Gå til innhold

Vært hos legen..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Å jeg må si at jeg ble litt sjokkerte. Jeg kom, leverte urin, de tok blodprøve og så snakket jeg med legen. Samtalen varte i 10 min. Hun spurte hva tid jeg hadde siste mens, og reknet ut at jeg hadde termin 07. mai, slik som jeg trodde selv. Hun gidde meg bøker og hefter, spurte om jeg var frisk og rask? ja sa jeg, merker ingenting, ingen plager. Så sa hun så bvra og sa hun at jeg kunne komme tilbake i januar. Og at jeg får innkalling til ultralyd etter uke 17.

 

Er det ikke normalt at du får svar på noen av testene/prøvene?

Bekreftelse på at du er gravid, eller svar på blodprøvene?

Hun sa jeg fikk vite det i januar, ingen vits i å vite det før..

Er dettte bare meg som synes det var rart?

Eller er det slik alle gjør det?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm. Sist jeg var gravid fikk jeg svar på graviditetstesten med det samme. Man går jo ikke til januar og lurer på det, akkurat. Men du merker det vel selv etterhvert. Går jo an å ta en tlf til kontoret, da. Nå har de jo svaret ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

legen min sa det var vanlig med kontroll 1 gang i mnd han så syns det hørtes lenge ut å gå helt til januar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sunns det var litt lenge, fekk time 24 januar. Men jeg fikk en liste over jordmødre, kan jo kanskje gå til en av de heller. Høre hva de sier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Orkideen

Jeg opplevde det samme som deg. I følge min fastlege er det vanlig med en svangerskapskontroll før ultralyd, etter dette er det kontroll en gang i måneden.

Jeg fikk beskjed om at jeg kunne komme innom for å hente blodprøvesvarene, men vet at det er vanlig at mange får de utlevert ved andre kontroll.

En graviditetstest har vist at du er gravid, og legekontorene bruker derfor ikke tid på å bekrefte dette igjen. Men hvis noe er galt kan du være sikker på at de tar kontakt.

Min lege ringte etter en uke for å fortelle at jeg hadde jernmangel.

Synes du det er lenge til neste kontroll så kan du jo ta deg en tur til jordmor i mellomtiden. Det gjorde jeg.

Lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virket litt rart d der,ja...

 

er jo veldig lenge til januar... Til meg sa de også att d var vanlig å gå en gang i månden...:)

 

Men du bør jo få svar på om du må ta jern-tilskudd f.eks...? Og sånne ting... Jeg fikk ikke svar på prøvene før i uke 17., trodde alt var greit siden jeg ikke hadde fått visst noe- mn de hadde glemt å si d... Denne gangen skal jeg spørre etter svarene tror jeg...bare for å være sikker:)

 

Mn kan kanskje være like greit å gå til jordmor...Jeg har tenkt å benytte meg mest av d denne gangen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei! har også termin som deg,7 mai...januar syns jeg va veldig sent gitt??!! kan jo umulig stemme... fikk du ikke med deg Helsekortet for gravide engang ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg fekk helsekort me meg ja. Men sunns det var litt seint med januar. Men det virker jo som om det er stor forskjell fra lege til lege. Jeg får heller ta kontakt med en jordmor å hørre me henne. Jeg rekner med at legen ringer dersom det er noe på prøvene mine, håper de ringer..

 

Til deg som har termin samme dag som meg, hvordan går du til kontroll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. det er ikke så mange legekontroller nei,ikke synes jeg de er noe flinke til å følge opp og med heller. Men hvis du går til jordmor får du bedre oppfølging og støtte. Anbefaler på det sterkeste alle til å gå til jordmor, det er bare hyggelig og jeg gleder meg bare når jeg skal dit. Jeg fikk mine prøver fra legen sendt i posten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer sikkert det, men til jordmor kan du gå, og om hun finner noe spess. før januar får du lege time av henne, hun sjekker også urin,og blodtrykk.

Virker som om legen din var litt stressa og ikke informerte deg om dette. Så kontakt helsestasjonen der du bor og få time hos en jordmor snarest du, så ordner det seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du har min forrige lege (som jeg byttet ut)! Hun jobber forresten på lillestrøm legesenter.. jeg fikk også noen bøker/hefter og tok de vanlige prøvene.. og det var det.. hun sa hun bare ville ha meg på kontroll to eller tre ganger til i svangerskapet, etter ultralyden, og at jeg kunne gå til jordmor hvis jeg ville.. selvsagt flere kontroller hos henne da hvis noe var unormalt, men hvordan skulle hun kunne oppdage det når jeg ikke var der? Jeg byttet i alle fall fastlege, og han jeg har nå var jeg hos annenhver mnd. i begynnelsen, og deretter hver mnd., da var jeg også annenhver mnd. hos jordmor og dette var avtalt med ham sånn at jeg i allefall hadde en kontroll hos en av dem per mnd.. Det er visst nye retningslinjer nå på hvor ofte man skal til kontroll.. men jeg syntes det var litt lite med 4 kontroller totalt.. tror man skal ha 7.

Uansett, det er jo ikke så mye de kan gjøre i begynnelsen, men det er jo normalt å ta seg god tid og snakke om kosthold osv.. men noen leger tenker kanskje at det er det jordmødrene er til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gravid med nr 3 og i mine forrige svangerskap har jeg gått annenhver måned til lege og jordmor. I slutten av svangerskapet var jeg hos lege og jormor med 2 ukers mellomrom, og da jeg gikk mot overtid gikk jeg en gang i uken (gikk 16 dager over...) Håper på samme oppfølgning nå også. Hvordan kan man være sikker på at alt er greit hvis man ikke får sjekket det jevnlig??? Syns hun legen din hørtes kald og lite trivelig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

Jeg har termin samme dag som deg faktisk, 7. mai, med nummer tre.

Var hos legen 7. september og fikk ny time i midten av november igjen... Det hørtes egentlig greit ut for meg, da jeg ikke har behov for å komme så ofte.. har kun hatt to normale svangerskap bak meg, og føler meg såpass trygg at så lenge ikke noe akutt oppstår, så bruker jeg heller ikke mer tid enn jeg trenger hos legen.. Men til januar synes jeg nå var veldig lenge, det ville jeg sjekket opp og eventuelt bedt om å få en time tidligere.

 

Når det gjelder første legetime, var min nogenlunde lik din. De tok det som skulle tas av prøver, med beskjed om at de kontakter meg om noe er unormalt. Ellers så tok de heller ikke underlivssjekk, pga om det skulle bli sa så var det mange som begynte å tenke på om undersøkelsen kunne være medvirkende. Og det er greit for meg :o) Jeg har jo testet positivit og er ikke i den minste tvil om at jeg er gravid og stoler på at de tar kontakt om det er noe.

 

Jeg valgte å ikke gå til jordmor denne gangen. Gjorde det de to forrige gangene. Føler vel nå at jeg ikke har samme behovet for å snakke om følelser og alt det der som man snakker med jordmødre om.. Har jo dere :o) Ikke minst har jeg så god dialog med min fastlege, at hun nok kan svare på de spørsmålene jeg har. Men jeg skjønner at det kan være til god hjelp spesielt første gang man skal ha barn.

 

Lykke til videre i graviditeten, og ikke nøl med å be om en time tidligere om du føler deg ukomfortabel med å vente til januar (det hadde jeg gjort)..

 

Ha en strålende dag!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første svangerskapskontroll (uke 8 - 12): Dette er den mest omfattende kontrollen. Du får mange spørsmål, blant annet om din helsetilstand, arvelige sykdommer, levevaner, medisiner, tidligere graviditeter osv. Svangerskapskontrolløren (fastlege eller jordmor) ønsker blant annet å avdekke om du har spesielle sykdommer eller behov som bør følges opp med tettere kontroller eller spesielle undersøkelser.

 

Hvis fosterdiagnostikk kan være aktuelt (for eksempel hvis du er over 38 ved fødselstermin), får du informasjon om dette.

 

Du får informasjon om hvilke blodprøver som er vanlig å ta. Det er blodtype og blodtypeantistoffer, hemoglobin (hb, "blodprosent"), antistoffer mot røde hunder, hiv og syfilis, og antistoffer mot hepatitt B og C hos noen.

 

De som har vært plaget med urinveisinfeksjoner tidligere i livet, kan bli undersøkt med en ekstra urinprøve som sendes inn til sykehuset for dyrkning (selv om du ikke har symptomer på blærekatarr).

 

På den første svangerskapskontrollen bestemmes også på hvilket sykehus du vil søke om fødeplass. Der får du også tilbud om en rutine ultralydsundersøkelse i uke 17-19.

