Sangfuglen Skrevet 7. oktober 2007 #1 Del Skrevet 7. oktober 2007 Jeg merket ikke så mye til min fødselsangst før for en 3-4 uker siden (har termin 19.oktober). Hadde en vond opplevelse med 1.ste mann, som jeg mer eller mindre har prøvd å fortrenge. Men nå plutselig har alle følelsene rundt dette kommet tilbake, og jeg har problemer med å sove, for gråteanfall, er konstant nervøs og urolig, og fungerer ikke normalt i hverdagen. Det eneste tanken jeg har i hodet er at jeg vil ikke føde vaginalt. I siste liten har jeg fått innvilget keisersnitt, og er nå mere rolig. MEN, føler på en måte at jeg ikke får bestemt om dette er det eneste riktige. Fødselen kan jo gå bra-er bare redd for å ikke rekke å få epidural, evt. at den ikke har noen virkning (fødte på 5 timer sist, uten smertestillende, og med vaakum til slutt pga. lav forsterlyd-helt jævlig). Kommer også til å få panikk når jeg kjenner den første ri.. Hvor lenge etter et KS er man plaget med smerter, og vil man noen gang føle seg helt normal igjen? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10577364-skal-ha-pl-ks-om-4-dager/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
lovelylinda Skrevet 8. oktober 2007 #2 Del Skrevet 8. oktober 2007 Hei Sangfuglen! Jeg er snart 4 barnsmor og opprinnelige termin er 30 oktober. Har vært plaget med fødselsangst etter siste fødsel gjennom hele svangerskapet, noe som har gitt seg uttrykk i mild depresjon. Nå på slutten har dette blitt forsterket. Jeg har fått innvilget planlagt keisersnitt 16 oktober og roet meg en stund med dette. Er også redd for å ikke rekke å få epidural/ingen virkning. Forrige fødsel var på 1.5 time uten smertestillende som virket. Det som nå er planlagt er at keisersnittet står ved lag, men at jordmødre/leger sjekker ut hvor moden livmorhalsen er når jeg blir innlagt 15 oktober. Planen er at hvis ting ligger til rette for det, skal fødselen igangsettes etter at epiduralbedøvelse som virker, er satt. Så hvorfor tviler jeg på at keisersnitt er det eneste rette i min situasjon? Andre ville vel vært overlykkelig over å få innvilget keisersnitt, mens jeg går og gruer meg til tiden etterpå med operasjonssår, smerter i såret, infeksjonsfaren, det å måtte ha hjelp, lenger tid til å komme meg igjen og lenger tid til jeg kan få kroppen min trent igjen. Og må si at jeg ikke er spes glad for at magemusklene mine skal kappes over... Dernest er jeg sykepleier og vet at et keisersnitt slett ikke er det beste for barnet. Men det er jo ikke bare det fysiske aspektet inne i bildet her, også det psykiske spiller en rolle - og hvordan virker det inn på barnet? Jeg har også trodd at jeg kommer til å få panikk ved første ri, men etter noen kraftige kynnere i går, tenkte jeg at "nå, nå er det bare å slappe av" og klarte det! Jordmora mi sier at første dagen er verst og at andre dagen krever også sin dose smertestillende, men siden vil vi bli merkbart bedre dag for dag. Når det gjelder å føle seg normal igjen er jeg usikker på hva du tenker på. Vagina vil jo være som før iallefall. Likefullt vil det jo være hormoner som hopper og spretter i 14 dager til før de ender opp på et mer normalt og ikke-gravide nivå. Vet ikke om jeg har svart på spørsmålet ditt, men ønsker deg uansett lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10577364-skal-ha-pl-ks-om-4-dager/#findComment-10585076 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2007 #3 Del Skrevet 8. oktober 2007 hei. skjønner godt at det er et problem med fødselsangst. er likevel ikke sikker at det er det rette med ks. hadde kanskje vært bedre med en styrt fødsel, der du kunne fått lagt inn epiduralkateteret før de tok vannet. etter ks får du ikke se barnet så lenge, blir liggende på intensiv avdeling i mange timer, og har vondt i ettertid. vont å snu seg, komme ut av senga, luftsmerter o.l dessuten er det værre å løfte barnet dagene som kommer. jeg hadde sjekket om de kunne satt meg i gang heller.hadde normal fødsel første gang, så haste keisersnitt. takke meg til å føde normalt. men det er ditt valg! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10577364-skal-ha-pl-ks-om-4-dager/#findComment-10586129 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 11. oktober 2007 #4 Del Skrevet 11. oktober 2007 Hemm... Ville bare si at jeg har bare positivt å si om keisersnitt. Det samme sa min søster. Magen var litt sår 2 dager etterpå, men ikke så mye at jeg følte meg hemmet. Jeg bar ut gutten i bag selv fra sykhuset. Musklene blir ikke skåret over, de blir "delt" på langs. Om en føler seg "normal" etterpå. Jeg følte meg ikke "unormal". Hvis du vil, så ligger det en video på you tube der du kan se hvordan ett keisersnitt foregår (nesten 1 time). Jeg synes den var veldig fin. En ser lissom hvordan stemningen er og sånt. Men hvis du er redd for å se skalpeller og slikt, så er det kanskje ikke så lurt å se på. Men de viser hvordan de skjærer og hvorfor. Også ser du hvordan de syr og resultatet etterpå. Dette er amerikansk, men jeg regner ikke med at norske leger er noe dårligere. http://www.youtube.com/watch?v=Pky9DHxH0uo Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10577364-skal-ha-pl-ks-om-4-dager/#findComment-10617381 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå