~Roskva~ Skrevet 9. oktober 2007 #4 Skrevet 9. oktober 2007 Jeg er ikke overvettes begeistret for det navnet, dessverre. Men så er jeg nok noe påvirket av at jeg er lei av korte jentenavn som slutter på -a. Og så er jeg litt lei av at man i frykt for at at barnet skal ende opp i barnehage og skole med mange andre med samme navn, prøver å hele tiden ta i bruk "nye" navn. Min smak heller nok mer mot navn som "alle" kjenner til, men som ganske få heter i dag. Samtidig er Luna et helt greit navn, jeg har ingen skrekkelige assosiasjoner til det, og det er ikke speielt belastet eller belastende på noen måte. Bruk navnet hvis du liker det, du :-)
lille stjerne Skrevet 9. oktober 2007 #5 Skrevet 9. oktober 2007 Synes det er nydelig! Betyr vel måne, som er et feminint symbol (solen er jo mannlig, månen står for det kvinnelige) og det passer jo fint til jente. Hadde jeg hett Luna, hadde jeg vært veldig fornøyd!
~Roskva~ Skrevet 9. oktober 2007 #6 Skrevet 9. oktober 2007 Hehe, hva som er kvinnelige og hva som er mannlige symbolder varierer litt fra kultur til kultur. I gresk/romersk mytologi er månen knyttet til det feminine, mens solen er knyttet til det mannlige. I norrøn mytologi derimot, er månen mannlig og solen kvinnelig. Hvordan man velger å tolke det, er vel opp til en selv :-) Men ettersom Luna er latin, så har du jo rett i at ordet (og navnet) er knyttet til feminin symbolikk.
Thea Skrevet 9. oktober 2007 #7 Skrevet 9. oktober 2007 Hei! Jeg synes Luna er kjempefint. Litt eksotisk og spennede, men også søtt og enkelt. Liker tanken på å kalle opp etter noe vakkert. Har veldig lyst til å bruke det selv hvis det blir jente. Men har luftet navnet litt selv og det er mange som ikke liker det. Har tenkt å kanskje kombinere det med et annet navn også. Ps! Luna er ikke bare latinsk, betyr måne på spansk også. Men vet ikke hva månen symboliserer i spansktalende land.
marik* Skrevet 9. oktober 2007 #8 Skrevet 9. oktober 2007 Ps Thea: Spansk er et latinsk språk,derfor likt og betyr det samme:-) Luna er absolutt et spennende navn:-)
vannkvinne82 *060208* Skrevet 9. oktober 2007 #9 Skrevet 9. oktober 2007 Jeg synes det er kjempefint. og for min del liker jeg bedre korte jentenavn som slutter på a, enn enorme dronningnavn som er blitt så populært i det siste...
Lita tulle & stor gutt <3 Skrevet 9. oktober 2007 #11 Skrevet 9. oktober 2007 Likte Luna veldig godt jeg.. kanskje et litt sjeldent navn, men veldig spennende!! Hvis du liker A-endinger, er jo Runa ganske likt, hvis du føler at Luna blir for spesielt..Men spesielle og sjeldne navn er flott, er litt lei av Thea og Markus, selv om det er flotte navn det også
gulda Skrevet 9. oktober 2007 #12 Skrevet 9. oktober 2007 Som små brukte vi ordet "luni" mye, brukte det i stedet for "teit", eller noe. Mulig det var veldig lokalt, og andre ikke har hørt det en gang..? Men når jeg hører Luna, så kan jeg ikke unngår å tenke på luni. Bekager.. Hadde det ikke vært for luni-ordet, så hadde jeg sikkert syntes at Luna er fint, men klarer ike tenke nøytralt på det nå..
Mininni Skrevet 9. oktober 2007 #13 Skrevet 9. oktober 2007 Gulda: "luni" er nok egentlig det engelske "looney" (uttales "luni") som altså betyr tulling/gærning. Og er altså helt annerledes både i måten det skrives på og hva det betyr. Jeg synes Luna er kjempefint, jeg - for øvrig kan det jo være av interesse at en av Agnar Mykles bøker heter "Lasso rundt fru Luna". Luna betyr, som flere har sagt, måne, og jeg tror ikke det er særlig mange som vil assosiere det med "looney" For øvrig: jeg er nå av den oppfatning at hvis du selv synes navnet er fint, så bruk det! Hva andre mener har lite å si (med mindre du velger noe som kan være til skade for barnet, som f.eks "Closette" eller "Rullegardine" ) Smak er så forskjellig. Stol på din egen magefølelse
gulda Skrevet 9. oktober 2007 #14 Skrevet 9. oktober 2007 Mininni: Jeg har jo skjønt det når jeg ble eldre, he he. men som sagt så brukte vi luni, og vet at det er flere i området her som også har reagert på Luna av samme grunn. men som sagt så kan det være veldig lokalt at det ordet er brukt slik her. Vi har alle våre assosiasjoner med ting, og selvfølgelig så få Hi bruke navnet hvis hun liker det. )
Topp 10. Skrevet 9. oktober 2007 #16 Skrevet 9. oktober 2007 Synes det er et nydelig navn, og har derfor en dachs ved det navnet:) Foreslo å kalle våre lille i magen for Luna men samboer nekta siden voffsen heter det:) Heheheh!! Så vi endte opp med et annet 2 stavelses navn med a ending i stede og vi er svært fornøyd!! Synes du skal velge det navnet om du liker det!!!
Mido Skrevet 9. oktober 2007 #17 Skrevet 9. oktober 2007 Har ei venninne som har en datter som heter det... JEG SYNES DET ER KJEMPEFINT. vARMT OG NYDELIG NAVN. oPS...caps lock....
Fruktmos- 2 prinsesser:) Skrevet 9. oktober 2007 #19 Skrevet 9. oktober 2007 Hmmm.. Fint, men tenker på en katt siden en venninne hadde en katt som het det. Hehe
2 tette - med flette Skrevet 9. oktober 2007 #20 Skrevet 9. oktober 2007 Synes det er et veldig fint navn.. Kjenner ingen som heter det, og ingen som har tenkt å kalle barnet sitt det, så det må jo være et ganske orginalt navn
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2007 #21 Skrevet 9. oktober 2007 Vet om veldig mange nå som heter det og som vurderer det, blir et "poppis" navn tror jeg. Syntes forøvrig navnet er grusomt:-)
Tobias og Robin Skrevet 9. oktober 2007 #22 Skrevet 9. oktober 2007 Hei... Lurer på om ikke "kjæresten" til free willy heter det??? I filmen mener jeg... Synes det er ett spesielt navn jeg.
kariuss Skrevet 9. oktober 2007 #23 Skrevet 9. oktober 2007 jeg syns ikke d er no fint på et barn, høres mest ut som et dårlig tegneseriefigur-navn..
Bdancer Skrevet 9. oktober 2007 #24 Skrevet 9. oktober 2007 Inspirert av harry potter? Synes det er veldig fint jeg! Både lyden av navnet i seg selv og betydningen:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå