hønetuppa ønsker barn Skrevet 7. oktober 2007 #1 Skrevet 7. oktober 2007 Jeg har ikke hatt lapraskopi, for legen sa jeg ikke trenger det. Så jeg regner med å få komme inn om ca 4 måneder. Er egguttakene smertefulle? Hvor lang tid tar ingrepet? narkose/smertestillende? Er det vondt å få satt befruktet egg inn igjen? Hvor mange egg er det vanlig å ta ved egguttak? Hvor mye koster egguttak? pr innsetting? Får en dekket reiseutgifter? konsultasjon? Går du alltd på legemidler når du er under ivf behandling? Hva slags og hvor mye/dyrt er det ca per forsøk? Jeg vet at en får dekket det som overstiger 15000 for inntil 3 forsøk pr barn. Mange spørsmål her. men håper noen kan svare meg! Lykke til alle prøvere!
MK73 Skrevet 7. oktober 2007 #2 Skrevet 7. oktober 2007 Hei! Skal prøve å gi deg noen svar på spørsmålene dine. I tillegg finnes det endel informasjon om dette på nettet, så gjør noen søk. Når du etterhvert får brev fra sykehuset vil du også få endel informasjon fra dem som du selvsagt bør sette deg godt inn i. Men OK: Egguttak: Det varierer veldig hvordan dette oppleves. For noen er det helt greit, for andre er det relativt smertefullt, og de fleste befinner seg et eller annet sted mellom de to ytterpunktene. Uansett er det helt overkommelig, for det fleste er det overstått på 15 minutter (for meg tok det 15-20 minutter første gang, under 10 minutter andre gang). Inngrepet gjøres ikke under narkose, men det varierer fra klinikk til klinikk hva man får av smertestillende. Jeg leser at noen steder får man morfin i veneflon i tillegg til andre medisiner, men på Ullevål (der jeg går) får man en hestedose med Paracet pluss noe annet som skal gjøre oss avslappet og litt likegyldige. Som sagt så går uttaket helt greit - og er ikke noe man trenger å grue seg masse for. Vi gjør jo dette for et godt formål - og vi skal jo tåle en fødsel etterhvert ;-) Innsetting: Innsettingen er ikke noe problem - begge gangene var det fullstendig smertefritt for meg og var overstått nesten før jeg var på plass i stolen. Kun litt ubehag når instrumentene skal inn, altså mindre problematisk enn en vanlig GU. Antall egg: Varierer veldig. Jeg har lest om alle varianter, f.eks ofte mellom 3-4 egg og helt opp til 20 egg. Jeg fikk ut 6 første gangen og 8 andre gangen, men det virker som om mange får flere enn det? Kostnad: Prisen gjelder per fullførte forsøk - og et fullført forsøk er et forsøk der man har fått satt inn et befruktet egg. Egenandel til sykehuset på 1500,- pluss medisinkostnader. Vårt første førsøk kom medisinene på i overkant av 8000, andre gang var det i overkant av 12000. Avhenger av type og mengde medisiner. Du har rett i at alt over 15000 refunderes per 3 forsøk/barn. Legemidler: Såvidt jeg vet er de aller fleste/alle IVF-behandlinger med medisiner. Har sett at noen har hatt innsetting som del av fryseforsøk i naturlig syklus, men er ikke sikker på om det er helt medisinfritt - det må noen andre svare på. Lykke til, du også!
Mammaen til Oscar Skrevet 7. oktober 2007 #3 Skrevet 7. oktober 2007 Hei, ser du har fått et godt utfyllende svar allerede. Men jeg var så skriveglad i dag, så jeg tenkte jeg skulle tipse deg om sidene til www.fub.no Der finner du alt du trenger av info, og masse støtte og hjelp som du vil trenge i tiden fremover. Lykke til, hilsen en som er ferdig med hele prosessen ; )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå