Gå til innhold

Spinning med høt puls og intensitet?


Idun<3tosmå<3

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei.

 

Jeg har forsøkt lese en del om trening i svangerskapet.

Har forstått det slik at all trening er gunstig, men man bør ikke ha for høy puls.

Spinning kan du gå på, men ville nok stilt inn sykkelen slik at du ikke får for høy puls, og kanksje ikke gått på de timene med høyest intensitet.

 

Hvis du er usikker så kan du jo ta en telefon til legen din?

 

Lykke til. : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har lest og hørt er at vi ikke bør bli for varme, dette er spesielt ugunstig tidlig i svangerskapet. Hva som ligger i "for varme" / overopphetet har jeg ingen eksakt definisjon på. Selv har jeg trent med lavere intensitet, for å unngå nettopp dette.

 

Jeg vet ikke om høy puls i seg selv er et problem.

Har lurt litt på det.. har kun holdt pulsen høyt i kortere perioder.

 

De anbefaler også kortere økter, men jeg vet ikke hvor eksakt dette er heller. Det burde være avhengig av hva man er vant til fra før også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har lest at det er lurt å holde seg på max 140-150 i puls.. Men, alle har i utgangspunktet ulik hvilepuls og makspuls, så det blir jo individuelt uansett. Men ikke ta seg helt ut tror jeg kan være lurt. Jeg trente styrke idag med GOD oppvarming, hadde puls på alt fra 135-172 tror jeg. Men prøvde å holde meg mest rundt 150-155. Har syklet hjemme også, men hadde ikke på meg pulsbelte da, men følte jeg lå rundt 150-160. Uansett er det viktig at du får i deg MASSE vann, det hjelper kroppen med å kjøle seg ned. I tillegg- hvis du er vant til å trene er også kroppen vant til å regulere varmen for at den ikke skal koke helt over.. Men, jeg kommer til å passe på at pulsen ikke går helt i taket selv, og passer på at jeg får puste godt. Må jeg hive etter pusten blir det mindre oksygen, også til nurket-leste jeg også et sted.. Men absolutt ikke farlig å trene når man er vant til det:-) God treningsøkt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei :o) Dersom du er vant med høy puls og intensitet fra før svangerskapet er det ikke noe i veien for å fortsette med dette nå. Bare kjenn etter om du merker noe ubehag i kroppen av denne typen trening. Hvis du ikke gjør det er det bare å holde på. Lytt til kroppen og ta dens signaler, men utgangspunktet er alltid: Fortsett som du er vant til. Spinning/sykling er uansett en av de mer anbefalte aktivitetene gravide kan holde på med. Dersom kroppen din er vant til en viss treningsintensitet trenger du ikke gjøre om på dette bare fordi du er gravid. Ingrid Kristiansen trente til maraton frem til hun var 4 mnd på vei, så lenge man er vant til treningen går det helt fint :o)

 

Hilsen spinninginstruktør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei! Høy puls er ikke å anbefale i svangerskapet, dette fordi det påvirker barnets puls, og det tar lenger tid for babyen å redusere pulsens sin enn det gjør for deg. Jeg husker ikke hvor jeg leste dette, men det var sikker kilde.. Intervall-trening var blant annet av de tingene som ikke var anbefalt. Overoppheting er heller ikke bra for barnet, spes i de første 12 ukene, som sagt av en tidligere debattant. Men jeg vet ikke hvor overopphetet du klarer å få babyen ved å trene.. Har lest det i forbindelse med soling jeg da:)

Trening i seg selv er bare bra for både deg og babyen, og spinningen i seg selv er ikke noe farlig, så lenge du holder et moderat nivå. Tidligere treningserfaring har også noe å si.

Er for tiden med i et forskningsprosjekt som går på svangerskap og trening, og kroppen vil selv etterhvert regulere hvor høy intensitet du klarer å opprettholde.

Når det gjelder styrketrening, så husk at alle leddbånd og brusk blir endret så trening av maxstyrke og tunge løft er heller ikke anbefalt.

Håper dette kunne hjelpe noe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Dette lurer jeg også på. Liker å gå på pulsspinn-timer. Dette er intervall-trening med høy puls i dragene.

 

Første trening tok jeg meg skikkelig ut som jeg pleier, og ble skikkelig uvel og sjuk etterpå. Kvalm, hodepine, skalv, og det varte i 2 dager. Fullstendig tømt for energilager i kroppen.

 

Trena igjen i dag på samme type trening, tok det veldig mye mer med ro men kjente jo at jeg hadde mer å gå på. Problemet er jo at nå er jeg jo redd for å ta for mye igjen. Gikk veldig bra etter trening i dag.

