre viktig.

Skrevet

De mener vel stort sett det er Sander på fancysk. Personlig mener jeg det bør uttales Shander, akkurat som Chim Kjølner vitterlig heter Kjim, stakkar.

Skrevet

Jeg tror jeg har forstått HI ja. Jeg forsøker bare å si, og gi en kommentar til, disse mødrene som gir barna navnet Xander eller Sander. De er ikke nyskapende da det er et vanlig navn. For meg er navnet Xander og Sander akkurat det samme, akkurat som Alexander og Aleksander eller Zara og Sara... Ikke nyskapende i det hele tatt. Men mulig det er et forsøk på å skille seg ut og være litt fancy - og det må jo være lov. Men "nytenkende" er det ikke. Så eksemplet som ble gitt her var litt dårlig også... Mariell Isabella er vel heller ikke akkurat spesielt nytenkende spør du meg - to relativt vanlige navn satt sammen til ett... Og det var da heller ingen "rar" klang i det - da er det verre med Åse Mariell eller Isabella Gunhild... Om man synes sånne navn er fine er en helt annen siden av saken - og et spørsmål om smak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...