Gå til innhold

Lite beroliget etter legebesøk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært til kontroll hos legen i dag. Er 32+2. Har hatt mye stikkinger, menssmerter, kynnere og vondt i korsryggen. Nevnte alt dette for han, men fikk beskjed om at det var heeelt normalt. Hadde skikkelig kramper i mellomgulvet på lørdag, men det var også heeeelt normalt. Hadde blodtrykk 139/77 - forrige gang var det 114/75. Noen som vet om dette også er heeeelt normalt? Sa at jeg hadde veldig hovne ben og fingre. Ja, da skriver vi 1-2, sa han uten å se etter selv. Sjekket urinprøve. Ga utslag på protein. Står L+3. Noen som vet hva dette betyr? Fikk beskjed om at så lenge jeg ikke var plaga så skulle jeg ikke gjøre noe. Syns det hørtes litt rart ut, jeg da. Så lenge det var bra med liv, så var alt i orden. Er selvfølgelig veldig glad for det, men ble liksom ikke helt beroliget.... Har hatt høyt magemål de 2 siste gangene. Høyt over det mørke feltet. Nå lå jeg så vidt over den røde. Lurer på om jeg skal bare slå meg til ro med at alt er tilsynelatende bra eller om jeg bør ta kontakt med en annen lege.... Er det bare jeg som er litt på tuppa, eller ? Takknemlig for synspunkter....

Skrevet

ring føden!snakk med de på føden de kan sei om det høres heeeeilt normalt ud=)det virket jo litt rart da...spør du meg jeg hadde ikke funnet roen.

Skrevet

Du hadde utslag på leukocytter, det er noe annet enn proteiner og har ingenting med svangerskapsforgiftning å gjøre. Tror det har noe med forurensning i urin å gjøre, kan være pga utflod.

At blodtrykket ditt var høyere er ikke så ille, så lenge undertrykket ditt ikke er opp mot 90. Dvs hadde det vært 139/90 så skal legen reagere og ta flere tester. Men samlet vurdering, så er prøvene dine greie selv om du har ødemer.

Ødemer i forskjellig grad er ikke farlig sålenge blodtrykket (da spesielt undertrykket) ikke er for høyt og du ikke har utslag på proteiner (P).

Begynner du å få mere vann og føle deg generelt dårlig, evt hodepine og/eller smerter i mellomgulvet, så bør du be om ny sjekk med blodtrykk og urinprøve.

Men utfra det du skriver, så ser det normalt ut.

har nettopp kommet hjem fra observasjon pga svangerskapsforgiftning, så jeg har blitt tytet ørene fulle av hva man skal bekymre seg for og ikke.

Lykke til til deg også håper jeg at du kanskje er litt mere beroliget nå :-)

Skrevet

Blodtrykket ditt er ikke høyt, selv om overtrykket er 139 så fyker dette litt opp og ned med stress osv. Det er undertrykket som er det viktige, og det er helt fint. L står vel for leukocytter og er en indikasjon på bakterier og ikke proteiner.

Dårlig å ikke se på bena dine, hvordan kan han da vite at det er 1-2 på ødem?? Vel, ring føden ja og får en prat med dem i det minste, så du føler deg beroliget. Det er det viktigste!

Skrevet

Hei, Mor til en. Tusen takk for svaret ditt. Er jo ille at ikke legen kunne fortelle meg dette, så hadde jeg kanskje skjønt mer enn bare å si at ting er normalt! Må si jeg ble litt klokere nå :-) De sykesøstrene som tok urinprøven sa det var proteiner, altså, men så lenge det bare var litt forurensning så er det vel greit :-)

Håper svangerskapsforgifntingen din ikke blir værre og lykke til :o)

Skrevet

Tusen takk for ditt svar også, Anonym :-)

Skrevet

Det er veldig vanskelig å orientere seg i alle disse legetermene. Det er i det siste at jeg har begynt å skjønne hvordan prøveresultatene skal se ut og ikke. Trodde før at så lenge blodtrykket gikk opp, så var det fare på ferde.

Syns legene er generelt lite flinke med å forklare hva alt betyr og hvordan testresultatene tolkes.

Takk skal du ha :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...