Gå til innhold

Da var det over =( lei meg nå...

Anbefalte innlegg

Skrevet

dere kjenner vel til problemene mine, kort fortalt baby som ikke vil ha pupp, pumping 10 ganger døgnet og bare 10-20 ml hver gang. vel, nøyaktig en måned etter fødselen har jeg mistet melken på skikkelig. har hørt alle steder at det ikke er noe som heter å miste melken, og da føler jeg meg bare enda mer elendig... i dag tidlig fikk jeg ut 5 ml. etter det har det bare kommet en dråpe per pupp når jeg har pumpet. tenkte det kanskje bare var dårlig utdrivning, så fortsatte. men nå har jeg pumpet annenhver time i hele dag og det kommer ikke noenting i det hele tatt =( jeg prøver å sette igang utdrivningen, prøver å håndmelke, klemmer på puppene som jeg pleier, har prøvd å få henne til å suge med brystskjold... ingenting hjelper.

i følge ammehjelpen er vel jeg et medisinsk under da, for ifølge dem er det ikke noe som heter å miste melken etter bare en måned...

føler meg HELT håpløs nå. Alt dette slitet, og for ingenting. hva skal jeg si til folk nå, når hun ikke får NOE fra meg i det hele tatt ?

uff, håper fremdeles på undre, men det har jeg jo gjort i en måned nå...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

først vil jeg jo bare si at du har vært utrolig flink som har orket å stå slik på. går det ikke så går det ikke, og det går ikke for alle. før var det veldig slik at en skulle gi flaske, men nå er det ikke godtatt å gi flaske. en må ha en gylden middelvei. du har gjort din innsats. og med tanke på at du har et barn som ikke vil suge, så er nok det grunnen. du får ikke samme sugestimulering ved pumping som ved amming. men du kan evt prøve håndmelking, for noen hjelper det bedre. ta tak ved areola og klem inn og ut, ikke frem og tilbake som mange tror men inn og ut. du klemmer brystet ut, barnet tygger på en måte på brystet, det suger ikke som vi på vanlig språk sier. har du prøvt syntocinonspray? det hjelper med utdrivningen, og det kan være du trenger det for å klare pumpe, siden det ikke er samme stimulering som når barnet suger. i den er det oxytocin- vel verdt et forsøk før du gir opp. da tømmer du brystet og på sikt kan det øke produksjonen siden du får ut det du har i brystene ved hjelp av sprayen og da merker brystene det ikke er melk der lenger og må produsere mer. men får du aldri ut melka , så tror kroppen at det skal være slik og lager ikke mer melk. du kan og høre med primerankur. snakk med lege, og ammepoliklinikken i ditt nærområde. jeg kjenner ikke situasjonen din fra før, men hadde du en tøff start? for dersom barnet ditt ikke fikk suge fra starten og du ikke stimulert så bra, så er det grunn nok til å få mindre melk. pga dersom melkekjertlene ikke blir stimulert fra starten av så svinner noen av. og da får du jo melk, men ikke så mye som du ville fått om det va skikkelig stimulert fra starten. og da øker det ikke så mye som det kunne gjort om du hadde god stimulering fra starten, uansett hvor mye innsats du har. rett og slett pga kjertlene ikke fungerer ( fungerer ved neste svangerskap dersom de blir stimulert fra starten:)) . lykke til ialleflal med samme hva du bestemmer deg for. men har du snakket med helsestasjonen, om eks hvorfor hun ikke vil amme? fått hjelp til å legge henne til? kan hun være stiv i nakke eller noe annet som plager henne som gjør at hun ikke trives i ammestilling? har du eks prøvt tvillingstilling dersom ikke vanlig amme stilling hjelper? da har du barnet bak deg på en måte og magen hennes inntil siden din og hodet frem mot brystet...håper det hjelper noe dette.. men godt jobba om dette er kvelden du gir opp;) klem fra ei som jobber på nyfødintensiv

Skrevet

ja, hadde en vanskelig start... jenta vår var dysmatur og hadde dårlig utviklede reflekser, så hun leita ikke eller noe, og når vi viste henne puppen skjønte hun ikke helt hva hun skulle gjøre... og siden hun bare var rett over 2 kg var hun nødt til å få mme i tillegg. jeg kjøpte brystskjold selv om helsesøster var veldig imot det, og det gikk sånn noenlunde. men mesteparten av maten hennes har vært erstatning.

tror kanskje jeg skal snakke med legen eller ammepoliklinikken. kan de skrive ut resepter på ammepoliklinikken? jeg vil ikke gi opp dette=(

er aller mest redd for hva helsesøster kan komme til å si... hun er så besatt av dette med amming. og det kan jo være hun er av dem som ikke tror det er mulig å miste melken, og da blir det vel et kaos... jeg har gjort ALT jeg kan, har lest bøker og brosjyrer og prøvd ut alle tips men det skjer aldri noe. Har aldri fått ut mer enn 20 ml, utenom en gang på tredje dag etter fødsel, da fikk jeg faktisk ut 85 ml!

Men ellers har det vært maks 20, med pumping hver andre time heeele dagen... uff, kanskje det hjelper hvis jeg bare pumper og pumper og pumper... kanskje produksjonen kommer tilbake da?

Skrevet

du har en veldig god holdning, og hva helsesøster kommer til å si skal du ikke bry deg med:) forstår hun ikke etter denne historien så er det helt feil av henne mener jeg! de skal støtte og gi råd, men også støtte for valget ditt selv om de ikke er enige. har hun gitt deg de rådene hun kan og det likevel ikke går så har hun jo ikke flere råd og kan ikke reagere om du slutter å pumpe.

jeg tror ikke lenger det hjelper å bare pumpe, pumpe og pumpe. med alt dette stresset så får du bare mindre melk.. det skal holde å pumpe 2 timer til dagen, fordelt på minst 6 ganger i døgnet. pumper du slik skal produksjonen holdes oppe. og når du ei stund nå har pumpet ofte, så kan du jo ikke holde på slik for alltid. kan fortelle om ei mor på jobb. fikk et barn som var født over 3 mnd for tidlig. mange opp og nedturer og stress, hun hadde lite melk til førstemann og fikk stimulert dårlig brystene i starten den gangen. hun pumpet fra starten av, men som jeg sa tidligere så er ikke pumping og amming det samme. noen får ikke melk skikkelig før barnet suger. hun var ivrig etter å få melk, og hadde 60-80 ml i døgnet. hun prøvde å pumpe oftere, men følte da at melka forsvant mer fordi det ble så stress. så vi avtalte at hun pumper disse to timene til sammen. hun fikk primperankur ( tror du må til lege da), og fikk opp melkeproduskjonen både ved pumping og amming. hun hadde veldig små bryst, det skal ikke ha noe å si sånn sett- men hun har jo naturlig mindre melkeganger enn om hun hadde hatt større bryst. hennes var veldig små altstå! men hun fikk melk ved hjelp av kuren og av at barnet etterhvert begynte å amme. men hun fikk mer melk før barnet begynte å suge også. tror at du i plassen for å tenke mer og mer pumping, tenk de to timene. slapp av..så godt du kan:) spis sunt og normalt, drikk normalt. dersom du røyker kan det være grunn nok til lite melkeproduksjon. barnet ditt er ikke så gammelt. og høres ut som hun kan få det til etterhvert. du kan eks prøve å amme direkte på brystet, eller brystskjold. men om du prøver direkte på brystet- har ei sprøyte med melk ( fås på apoteket) som du spruter på brystet så føler hun hun får melk. de gir ofte opp før melka kommer fordi de vil ha det med en gang. stresser hun og bare kaver kan du i et siste forsøk prøve å ta sukkervann på brystet- skal egentlig ikke det fordi det er ikke sukkervann som kommer ut av brystet. men vi bruker det i de tilfelle med barn som blir irritable ved brystet og ikke tar tak selv om det får melk på brystet. de fleste gangene suger de tak da, og håper hun da forstår hvor godt det er og at hun fortsetter. da får du en helt annen stimulering. brystskjold er en imot pga det hemmer melkeproduksjonen pga mindre stimulering av brystet og pga at de blir vant med brystskjold og vil ikke ta brystet etterpå. så ville prøvt uten skjold først, først melk, sukkervann og evt brystskjold om ikke det nytter;) hun finner nok ut at du er mye bedre enn flaska da;)hehe... men hun får melka veldig lett vet du med flaske og blir fort vant med å ville ha det slik og ikke jobbe for melka:) men har du melk som du spurter på brystet så får hun smaken og vil trolig jobbe litt;) blir langt dette her men håper du kan bruke det:)

Skrevet

tusen takk for all god informasjon! skal komme meg til legen i morgen ihvertfall... skal også prøve å legge henne til og se om kanskje det hjelper... tusen tusen takk=)

Skrevet

lykke til:) kom på- prøv å legg henne til når hun ikke er veldig sulten- har nok litt mer tålmodighet da;)

Skrevet

Hei! Først og fremst vil jeg si bra jobba! Du burde være stolt av deg selv som holder ut!

Du kan også prøve hjelpebryst. Det står om det på ammehjelpen.no

Du må bruke en sonde som du fester til flaska og taper fast på puppen. Så legger du barnet til brystet og det vil drikke fra flaska, men tror det kommer fra puppen, og samtidig vil brystet bli stimulert så det produserer mer melk.

Jenta mi har puppenekt om dagen, jeg har pumpa meg og gitt på flaske når hun ikke vil ha pupp, men merker nå at det kommer mindre og mindre melk for hver gang, så jeg skal prøve ut dette og se om det funker. Håper det ordner seg for deg uansett hva som skjer! :)

Skrevet

D hender at melka blir borte ei stund pga av stress feks.. Jeg hadde nok vært like lei meg, men kanskje om du tar d litt med ro med ammestyret så kommer den tilbake:) D er jo litt stress med amming mange steder..

Skrevet

og får du den ikke tilbake, så har du gjort alt du kan, og er en kjempeflott mamma!!

husk det!

du har jo allerede gjort så mye for veslejenta di, du har vært og er så flink, bedre mamma kan ikke jenta di få!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...