Gå til innhold

April: Den lille tøffingen vår kom til verden natt til fredag :-)

frida♥

Anbefalte innlegg

Og det ble nok mer dramatisk enn jeg kan like.

Det endte med akutt keisersnitt og lillegutt fikk en tøff start og har tilbrakt de fire siste dagene på nyfødt intensiv, men nå er det meste bra og vi kom hjem i ettermiddag.

Vi kom inn til sykehuset klokka tre natt til fredag og da ble det fort oppdaget ved undersøkelse at det nok ikke var et hode som stakk ned, men en fot. Da var det en plass mellom 7 og 9 cm åpning og det ble forberedt en setefødsel (da var jeg ikke så høy i hatten...) De tok ultralyd for å måle hodestørrelse og da fant de ut at han lå på tvers. Det ble fart i sakene, keisernitt bestillt ( jeg enda mindre høy i hatten...) og før klokka var fire var han ute.

Livet hans startet med innblåsninger og kompresjoner og rett opp på intensiven - han skårte kun 2 etter ett minutt, men var kommet seg etter 10 min. Han var bøyd som en liten banan, veldig irritabel og fostervannet var fargen og det var tydelig at det hadde vært en stresset liten gutt i magen min ( han hadde bæsjet i fostervannet en tid tilbake, det skjedde ikke under fødselen) da de i tillegg brukte ganske lang tid på å få han ut fordi han lå så kronglete til ble det veldig hardt for han (og mor som synes det var skrekkelig å kjenne at de dro og slet for å få han ut...)

Jeg fikk ikke sett gutten min før etter 5 timer og da var det bare fra senga mi. Han så så liten og syk ut der han lå, med overvåkning på brystet og greier i armen (for å sette medisin i)

En veldig anderledes måte å møte barnet sitt på en det jeg er vant til :-( og med en sterk redsel for at det skulle være ting her han hadde tatt skade av / fått varige men av.

Han kom seg fort, har nok slitt mest med smarter i kroppen etter behandlingen han fikk da han skulle ut og etter å ha ligget helt merkelig i magen.

Han har gått på antibiotika (fårebygge infeksjon) og smertestillende.

På slutten av svangerskapet har jeg merket at ting har vært anderledes og bad derfor legen min sjekke leie for et par uker siden med tanke på dette. Jeg og mannen har jo snakket om at det kunne kjennes ut som han lå på tvers, men har ristet det vekk da legen min sa at slik hun kjente det så lå han med hodet ned. Irritere meg litt over at jeg ikke har gått til jordmor, da hun sikkert ville oppdaget hvordan han lå. (flinkere til å kjenne leie innbiller jeg meg..)

Da fødselen var i gang her hjemme dro vi heldigvis til sykehuset tidligere enn jeg ellers ville gjort med de smertene, ventet ikke til det ble mer vondt, og bra var det. Heldige var vi også i det at vannet ikke hadde gått. Det hadde ikke vært så bra nei.

Det har vært noen slitsomme dager, men gutten vår har jo fort blitt bra og jeg har med lettelse kunnet se at han ganske fort er blitt en slik baby jeg er vant med og at ting derfor er bra.

Han må følges opp av fysio på sykehuset fremover pga feilstillinger i kroppen og i tillegg ble det på legesjekken i dag oppdaget en bilyd på hjertet som igjen førte til at han måtte ha ultraly for å finne ut årsaken. Det ble oppdagen to små hull mellom hjertekamrene som vistnok i de fleste tilfeller vil gro av seg selv, men som krever oppfølging fremover. Han skal sjekkes igjen om to måneder. Imens må vi selvfølgelig følge med, men vi tror og håper dette ordner seg etterhvert.

Nå ligger han nede i vogga si og sover. Han er selvfølgelig heeelt nydelig og jeg klarer nesten ikke se på han uten å få tårer i øynene. Det har vært mye følelser inne i bildet på kort tid og jeg kjenner at jeg er ganske sliten. Puppene er blitt enorme så mat skal gutte få :-D - skal ikke stå på det.

Jeg setter og reiser meg som ei dame på nitti år for såret er vondt, men det er greit. Vi har endelig fått møte han som vi var så spent på å få treffe og det er en fantastisk opplevelse:-)

Han er fin, sterk og god,- har enda ikke fått noe navn, men det går bra med bare "babyen" en stund!

Søstrene er kjempe fornøyd, er jo veldig spent på hvordan dette skal bli for Amandamor, vi får se etterhvert.

Han var 3776 gram 51 cm lang, akkurat passe med andre ord :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herlighet for en skummel opplevelse du har gjennomgått!! Håper det etter forholdene står bra til, skal krysse fingrene for dere!! Gratulerer med nurket!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, kjære deg så dramatisk!! Kjente klumpen i halsen vokste etterhvert som jeg leste nedover. Men det høres jo ut som om det går rette veien nå i alle fall, selv om dere er litt mørbanket begge to. Og gratulerer så kjempemasse med Lillegutt!! Kjempeklem til dere fra oss!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med prinsen!! Han har sansen for å lage litt dramatikk i en ellers kjedelg hverdag..hehe.. Det blir nok ikke siste gangen han setter deg på prøve, nei! ;) Satt helt oppslukt og leste historien din! Det må ha vært så utrolig skummelt!! Lykke til i barseltiden! Håper amanda og søstrene ikke blir altfor sjalu.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj. hvilken dramatisk inngang til denne verden. Håper det går bra med hele familein i fremtiden.

Lykke til og kos deg masse i permisjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off så dramatisk. Fikk meg til å minnes min andre fødsel, nesten lik. Bare at me viste at snuppa låg i seteleie. Men ikke så dramatisk etter keisersnitet da.

En kjemper du har. Det høres som om ting går den rette vegen.

Gratulerer så mye med lillegutt, kos dere mye som storfamilie ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh..hjelpes....ble helt kald inni meg da jeg leste dette. Godt at alt går bedre nå da... Håper alt retter seg etterhvert. det gjør vel helst det. Kos dere med Lillegutten deres og bruk masse tid på å bli kjent og kose alle sammen.

Og gratulerer selvsagt!

klemmer fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så masse, jeg har ikke fått sagt det. Men det var en litt trøblete startfor dere dette. Krysser fingrene for at dere for en roligere stund nå, så du kan nyte tiden med en bitteliten skatt i huset :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi, det var litt av ens tart for en liten krabat. Håper alt er bra nå og at dere koser dere:)

Gratulerer til mamma , pappa og de tre storesøstrene:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oida, dere fikk en tøff start ja! Slik hadde jeg det med den første så jeg vet hva dere har vært igjennom! :( Men det var godt å høre at alt ser ut til å være bra nå!! Gratulerer så mye med nurket!! ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da, det var litt av en fødselsopplevelse:( Håper alt har roet seg ned, og at dere kan begynne å nyte barseltiden!!!

Gratulerer så mye:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Frida!

Oi som tiden flyr! Plutselig hadde du fått baby. Gratulere så masse!!!! Off for en opplevelse du har hatt. Godt at han har kommet seg så fort.

Kos deg masse med lille gutten;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...