Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2007 #1 Skrevet 7. oktober 2007 Fra pasienthandboka.no Bland et måltid om gangen Hvis barnet ditt får morsmelkerstatning, er det svært viktig at du er nøye med hygienen. Bruker du samme flaske mer enn èn gang, eller gir barnet et måltid du har tilberedt tidligere på dagen, risikerer du at barnet ditt kan bli sykt. Dersom du gir barnet ditt morsmelkerstatning, er det svært viktig å være nøye med hygienen. For mange er det nok fristende å blande ut morsmelkerstatning til hele dagen fra morgenen av, men dette frarådes på det sterkeste. I følge både Mattilsynet og Sosial- og helsedirektoratet er det svært viktig at du kun blander et måltid om gangen. Årsaken til dette er faren for at morsmelkserstatningen blir forurenset (kontaminert). Blant bakteriene man frykter, er Salmonella og Enterobacter sakazakii. Infeksjoner av denne typen er forholdsvis sjeldne, men det er viktig å forebygge dem. Råd om tilberedning Mattilsynet har følgende anbefalinger for tilbereding av måltid med morsmelkerstatning: Bruk bare rene beholdere og flasker. Bruk rent, kaldt vann som du koker opp (altså ikke varmt vann fra springen) Vær nøye med å følge fremgangsmåten som er beskrevet på pakken Kast alltid restene etter et måltid Lag ny porsjon til hvert måltid, og server denne straks den er avkjølt til spisetemperatur Jeg vil legge til at det går like kjapt å lage til hvert måltid som å varme opp, se på flaskeposten.org
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2007 #2 Skrevet 7. oktober 2007 For fem år siden da jeg drev med dette, sto det på nanpakken at man kunne gjerne lage til alle dagens måltider på en gang, så lenge man oppbevarte det i kjøleskap etter å ha avkjølt det kjapt. Er jo litt snodig at mme laget av pulver blir dårlig i løpet av få minutter, mens mm og mme fra kartong holder seg et par dager. Men for all del, i det daglige går det jo stort sett greit å lage en av gangen.
ღDidrikmamsenღ Skrevet 7. oktober 2007 #3 Skrevet 7. oktober 2007 Nå står det i allefall på pakken at man skal blande ett måltid av gangen. Ikke så snodig at mme på kartong og mme pulver er forskjellige saker da men... Deg om det. Skjønner ikke at folk synes det er såååå vanskelig å lage ett måltid når barnet skal ha i stede for å utsette de for en risiko når de lager ferdig for hele døgnet. Har hatt 2 flaskebarn så vet hva jeg snakker om. Bruker under en halvtime hver dag på å koke flasker, koke opp vann, ha på flasker og kjøle ned. 30 sek i mikro og har så i pulveret.. OIOIOI!! Kjempevanskelig! Mat på under 1 min...
jennifer Skrevet 7. oktober 2007 #4 Skrevet 7. oktober 2007 Uansett, har ei venninne med tvillinger, hun fikk beskjed om at hun kunne lage for hele dagen, de vokste fint opp. Så nå har jeg gjort det , begge mine barn. Men for all del, det fårjo være opp til den enkelte. Hos meg står det altså 4flasker om gangen i kjøleskapet. Klem
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2007 #5 Skrevet 7. oktober 2007 Merkelig da.. For da jeg lå inne på KK laget de mme for et døgn/ dag.. De burde jo vite bedre eller???? Og dersom man lager mme og avkjøler den med engang, gir mme til barnet og det ikke drikker det opp, kan man oppbevare resten i kjøleskapet da det ikke er blitt varmet to ganger... Spurte hs om dette og det var ikke noe problem. Heller ikke å lage for et døgn. Nå skal det sies at jeg bare bruker mme to ganger for dagen da jeg ammer i tillegg, så for meg er ikke dette et problem...
stinelin81-3 smågull Skrevet 8. oktober 2007 #6 Skrevet 8. oktober 2007 Jeg blander for et døgn..og kommer ikke til å slutte med det. Basta!!!
*2 LyKkEtRoLL* Skrevet 8. oktober 2007 #7 Skrevet 8. oktober 2007 Forstår ikke problemet til folk jeg. Er ikke mer jobb å kun lage ferdig tilmålte flasker med vann og ha i kjøleskapet, og ha begere med ferdig tilmålte pulverdoser. Du må jo uansett varme det du har blandet ferdig også, og hva er da problemet med å skru av korka og helle ett beger pulver i vannet etter varming? Babyen din får da fersk melk. Har dere noen gang luktet på mme som har stått i kjøleskapet i forhold til mme som tilberedes der og da? Det lukter VONDT av den som har stått i kjøleskapet ei stund... Men men...
Mrs. Bouquet Skrevet 8. oktober 2007 #8 Skrevet 8. oktober 2007 Klart det er mer arbeid, jeg har alltid ferdigblandet NAN på en mugge med lokk. Da veier jeg bare pulveret i muggen, visper inn vann og setter det i kjøleskap. Skal man ha puver i hver flaske etterpå tar det litt lengre tid, man kan selføgelig velge å måle dette opp på forhånd, men da må man jo gjøre det for hver flaske. Det lukter ikke vondt av mme som har stått i vårt kjøleskap, ser heller ikke problemet så lenge man tenker selv, har god hygiene og man ikke forurenser melken det døgnet det står i kjøleskapet. Men er man usikker så for all del følg rådene og det som står på pakken. Uten at det er noe bevis for at det er riktig. Men på nyfødt (premature og syke nyfødte) blandet de også NAN for ett døgn og hadde det stående i kjøleskap, og det var i år.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2007 #9 Skrevet 8. oktober 2007 Malin82! På min pakke står det klart og tydelig at man heller ikke skal varme melken i mikro! Hvorfor gjør du dette da det ikke kan være SÅÅÅ vanskelig å varme det i vannbad??
Gjest Mayflower Skrevet 8. oktober 2007 #10 Skrevet 8. oktober 2007 hvis du leser etter,så ser du at hun varmer VANNET i mikro,så i med pulveret...
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2007 #11 Skrevet 8. oktober 2007 De blandet MME,skrev på dato og satte i kjøleskap der jeg fødte også! Men jeg gjør det ikke selv,synes det går fort og greit å blande hver gang. Har med termos med kokt vann og pulver hvis jeg skal ut.
Krimp Skrevet 8. oktober 2007 #12 Skrevet 8. oktober 2007 JEG syns det er morsomt å se hvor mange som skriver anonymt om dette
ღDidrikmamsenღ Skrevet 8. oktober 2007 #13 Skrevet 8. oktober 2007 Anonyme er over alt vettu, feigingene. Til deg anonym som det på din pakke mme står at du ikke skal varme det i mikro. Hvilket merke bruker du? Varmer vannet, så har i pulveret jeg...
Stolt Mamma™-1jente og 1gutt!! Skrevet 8. oktober 2007 #14 Skrevet 8. oktober 2007 hihi.. Etterhvert som det kommer nye til her på dib så kommer denne diskusjonen til å vare eeeeeeevig!!!! Selv blander vi for ett helt døgn, og har i dialog med barsel, HS og lege gjort dette siden snuppa var 2 mnd.. Hadde hun blitt syk av det så hadde jeg sluttet på sekundet! både jeg og min søster er oppvokst med dette og gjett hva: VI lever i beste velgående, og er aldri syke =) Og er "pussig" hvor mange som er anonyme ja
jippii Skrevet 8. oktober 2007 #15 Skrevet 8. oktober 2007 Jeg lager for en hel dag av gangen, og ser heller ikke noe problemer med det! Jenta er frisk som en fisk, har kun vært forkjølet 2 ganger iløpet av 8 måneder. Synes dette blir litt hysterisk.. Hva med den tiden da det ikke fantes mme, og de ga barna sine kumelk...ofte rett fra tanken? De levde da opp disse barna også, akkurat slik som andre barn. Er det farlig å la mme stå i kjøleskapet en dag, tror jeg jaggu det er like farlig å la mm stå i kjøleskapet en dag..men det er bare det at mm er så mye bedre for barna enn mme uansett om du ikke har "anledning" til å gi mm.
xena98 Skrevet 8. oktober 2007 #16 Skrevet 8. oktober 2007 Det er jo et enkelt svar på det: folk hugger jo nærmest hodet av hverandre her inne! Relativ ytringsfrihet på sitt beste:-)
Gjest Skrevet 8. oktober 2007 #17 Skrevet 8. oktober 2007 Jeg synes også det lukter vondt av mme som har stått i kjøleskap. Er derfor jeg blander til hvert måltid + det åpenbare.. For meg virker det mer tungvint å blande for et hel døgn enn til hvert måltid, hvertfall sånn jeg gjør det.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2007 #18 Skrevet 8. oktober 2007 koker du opp vann som du avkjøler og har på flasker i kjøleskapet ? så når minsten skal ha mat,har du vannet klart å har bare på pulver og varmer?? blir litt forvirra når helsestajon sier man kan lage mat for et helt døgn av gangen..
ღDidrikmamsenღ Skrevet 8. oktober 2007 #19 Skrevet 8. oktober 2007 Tror mange helsestasjoner går etter de gamle normene. Nå er det forsket litt mer på å funnet ut at det ikke er heldig. Hvis det var meg du siktet til så koker jeg opp vann å har på steriliserte flasker. Den mengde han skla ha til hvert måltid å har på flaskene. Avkjøler de raskt og setter de i kjøleskapet. Så tar de ut å har de i mikroen og har i pulveret og rister om. Ferdig på under 1 min
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2007 #20 Skrevet 9. oktober 2007 ja var deg jeg siktettil:) har prøvd dette i dag,og d gikk jo mye fortere i grunn enn å lage vann og vente leeeenge på at d skal bi kaldt nok til å ha pulver i.. takk for rådet:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå