Gå til innhold

Hei jenter. Lurte på en ting ang besøk og fødsel. Skal dere ha besøk? Langveis besøk?

Anbefalte innlegg

Hvordan tenker dere ang besøk etter fødsel.

Har svigerfamilie langveis i fra som gjerne vil komme.

Bor i 3 roms på Gr.løkka å plassen er ikke stor. Når vi har en liten jente på 8år. Har bedt de bo på hotell, det gir meg en del dårlig samvittighet for de er så søte og snille. Har født før, å amming er styr og vondt, opplagthet, og etter rier er ikke godt. Vil liksom bli kjent med lille sammen med samboeer alene først.

Siden det er hans første.

Vil gjerne ha besøk av venner osv sånn halv time men ikke noen på besøk hele tida, tror det kan bli for mye.

Hadde vanlig fødsel sist men denne gang skal jeg ha keisersnitt så føler meg som førstegangs fødende, å det er jo 8år siden sist.

Aner ikke hvordan man blir med keisersnitt i ettertid;o)

Vanskelig å planlegge noe. Samboer vil gjerne ha de her med en gang å vise fram sin lille sønn osv og det forstår jeg. Mamma min skal være her å passe min datter men drar hjem etter jeg kommer hjem. Men alltid litt annerledes med sin egen mamma. Noen med erfaring synspunkter osv. Har vært litt små diskusjon med samboer ang dette.

Fortsetter under...

synes det er forståelig at du ikke vil ha dem der hele døgnet,du nekter dem jo ikke å komme!!!

man har lov å be om litt fred,kan bli mye på engang... ;)

min første fødsel, men jeg kommer nok til å gi beskjed om at nok er nok å at jeg er litt sliten så om venner og familie kan være snille og komme igjen en annen dag eller komme en annen dag istede...

vett ikke jeg hvordan andre føler det, men mener at så lenge man ikke nekter noen å komme, men bare ber om LITT tid alene så bør de respektere det uten å bli fornermet.. ;)

klem og lykke til ;)

Hei! Jeg har min egen familie langveis fra. De får ikke komme på overnattingsbesøk når jeg er nettopp kommet hjem. syns det var lurt av deg å be dom bo på hotell for da kan dere få vist frem gutten og de får ta del i gleden uten å være der hele tiden. Små, korte visitter av noen få av gangen er mye koseligere enn når noen skal være der hele dager. I begynnelsen har man nok med å bli vant til den lille selv. det er en ganske stor omveltning. Jeg har hatt lett for å ta til tårene og følt at jeg ikke strekker helt til, man sover ofte ikke så godt den første tiden hjemme med alt ansvaret alene, og da er det godt å slippe å forholde seg til tusen gode råd, og at familie og venner trenger oppvartning i tillegg. Selv om de gjerne vil hjelpe til er det lettere å få være sammen bare vi som er foreldrene.....

Dette er egentlig en problemstilling jeg selv ikke har tenkt noe særlig over før jeg leste dette innlegget. Jeg er førstegangs og vet jo ikke helt hva jeg går til, men leser innlegg av dere som har gjort det før, og skjønner at det kanskje er best å være for seg selv inntill man har kommet seg til rette med den lille osv.

Både min familie og samboers kommer langveis fra, og jeg ser for meg at de vil komme så raskt som mulig etter at han er kommet til verden fra begge sider. Vi har jo uansett ikke sjans å legge ned alle, men er usikker på hvordan jeg skal si fra om det.. Litt ekkelt å be dem ta inn på hotell også egentlig. Men sånn bør jeg kanskje ikke tenke. Hmm, må snakke med samboer og mamma om dette tror jeg. Det beste hadde jo vært om de hadde kommet og dratt igjen FØR vi skrives ut fra sykehuset, på den måten kan de jo disponere leiligheten som de vil, samtidig som vi får fred når vi trenger det.

Jeg har overhodet ikke lyst på besøk den første tiden! Da vil jeg heller dra på besøk hvis formen tillater det. Å få svigers på besøk i vår 3-roms med en nyfødt baby hadde jeg rett og slett nektet! For et mareritt! Det tror jeg neppe mannen min hadde turt å foreslå. Jeg synes i allefall det er min oppgave å sette grenser for min familie og hans oppgave å sette grenser for sin. Min mor kan f.eks. være litt instens og jeg spør han alltid om det er greit at hun kommer på besøk. Har du forresten spurt han om det er greit at din mor kommer? Hvis ikke kan det kanskje oppfattes som litt urettferdig..

Synes overhodet ikke du er egoistisk. Hvis din svigerfamilie er nogenlunde forståeøsesfulle mennesker forstår de sikkert det. De er jo sikkert bare veldig spente på babyen og vil vise engasjement, men de tenker vel at dere må si fra hvis det blir for mye. Hvis de mot formodning ikke forstår det, er det kanskje på tide at de møter noen som setter litt grenser..

Både for din egen del OG barnet ditt, så er det anbefalt at den første tiden skal være ROLIG! Jeg hadde aldri forlangt å få bo hos en som nettopp hadde født, synes det er vanlig folkeskikk å la dere få være i fred, så det burde ikke være et spørsmål engang mener jeg...

De burde forstå det av seg slev synes jeg, og ihvertfall når du skal ha keisersnitt!

ikke tenk mer på det, ditt hjem er forbeholdt deg og barnet ditt, og dere skal bruke den rolige tiden på etablere deres nye familie :-)

Annonse

Det kann ju lett bli litt skriking og vaken netter så kansje hans føreldrar faktiskt synes det er greit att bo på hotell? sån sett vill ju de vare utvilt og kunne kose sig på sin "ferie"? Kansje de kan avlasta dere små stunder av gangen genom att gå tur med den lille så att ni får vile litt...

sniker meg litt inn fra desember-klubben jeg...

Jeg vet at jeg ikke greier å si nei til besøk. Vi skal ha baby 21.des (KS) og min svigermor kommer tilreisende samme dag. Det er jo egentlig greit for da er jo jeg på sykehuset. Vet ikke hvor lenge jeg må ligge og om jeg blir noe hjemme i jula. Men hun har sagt at hun også kan overnatte hos andre kjente her i byen, så det er jo greit.

Men så er det min mamma, hennes mann og min lillesøster på 16 år. De vil gjerne komme til nyttårsaften og sikkert bli en uke. Vi bor i Stavanger og de i nord-Norge. Jeg ser vel egentlig helst at de kunne ha ventet. Men jeg greier ikke å si nei til de, er redd de skal bli fornærmet. De har ikke vært på besøk på lenge og nå synes de det passet bra (siden min lillesøster har så lang skoleferie i januar). Jeg håper nesten at de ikke får tak i rimelige flybilletter jeg.....

Blir litt forskrekket jeg, har før jeg leste disse innleggene trodd at det var helt normalt å gi et nyfødt barn og en kvinne som nettopp har født litt fred og ro. Burde ikke det være en selvfølge, eller er jeg helt ute på tur her? Synes rett og slett det er ganske urettferdig å gi dere dårlig samvittighet hvis dere vil ha ro etter fødsel.

Jeg synes IKKE de har rett til å bli fornærmet hvis du ber dem om det, og synes virkelig du skal gjøre det!

Barn SKAL ha ro til å lære seg å suge melk, og til å knytte seg til sin mor og far, tilvenne seg verden utenfor, og jeg har både lest og hørt at det ikke er sundt for barnet med altfor mange inntrykk og "styr" den første tiden!

Vi er jo forskjellige når det gjelder hvordan vi synes det er med mennesker rundt oss etter en fødsel. Du kjenner deg selv best og driver nå og forbereder deg mentalt til barseltiden. Jeg forstår deg veldig godt fordi jeg selv, som du fødte mitt første barn for 8 år siden.Jeg syntes det var veldig slitsomt med svigerforeldrene som kom langveis fra og rett i min første tid som nybakt mor. Nå venter jeg mitt andre barn med min nåværende mann, og hans oppgave er blant annet å passe på meg og babyen etter fødsel, og videreformidle mine behov til resten av familien. Besøk må den nybakte mor få styre, og vær så snill å ikke ta så mye hensyn til hvilke forventninger de andre måtte ha. Nå som vi er gravide,og etterpå, er vi nok også veldig vare på andres ønsker, fordi vi driver og innstiller oss på den lille babyens behov, og dette gjør oss veldig åpne og mottagelige for alle inntrykk. La samboeren din få den betydningsfulle oppgaven å skjerme deg best mulig, slik at dere får denne føste tiden sammen alene. Svigerfamilien kan selvfølgelig bo på hotell, det er det best om samboeren din foreslår slik at han viser for deg og dem at det er deg, han, lille baby og 8 åringen som er den familien det skal tas hensyn til. Jeg må si meg helt enig med Darla også, trodde dette var en selvfølge. Riktig lykke til sugar 26.

oj den var lei,men forstår deg så godt og det er jeg sikker på at familien gjør også:)

tanten til min mann har barn som bare er litt større en mine og har erfart at hun tar de med alle 3 påbarselbesøk!!så denne gangen(jeg venter nummer 3)kommer jeg til å si jeg ikke orker barselbesøk.hun får bli så sur hun vil,jeg orker ikke ha mine egne to +babyen så kommer hun med tvillinger som er helt ville på 8 år og en eldrebror av de.

når jeg hadde fått min første med keisersnitt for 6.5 år siden,kom hun med tvillinene som da var esten 2 år.de klatret på vogna med babyen og moren sa INGENTING!!det var jeg som måtte springe rundt etter dem der de reiv ned alt,skrek og bråkte og klatret på vogna som stoi stuen der babyen endelig hadde sovnet,jeg bare gråt etterpå var så sliten.

men har lært at man må sette foten ned og si nei.syntes ikke det tar seg ut med å ta med mange små barn på barselbesøk heller.har aldri jeg gjort iallefall.da får jeg meg barnevakt istedet.

men jeg er sikker på at familien skjønner deg og ikke blir sure.du har jo liten plass og du og den lille trenger å få ro:)lykke til.

Takk for alle svar, godt at vi har samme synspunkt:o)

Vi skal tilby oss å betale hotell for dem så da bør de bli fornøyd:o)

Selv om de bor på hotell å vil komme på dagen noen timer så er jo det koselig, bare de ikke blir sittende hele dagen men jeg kommer til å trekke meg unna om jeg er sliten. Må bare la samboer få styre litt og slippe kontrollen selv.

Forhåpentligvis håper jeg virkelig at jeg blir i bra form etterpå men det er greit å ta noen forhåndsregler.

Ønsker alle lykke til med formen og besøk osv:o)

Nå nærmer det seg:o)

Måtte bare si at jeg synes ikke dere skal betale for hotellet dere som er en småbarnsfamilie (med mindre dere har veldig god råd), dere har jo ikke bedt dem komme.

Vil også bare si til alle at verden ikke går under dersom noen i familien blir fornærmet, irriterte eller sinte på oss. Hva spiller det for noen rolle - hva skal de gjøre? Min svigerfamilie går meg på nervene av og til, så hvorfor kan ikke jeg gå dem litt på nervene?

Annonse

Nå ble jeg møtt av svigerfamilien som ikke vil ligge på hotell men kommer i romjula istedet.For da kan de bo her....Å kjæresten min ville ha de ved fødsel og jeg vil ikke ha de her hjemme, så dette her er jo bare tull....

Uansett hvor gammeldagse de er så må folk forstå...

Gir meg dårlig samvittighet...

Besøkte en veninne nå på barsel besøk, var der maks 30min hadde med boller, brus og godis pose til jenta hennes.

Bare si nei, hvis de ikke forstår er det deres problem og du skal IKKE ha dårlig samvittighet. Bare bla opp i bøker og vis dem at det står svart på hvitt at du og barnet skal ha RO! Kan du ikke snakke med jordmoren din om dette, og få henne til å forklare din samboer hvordan ting skal være? Så er du ikke alene om det ihvertfall!

Ja, det der er jammen ikke enkelt...sitter i samme situasjon selv, har termin i desember og foreldrene mine kommer langveisfra. Dog har vi ikke avtalt når, selv om jeg har gitt uttrykk for at jeg godt kunne tenke meg litt ro og fred her, med vår første baby og alt det nye som skal synke inn og rutiner som skal læres og det hele. Jeg er enebarn, så dette blir mammas første barnebarn, så hun er jo helt ekstatisk, har ventet lenge på dette...De skal heller ikke bo i selve leiligheten, men sannsynligvis i et slags gjestelokale her i bygget, så det er jo veldig enkelt å bare stikke innom..eller dra!

Mener helt klart det er vi som bestemmer her, og som har veto. Samtidig er det jo vanskelig å spå hvordan man stiller seg til besøk og kanskje muligheten for litt 'avlastning' når man står midt oppi det, med lite søvn og en helt ny tilværelse. Men, igjen, og spesielt i forhold til fedrene, tror jeg det er utrolig viktig at de får komme til, tidlig og så mye som mulig. Og med mor/svigermor på besøk, kan nok mannen ha en tendens til og trekke seg litt tilbake...Jeg skal ihvertfall snakke med min mor om hvilke forventninger jeg har til det hele, og at RO og vår nye lille familie har førsteprioritet her. Og mener bestemt at din samboer vil gjøre lurt i å lufte dine/deres forventninger til det hele, så ikke noe, (mot formodning), skulle bli tatt for gitt.

Å guuuud.. Dette er så provoserende. Hadde følt meg fullstendig overkjørt. Nå er jeg muligens ikke verdens enkleste menneske å ha med å gjøre, men jeg kunne funnet på å ta med meg babyen å reist til en venninne. Så kunne de sitte der i MIN leilighet å glane i veggen. Etter gjentatte hint ville jeg forventet at folk respekterte grensene mine..

Føler med alle som er i en sånn situasjon, men jeg tror dere bare må sette hardt mot hardt med en gang. Av og til kan det være en fordel å ha rykte på seg for å være litt "bitch".

Helt enig:o)

Men burde ikke de som har født forstå det her av seg selv. Skjønner barnløse kvinner eller unge umodene tenåringer. Men alt annet som har vært gjennom fødsel bør forstå det med ro og hvile.

Men skulle jeg ha besøkt mitt barn så ville jeg gjerne ha sett lille første dag, hvis barnet mitt hadde ønsket det. Så ville jeg tatt inn på hotell om de ønsket det. Jeg ville spurt først og fremst hva som var best for de nybakte foreldrene:o)

Er litt sånn selv som deg over, tar inn på hotell så kan de blomstre hjemme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...