Gå til innhold

Blodprøver ved 1.gangskontroll

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei. trenger de å ta blodprøve i albuegropen?og trengs det mye? Har skrekk for dette,da jeg ofte besvimer,har derfor kun tatt blodprøve i fingern siden barneskolen,håper liksom at dette er nok denne gangen også..noen av dere som har vært som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ikke for å skremme eller skuffe deg..men jeg tok bl.prøver i dag i albuen-4 glass. Men jeg vet ikke om det er slik alle plasser:-)) Det gikk veldig fint:-)

Skrevet

Første gangen jeg var hos legen tok de stikk i fingeren for å ta blodprosenten.Neste gang skal jeg ha en ordentlig førstegangskontroll.Legekontoret sa at de da skal ta flere beger,så jeg går ut ifra at de da skal ta vanlig blodprøve.

Skrevet

takk for svar...det var jo ikke særlig oppmuntrende,blir svimmel ved tanken,huff å huff:-(

Skrevet

jeg skal på min første kontroll i morgen og haaaater blodprøver!! fått vite at jeg skal fylle 8 glass!!!!:( iiik... liker heller ikke å måle blodtrykket.. sist gang måtte jeg prøve 5 ganger før det gikk pga at jeg blir så stresset at trykket stiger! glad når morgendagen er over ja:)

Skrevet

De kan ta det fra hånden også om det er armhulen som er problemet. Dvs bak håndflata. Mange fine årer der:)

Skrevet

er nok heller mengden som er problemet desverre. Men jeg kan ikke skjønne at de trenger 8 glass blod..skal iallefall spørre om de kan ta minst mulig, er svimmel nå bare ved tanken.

Skrevet

Skal love deg at det ikke er blodmengden de tapper som gjør at du blir svimmel. Synes det høres veldig mye ut med 8 glass (3 burde holde i massevis), men si at de faktisk tar 8 glass. Mest sannsynlig blir det maks 40 ml blod (5 ml x 8), i verste fall 80 ml hvis de bruker de største glassene. Til sammenligning tappes det 450 ml blod når man gir blod...

Hvis du er plaget med at du blir svimmel og besvimer bør du spørre om du kan få legge deg ned mens de tar blodprøvene. Det pleier å hjelpe på de aller fleste. Det er faktisk stort sett mye vondere å ta blodprøve i i fingeren enn venøst hvis den som tar prøven gjør det rett og du klarer å slappe av.

Lykke til! :o)

Skrevet

hei

mente ikke at mengden blod gjør meg svimmel på den måten,men mer tanken på mengden blod,det er tanken på hele greia som gjør meg ør.

men uansett,det gikk jo strålende,for de skulle bare ha 1 glass!!!

Skrevet

Er mange som har sprøye skrekk, men du må prøve å tenke på at hele legetimen er over på veldig kort tid og da kan du slappe av igjen. Måle blodtrykket gjør ikke vondt, det er ikke noe å bekymre seg for. Kanskje du skulle prøvd et selv en gang, ..så du kunne se at det ikke er farlig. Drikk kaldt vann og legg deg ned når de skal stikke deg, så går det mye bedre. Ikke se på selve stikket.. Og etter at du er ferdig så bruker du litt tid på å tenke over selve stikket, så finner du kanskje ut at det er ikke så ekkelt allikevel

Jeg tror dette kommer til å gå kjempe fint jeg :)

lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...