Gå til innhold

ang om arb.giver søker om å få dekket sykem.

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg håper noen kan hjelpe meg med dette spm, jeg har vært på rehabiliteringspenger tidligere så jeg må jobbe sammenhengende i 26uker for å få tjent opp til sykepenger igjen, men hvis jeg blir sykemeldt nå, kun en uke eller to, så er det jo arbeidsgiver som dekker disse første 16dagene,men om de søker om at nav skal dekke det vil det si at det da vil gå ut over de 26ukene jeg må være i arbeid??

Er så redd for at det skal gå ut over de 26 ukene, og så at jeg da mister retten på sykepenger og foreldrepengene også.

Kanskje litt dårlig forklart, men jeg håper noen kan svare.

Takk på forhånd.

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Er litt i samme situasjon. Har måttet jobbe i 26 uker for og få rett til sykepenger igjen. Sist jeg var sykemeldt fikk jeg brev fra Nav om at jeg ikke fikk sykepenger, og måtte tilbake på jobb. Fikk også brev om at arbeidsgiver hadde fått invilget at de skulle få tilbakebetalt for de 16 dagene. Men jeg har ikke fått noe etter det om at det har gått ut over mine 26 uker.

Jeg er nå sykemeldt igjen og 16. oktober hadde jeg jobbet i disse 26 ukene. Så jeg venter spent på om jeg får brev i posten fra NAV om at jeg ikke får penger. Men håper i det lengste på at det har gått i orden og at jeg endelig slipper og tenke på om jeg kan bli sykemeldt.

Håper kanskje det var litt svar på det du lurte.

Sykdom i arbeidsgiverperioden går ikke utover de 26 ukene selv om arbeidsgiver får det dekket av trygden.

§ 8.-12

Fra arbeids­giveren har arbeidstakeren derimot rett til sykepenger i de første 16 kalenderdagene av hvert sykefravær selv om vedkommende har brukt opp retten til sykepenger fra folketrygden etter denne paragraf. Det samme gjelder tilfeller der arbeidstakeren er unntatt fra arbeidsgiveransvaret etter §§ 8‑20 og 8‑21 og folketrygden refunderer sykepenger som er utbetalt av arbeidsgiveren.

Anonym fra 20/10 her.

Jeg fikk ikke sykepenger fordi jeg ikke hadde jobbet inn disse 26 ukene som må til for og få rett til sykepenger. Jeg har vært sykemeldt i ett år tidligere. Og da må man ha jobbet i 26 uker for og få sykepenger igjen fra NAV. Fikk sykepenger fra arbeidsgiver.

Ble litt rotete, men håper du skjønner.

Annonse

Jeg prøver også å opptjene rett til ny sykepengeperiode. Har fått beskjed fra NAV at eventuell sykdom i arbeidsgiverperioden ikke teller som fravær i de 26 ukene, selv om arbeidsgiveren min får det dekket pga sykdommen min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...