*Villekulla* Skrevet 7. oktober 2007 #1 Skrevet 7. oktober 2007 Har fått så mange forskjellige svar på dette. Er det noen som vet? Både mannen min og jeg er medlem av statskirken, er også gutte vår det da eller blir han det kun hvis han døpes?
*Rutletutt* Skrevet 7. oktober 2007 #2 Skrevet 7. oktober 2007 Kun hvis de døpes - jeg er ikke døpt og heller ikke medlem i statskirken selv om mamma og pappa var det da de fikk meg..
Gjest ->>- Skrevet 7. oktober 2007 #3 Skrevet 7. oktober 2007 Nei. Man skal kun kunne bli medlem av statskirken ved dåp/innmelding. Men kirken eier ikke kontroll på medlemsregistrene sine, og når de innser at de har mista styringa bruker de å vaske registeret mot folkeregisteret - og bare utelate de som er medlemmer i andre trossamfunn. Dermed ender de av oss som ikke står som medlem i noen livssynsorganisasjon med tvangsinnmelding i kirken med jevne mellomrom. Selv har jeg meldt meg ut tre ganger uten noensinne å ha meldt meg inn.
*Rutletutt* Skrevet 7. oktober 2007 #4 Skrevet 7. oktober 2007 Oj, går DET an altså? Hvordan skjekker en dette da? Jeg har alltid tatt det for gitt at jeg ikke er medlem siden jeg ikke er døpt.
*Villekulla* Skrevet 7. oktober 2007 Forfatter #5 Skrevet 7. oktober 2007 Kan man bli medlem uten å døpes? Du skrev dåp/innmelding
♥Once♥upon♥a♥timeƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Skrevet 7. oktober 2007 #6 Skrevet 7. oktober 2007 Tuller du eller pila? Har du meldt deg ut 3 ganger? Jeg har meldt meg ut, men aldri tenkt tanken på at jeg kunne havne inn igjen uten mitt samtykke
Gjest ->>- Skrevet 7. oktober 2007 #7 Skrevet 7. oktober 2007 Vet ikke, jeg skrev det fordi jeg ikke gadd å sjekke om man måtte døpes for å bli medlem, og om man eventuelt kan bli medlem ved å være døpt i et annet trossamfunn men så velge å skifte medlemskap over til statskirken. Det vil jeg anta man kan.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 7. oktober 2007 #8 Skrevet 7. oktober 2007 Jeg tror at dersom dere begge eller en av dere er medlem av statskirken, blir barna automatisk også det. Vi måtte melde begge våre ut, selv om de ikke har blitt meldt inn. Dette fordi jeg sto som medlem da de ble født. Dersom begge foreldrene står som medlem av et annet trossamfunn, skal det i teorien ikke skje, men som pila skriver over her skjer det nok likevel. Men jeg lever i illusjonen om at det har blitt litt bedre de siste årene.
Gjest ->>- Skrevet 7. oktober 2007 #9 Skrevet 7. oktober 2007 Ja, det har jeg. Vi har også meldt ut begge ungene og min utenlandskfødte kone - ingen av dem har noensinne blitt døpt eller innmeldt i kirken. Om man bare vil sjekke om man står som medlem er de stort sett veldig behjelpelige om man tar kontakt via kirken.no - [email protected] skal være en fungerende e-postadresse tror jeg.
~sjiraff~ Skrevet 7. oktober 2007 #10 Skrevet 7. oktober 2007 Så lenge en av foreldrene er medlem så blir barnet automatisk medlem Fra Kirkeloven §3 ". Barn anses å høre inn under Den norske kirke fra fødselen såfremt en av foreldrene er medlem. Hvis en av foreldrene ikke er medlem av Den norske kirke, kan de melde fra til kirkebokføreren at barnet ikke skal anses å høre inn under denne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå