Gå til innhold

Er det sant at..

Anbefalte innlegg

Skrevet

viss man spiser sterk mat i første trimester, så kan det føre til abort?

Jeg leste det en plass, men husker ikke akkurat hvor..

Er glad i sterk mat, men vil jo såklart ikke at det skal gå ut over den lille i magen..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det stemmer nok ikke. Sterk mat er ikke noe jeg noengang har sett at man har blitt frarådet å spise - legen min har aldri nevnt noe sånt heller, selv om hun ga meg en opplisting over ting jeg burde holde meg unna da jeg var der på førstegangskontrolli uke 8 (altså i første trimester). Jeg er veldig glad i sterk mat selv, og har spist en del av det (en av de få tingene jeg orket å spise til tross for kvalmen...).Men har ikke spist sånn ekstremt sterk mat, altså. Men det er nok ikke noe problem - tenk på alle de i land med masse kjempesterk mat (f.eks India), de ser ut til å klare seg fint :)

Skrevet

Ja tror ok ikke det er ett problem jeg heller.

Skrevet

Søkte litt på nettet, og fant dette:

Åsa Prebensen, Jordmor svarer:

Jag har inte hört att det är, farligt med stark mat under graviditeten. En del kan dock få mera sura uppstötningar under graviditeten, och då är stark mat inte att rekomendera. I några sällsynta fall, så har det kommit bakterier in i importerade kryddor. Då brukar det att stå mycket om detta i tidningarna. Om man i början av graviditeten,mår mycket illa(kvalm), är det inte heller bra att äta stark mat. Jag tycker därför att du kan äta den mat som du själv önskar och mår bra av. Lycka till vidare!

...og på libero.no:

Sterk mat

Barnet i magen spiser den samme maten som deg – spiser du sterk mat, spiser barnet sterk mat. Du kan likevel trygt spise både chili og hvitløk hvis du har lyst på det. Det er ikke noe som tyder på at barnet i magen blir påvirket av det.

...og på http://www.fjalar.no/graviditet_og_fodsel/artikkel.asp?kid=1811 står d bare att du skal prøve å unngå sterk mat hvis du er veldig plaget med å være kvalm :)

Så d er nok helt ufarlig:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...