 

Du blir veid og spurt om høyde, slik at kroppsmasseindeksen, KMI (BMI på engelsk), kan beregnes. Urinen blir undersøkt, og du får målt blodtrykket. Hvis det er på tide å ta en celleprøve fra livmorhalsen (tas hvert tredje år), kan den tas nå. Hvis du er yngre enn 25 år eller hvis du tror det er en mulighet for at du kan være smittet med klamydia, får du tilbud om å ta en klamydiaprøve. Dersom du hverken trenger å få tatt celleprøve eller klamydiaprøve, er det ikke nødvendig med gynekologisk undersøkelse.

 

Dernest får du informasjon, både muntlig og skriftlig, om ting du skal passe på og hva som skjer på kontrollene framover.

 

Legen eller jordmor fyller ut "Helsekort for gravide". Dette skjemaet skal du ta med på hver kontroll - og hvis du ellers har kontakt med helsevesenet.

 

Sist men ikke minst kan du selv ta opp ting du lurer på. Særlig den som er gravid første gang har mange spørsmål.

 

Den første svangerskapskontrollen inneholder så mye informasjon og spørsmål at det lett blir overveldende. Særlig ved spesielle sykdommer og behov velger noen leger/jordmødre å dele opp den første svangerskapskontrollen i to seanser.

 

Andre svangerskapskontroll (uke 17-19): Består av rutine ultralyd. Som regel blir denne foretatt ved fødeavdelingen. Nå blir fødselsterminen bestemt på nytt, jordmoren/legen ser etter om det er ett eller flere foster og på hvilken side morkaken ligger.

 

Tredje svangerskapskontroll (uke 24): Du får spørsmål om hvordan det går, om du har spesielle plager - eller spørsmål. Du får vite resultatet av blodprøvene som ble tatt sist gang. Det er fint å få med kopi av prøvesvarene, som stiftes til helsekortet (de føres også på helsekortet). Lege/jordmor kjenner på magen, måler den utvendige lengden på livmoren, spør om du kjenner liv og lytter eventuelt på fosterets hjerteslag (fosterlyden). Blodtrykk, vekt og urin blir undersøkt.

 

Fjerde svangerskapskontroll (uke 28): På fjerde svangerskapskontroll foregår mye av det samme som på den tredje; urinprøve, blodtrykksmåling, vekt. Lege/jordmor kjenner på magen, måler den utvendige lengden på livmoren, spør om du kjenner liv og lytter eventuelt på fosterets hjerteslag (fosterlyden). Hemoglobin (hb, "blodprosenten") måles ofte på nytt nå.

 

Femte svangerskapskontroll (uke 32): Det begynner å bli på tide å snakke om amming; du får informasjon og kan stille spørsmål. Ellers gjentas kjerneinnholdet fra de forrige kontrollene; urinprøve, blodtrykksmåling, vekt. Lege/jordmor kjenner på magen, måler den utvendige lengden på livmoren, spør om du kjenner liv og lytter eventuelt på fosterets hjerteslag (fosterlyden). Den som har blodtypen Rhesus negativ (omtrent 15 %) må ta blodprøve for å sjekke eventuelle antistoffer. Som på alle kontrollene er det anledning til å diskutere det du måtte lure på.

 

Sjette svangerskapskontroll (uke 36): Kjerneinnholdet fra de forrige kontrollene gjentas; urinprøve, blodtrykksmåling, vekt. Lege/jordmor kjenner på magen, måler den utvendige lengden på livmoren, spør om du kjenner liv og lytter eventuelt på fosterets hjerteslag (fosterlyden). Den som undersøker deg undersøker hvilken vei barnet ligger. Hvis det er mistanke om seteleie (barnet ligger med rumpa ned) eller den som undersøker er i tvil om leie, blir du henvist videre til ultralyd. Den som har blodtypen Rhesus negativ må ta enda en blodprøve for å sjekke om kroppen har dannet antistoffer.

 

Sjuende svangerskapskontroll (uke 38): Kjerneinnholdet fra de forrige kontrollene gjentas; urinprøve, blodtrykksmåling, vekt. Lege/jordmor kjenner på magen, måler den utvendige lengden på livmoren, spør om du kjenner liv og lytter eventuelt på fosterets hjerteslag (fosterlyden). Den som undersøker deg undersøker hvilken vei barnet ligger. Ved tvil/mistanke om seteleie, blir du henvist videre til ultralyd. Samtale om fødsel, hva som er tegn på at fødselen er i gang og når du skal ringe fødeavdelingen osv. er fint å snakke om nå.

 

Åttende svangerskapskontroll (uke 40): Kjerneinnholdet fra de forrige kontrollene gjentas; urinprøve, blodtrykksmåling, vekt. Lege/jordmor kjenner på magen, måler den utvendige lengden på livmoren, spør om du kjenner liv og lytter eventuelt på fosterets hjerteslag (fosterlyden). Ved tvil/mistanke om seteleie, blir du henvist videre til ultralyd. Hvis du har flere spørsmål om fødselen, må du spørre nå! Du blir satt opp til en ny kontroll om en uke (uke 41). Hvis du fortsatt ikke har født, blir det bestillt en time til overtidsvurdering på fødeavdelingen. Overtidsvurderingen gjøres circa 14 dager etter fødselsterminen.

 

 

 

***

 

Hvorfor måles blodtrykket?

Blodtrykket måles for å avdekke svangerskapsforgiftning - eller utvikling av høyt blodtrykk (uten samtidig svangerskapsforgiftning.) Mange har lavt blodtrykk i svangerskapet, det er ikke farlig, men kan gi svimmelhet for eksempel hvis man blir stående stille lenge.

 

Hvorfor undersøkes urinen?

Urinen undersøkes på protein og sukker. Ingen av delene skal finnes i urinen normalt. Dersom nyrene lekker proteiner, kan dette være et tegn på svangerskapsforgiftnng. Hvis nyrene skiller ut sukker (glukose), kan det være et tegn på svangerskapsdiabetes. Den som har vært plaget av urinveisinfeksjoner tidligere, undersøkes også mhp urinveisinfeksjon (selv om du ikke har symptomer).

 

Hvorfor undersøkes vekten?

Vekt og størrelsen på vektøkningen gir flere typer informasjon:

 

Overvekt og høy KMI ved første svangerskapskontroll gir litt forhøyet risiko for utvikling av svangerskapsdiabetes, høyt blodtrykk, svangerskapsforgiftning og muskel-skjelettplager under svangerskapet. Fødselsvekten til barnet ligger i gjenomsnitt høyere enn hos normalvektige gravide, og det er litt oftere enn ellers behov for assistanse under fødselen (drypp, sugekopp, keisersnitt) - uavhengig av vekten til barnet.

Stor vektøkning kan skyldes ansamling av vann i kroppen (ødem). Ødem er vanlig, særlig mot slutten av svangerskapet. Ved svangerskapsforgiftning er ødem også vanlig (NB ofte hevelse i ansiktet også).

Stor vektøkning i svangerskapet kan også skyldes uheldig kosthold og et fysisk rolig liv. Råd og inspirasjon til forbedret kosthold og trening/aktivitet kan være til hjelp.

Liten eller ingen vektøkning forekommer ved kraftig svangerskapskvalme, ved bekymringer/psykisk sykdom, og kan forekomme ved utvikling av diabetes. Dersom den gravide legger svært lite på seg, kan barnet blitt født med lav fødselsvekt.

Hvorfor måles livmoren?

Et utvendig mål av livmoren (symfyse-fundusmål, SF-mål) gir en rask og omtrentlig informasjon om fosterets vekst og vekstøkning. For høyt SF-mål/for stor tilvekst kan tyde på stort barn, tvillinger, terminberegningsfeil eller for mye fostervann. For lavt SF-mål/for liten tilvekst kan tyde på dårlig ernæring/morkakesvikt, utviklingsforstyrrelser, lite fostervann/vannavgang eller terminberegningsfeil.

 

Rhesus negativ og antistoff-måling

Den som er rhesus negativ (omtrent 15 % av befolkningen) kan begynne å danne antistoffer hvis fosteret er Rhesus positivt. Det tas derfor antistoffprøver tre ganger i svangerskapet av alle Rhesus negative gravide. Vanligvis skjer antistoffdannelse først når morens blodceller er i ordentlig kontakt med barnets, for eksempel under fødselen, ved abort eller ved en eventuell morkakeløsning. For å hindre antistoffdannelse, får derfor alle Rhesus negative kvinner en sprøyte etter fødsel eller abort. Stoffene i sprøyten skal blokkere den Rhesus negative delen på blodcellene slik at de ikke forårsaker antistoffdannelse likevel.

 

Leie

Mot slutten av svangerskapet vil lege eller jordmor kjenne etter hvilken vei barnet ligger. De aller fleste barn ligger med hodet ned; hodeleie. Knappe 5 % ligger derimot med rumpa ned; seteleie. En sjelden gang kan barnet ligge på tvers; tverrleie. Ved mistanke om noe annet enn hodeleie (fra og med uke 36), blir du sendt videre til undersøkelse med ultralyd.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...