Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvordan det er med støtte til alenemødre som blir gravid vha donorsæd. Får de den støtte som "vanlige" alenemødre?

Jeg vet at en mister støtten en får hvis en ikke oppgir hvem som er barnefar før barnet er 4 år.

Også har jeg hørt/lest om tilfelder der NAV nekter å gi støtte til "frivillige alenemødre" (sånne som har blitt gravid vha inseminasjon eller annen assistert befruktning).

Så hva er riktig? Hvilke rettigheter har en alenemor som har blitt gravid vha assistert befruktning?

Fortsetter under...

Hvor jeg har det fra? Det er noe jeg fikk fortalt og hørt i forskjellige situasjoner. Vet om noen damer som hadde holdt det skjult hvem som var barnefar. hvis de oppga hvem som var faren før barnet var 4 år, så mistet de støtten. Om det er slik det er i lovverket, vet jeg ikke. Elelr om det er _NAV som praktiserer slik "utpressing-taktikk".

Jeg las på et annet forum om en "alene mor vha assistert befruktning" som ha fått avslag på "alene mor støtte", fordi hun var alenemor "frivillig", og ikke ha en "ukjent" far. Hadde hun sagt at hun ha ukjent far så hadde hun fått, men siden hun presiserte at hun ha fått barn vha ukjent donor, så fikk hun avslag.

Er dette riktig med tanke på dangens lover og regler?

Virker merkelig, har du vært i kontakt med NAV ? Er flere typer støtte til enslig forsørger, overgansstønad, utvidet barnetrygd, barnebidrag, bidragsforskudd...

Kan jo være det forskjellige reger etter hvilken stønad du søker. Har du peiling på hvilken stønader som det ble gitt avslag på ?

Heisan

Jeg sekv har ikke vært i kontakt med NAV ang dette. Men dette var det jeg las på ett annet forum:

Hei alle dere som har tenkt til eller er graivde etter kunstig befruktning!

Jeg fikk beskjed av XXXXX at en bejkjent av henne som fikk inseminasjon mistet sine økonomiske rettigheter som enslig forsøger da hun oppga at hun hadde bevisst valgt å bli enslig mamma.

Hun oppga nemlig formelt at det var prøverør som var årsaken til graviditeten. Vet ikke i hvilket fora dette var.

Men så vidt jeg skjønner må vi alle huske på å ikke oppgi dette, men å si at FAR ER UKJENT.

Dette er viktig for oss da vi kan miste mye økonomisk støtte. Kanskje denne damen hadde en ekstra vrang saksbehandler, men jeg vet ikke om dette er fast praskis. Jeg har fått beskjed at Trygdekontoret ikke kan hindre oss i den sitausjonen vi er i å få de pengen vi har krav på som enslig forsølger selv om vi hare valgt det selv.

Som jeg leser her, så er det forskjellig praksis fra saksbehandler til saksbehandler... Ikke helt bra det...

Men ang det å oppgi hvem som er barnefar før barnet er 4 år. Vet om flere tilfelder der mødre har lett etter potensielle fedre rundt denne perioden. Det er ikke alltid lett og ikke alle lykkes med å finne barnefar.

Men det hadde vært fint å vite hvilken "lov" en kunne slå i bordet for å si: "JO, JEG HAR RETT PÅ UTVIDET BARNETRYGD OG STØNAD TIL BARNETILSYN".

Jeg har jobbet i NAV i et par år og har aldri hørt at det gjelder å finne en barnefar før barnet blir 4 år ??

Saksbehandlingen skal også være lik uansett hvilken kommune/by du bor i, og alle vedtak inneholder informasjon om hvilke lover som er grunnlaget for avslag eller vedtak.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...