 

Noen som vet max grense treningspulsen hos gravide bør ligge på. Da kan jeg jo bruke pulsklokke og regulere treningen ut fra den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar!!

Nå ble det aldri noe spinning på meg:( Jeg har vært sykemeldt pga kvalme og lite inntak av mat, så energien er ikke akkurat noe å skryte av, og en spinningtime ville være som å prøve å bestige mont e tror jeg...

Er enda sykemeldt nå i uke 10, men håper jeg skal komme meg litt snart sånn at jeg i allefall får satt meg på en sykkel og trødd til litt med egen musikk og eget tempo!!

Har også funnet ut at høy puls og overoppheting ikke er tingen. Men at det kommer mye an på hva man er vant til!

Nå får jeg hjertebank bare av å gå opp 3 etasjer med trapper hjem, så spinnig er nok ikke tingen riktig enda... :(

Håper dere andre får et treningsfullt, friskt og aktivt svangerskap!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei spinninginstruktør!

Det var god å lese svaret ditt:-) Jeg er akkurat gravid og lurer veldig på om jeg kan fortsette med spinning (favoritt) som vanlig. Da fortsetter jeg som vanlig og kjenner etter hva kroppen sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står veldig mye bra på Sats sine hjemmesider. Gå inn der og les :-) Og ellers, som Spinninginstruktøren sier: lytt til kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Ifølge en meget erfaren instruktør og ansatt på mitt lokale Spenst-senter skal man ikke ha over 80 % av makspuls. Hun har vært på kurs og lært om akkurat dette med graviditet og trening. Det er sagt at puls over 80 % kan skade fosterets hjerne....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Jeg er i uke 28 og trener spinning 4 dager i uken. Jeg var igår på en maratonspinning som varte i 2,5 time og det var kjempedeilig!!

 

Jeg har lest og hørt fra treningsveiledere at en ikke skal ha puls over 70% når en er gravid.

 

Jeg snakket med legen min om hvordan jeg skulle trene og han sa bare kjør på. Dersom det blir for hardt sier kroppen ifra, blant annet med at det stikker litt i magen. Da må en ta hensyn til signalene og ta det med mer med ro!! jeg har mer tro på å høre på kroppen og følge dens signaler enn å se bare på pulsklokken.

 

Selv bruker jeg pulsklokke og ligger gjennomsnittlig på 155 på en time, men har ikke noe problem med å være oppi 185 innimellom.

 

Jeg har derimot måttet sluttet med endel styrkeøvelser for da kjenner jeg det i bekkenet. Min anbefaling er kjenn etter på hva kroppen sier til deg :)

 

Lykke til alle med et sunt og friskt svangerskap!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke an å stille inn sykkelen for ikke å få for høy puls, pulsen har ikke noe med innstilling å gjøre men hvor mye du selv vrir på motstandsknappen.

 

Overopphetet ved trening er ikke mulig, kroppen har systemer som passer på dette, og det er ved feber, soling og evt varme bad dette kan være et problem.

 

Puls er vanskelig å brukle som mål hvis du ikke vet max, og det må testes gjennom en maxpulstest, det kan ikke regnes ut.

Bruk heller kroppens mål, ligg der det er behagelig.

 

Jeg stiller meg tvilende til det at høypuls kan skade babyen, den forskningsrapporten skulle jeg likt å se.

 

Husk at det er færre andre steder det sies så mye rart som i akkurat det som har med trening og gjøre. Dette mye grunnet mye lite grundig forskning og mye synsing - fordi alle har forskjellige følelser rundt det med trening.

Du oppdager fort når noe ikke er greit for din kropp. Så hør på kroppen, den er din beste ekspert. Og kos dere med trening :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

 

vil gjerne komme med eit innlegg her eg og. Eg spurde eine jordmora på gullsmokk-klubben om trening i 1.trimester. Ho sa at ein skulle trene som før men ungå dei hardaste treningane. Måtte passe på at pulen ikkje blei for høg og målet var at ein heile tida kunne føre ein samtale.

 

Itillegg så kjenner eg ei som va med i eit forskningsprosjekt som gjekk på trening og fosteret. Ho va da komt lenger enn 1.trimester. Dei måla korleis ulik treningspuls påvirket fosteret. Når hu nådde ein puls som var ca 165-170 så roet fosteret seg kraftig. Dette fordi det kom ein del melkesyre og det blei mykje mindre oksygen i blodet. Så fosteret måtte spare på det oksygenet det hadde. Før dette var fosteret veldig aktivt. Dei stoppa testen etter denne forandringa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...