Gå til innhold

Andre med RA eller annen revmatisme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen andre her som har erfaring med revmatisme etter fødsel? Fødte for snart tre måneder siden, Har vært veldig frisk hele svangerskapet, og klart meg helt uten medisiner. Smertene har sakte, men sikkert kommet tilbake etter fødselen. De siste dagene har det vært skikkelig ille, og i dag sitter jeg her uten å kunne gå for egen maskin. Nå i helga er jo pappaen hjemme, men hva med i morgennår han må tilbake på jobb? Vurderer å ringe legevakten, men er redd for å få tabletter som gjør at jeg ikke kan amme... Noen som har brukt medisiner samtidig som de har ammet? Er klar over at de fleste får en dårligere periode etter fødsel, men hadde et håp om at jeg skulle klare meg...:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Jeg har født tre barn og har RA. Jeg har alle tre gangene måtte slutte med medisin og har som du holdt meg ganske bra hele svangerskapet, men blitt dårligere etterpå. Den yngste min er to år og jeg valgte da å avslutte ammingen etter noen uker og begynne på medisin igjen. Jeg hadde uansett for lite melk selv og ville ikke vente til jeg ble altfor dårlig før jeg begynte igjen. Jeg er 39 år og har hatt RA i 15 år. Jeg er for tiden uten medisin igjen fordi jeg prøver å få en liten til. Har i perioder vært ganske dårlig men stort sett har det gått greit. Gir meg selv ut året på å få det til. Hvilke medisiner går du på da? Jeg bruker enbrel og metotrexate til vanlig men bruker nå bare prednisolon. Jeg kjenner meg igjen i din problemstilling, og det er ikke lett. Men jeg har vurdert det slik at jeg heller vil være i god form og ikke amme enn å være dårlig og amme:-)

Skrevet

Hva!!! Jeg har akkurat sluttet å amme jenta mi og jeg har gått på både prednisolon, brexidol og mange andre betennelse dempende...i barsel tiden...min revmatolog mente alle disse var ok...men såklart enbrel og metrotrexate er no annet....

Jeg anbefaler deg å snakke med din revmatolog eller lege og diskutere om hvorvidt amming er mulig i ditt tilfelle og at dere finner en løsning sammen...

Skrevet

ammet i forresten 10 mnd da ville ikke lille klump lenger...har fibromyalgi og bekhterew selv..

• 2 uker senere...
Skrevet

Du kan amme med plaqunil og prednisolone. Ibux også til en viss grad. Og paraset selvsagt. Metotrexat og embrel kan man ikke bruke under amming eller svangerskap. Man må også avslutte metotrexat behandling tre månder før man planlegger å bli gravid.

Det er helt vanlig at man får en oppblussing av sykdommen etter et svangerskap. Dette er fordi immunforsvaret er naturlig dempet under svangerskapet. Det betyr at immunforsvaret i mindre grad angriper leddene i kroppen. Når svangerskapet er over går kroppens immunforsvar tilbake til normal aktivitet og sykdommen får gjerne en oppblussning.

Det er selvsagt individuelt, men jeg synes det var utrolig vanskelig å ta seg av et nyfødt barn under en aktiv sykdomsperiode og valgte medisiner istedenfor amming. Det var den riktige løsningen for meg og mitt barn, og barnet mitt er friskt og fornøyd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...