Gå til innhold

Lærling...

MammaTilLucas

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om det er noen som har peiling på hvilke rettigheter man har når man blir gravid som lærling?! Jeg har vært lærling nå i 4 mnd, blir jo flere måneder til jeg går ut i permisjon, men har jeg da samme rettigheter som de vanlige arbeiderene??? Får jeg permisjon med lærlinglønn? Og hvor mye er fødselspengene på, er det noe alle får? Hadde vært greit å fått et ordentlig svar på dette, noen som har erfaring med dette?

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøver å dytte denne opp jeg, er lærling selv =)

Skrevet

Jeg vet ikke helt, men kan tenke meg at dere vil få foreldrepenger tilsvarende det dere tjener pr mnd i dag. Regner med at det er nav som må kontaktes ang dette, og anbefaler å ringe og avtale en time hos ditt lokale nav-kontor. Det er greit å få litt oversikt, så man vet hva man må søke om!

Lykke til!

Skrevet

Jeg er lærling og er sykemeldt fra jobben.. etter d jeg har forstått får jeg det samme i foreldrepenger som jeg får i sykepenger fra nav nå. og det tilsvarer det jeg får i lønn av arbeidsgiver. Jeg skal selv ha permisjon i 44 uker så får 100% lønn av det. om du velger 54 uker får du 80% av lønnen din. når det gjelder lånekassen kan du få fødselsstipend i inntil 42 uker. Fødselsstipendet tilsvarer det du maksimalt kan få i stipend og lån i de aktuelle ukene. Hvor mye du kan få kan du regne ut på lanekassen sin støttekalkulator. Forskjellen fra vanlig støtte, er at du i perioden med fødselsstipend får hele summen utbetalt som stipend og ingenting som lån. Og det er jo ganske greit:) I tillegg kan du få forsørgerstipend på 1 320 kroner per måned om ikke samboeren din tjener mer enn 22 250 kroner per måned da blir stipendet redusert eller faller bort.

littlestar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...