Gå til innhold

Røkelaks????


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk et kick, og kjøpte røkelaks og har bøtta innpå med det.. Skal nevnes at jeg er sinnsykt kvalm, og spiser det jeg har lyst på der og da, for å få i meg mat..

Men nå lurer jeg på, hvordan var det med røkelaks.. kunne vi gravide spise det med god samvittighet?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke det er det beste, Det er jo rå fisk. Spiser det ikke selv, men husker en gravid dame sa det til meg en gang for resturanten jeg jobbet i serverte "rå" Tunfisk, bare behandlet med sitron og salt, hun fikk noe annet og spise, men hun var og høygravid, vet ikke om det har noe og si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På matportalen står det at røkelaks bør inntas ferskest mulig.Det er altså ikke advart mot å spise det.Vet at mange ikke spiser røkelaks under graviditeten,derfor spurte jeg også legen min.Legen sa at det er trygt å spise røkelaks som ikke nærmer seg utgått på holdbarhetsdato.Har hørt om noen som har fått råd fra jordmødre om å fryse ned laksen i noen døgn først for å være helt sikker.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke røkelaks varmebehandlet da? Trodde det var raket fisk man ikke skulle spise, jeg. At røkelaks var greit, i hvert fall hvis den var rimelig fersk... Men selv liker jeg ingen av disse tingene, så jeg har ikke satt meg så nøye inn i det. Les offisielle kostholdsråd, ikke hør på oss andre som driver og synser og "mener å huske at"... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overrasket, men veldig glad: jeg mente ikke å hinte til ditt svar da jeg skrev mitt... vi satt visst og skrev samtidig. Flott at du fant fram den offisielle informasjonen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går inn på matportalen.no, og søker opp fisk, kan du lese der at man skal holde seg unna fisk som er gravet og røkt, pga bakterien toxoplasma.. Den overlever helt opp til -70C, så om du eventuelt får kikket på laks, MÅ du fryse den godt før du spiser! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor står det at gravide ikke skal spise røkelaks?Når jeg leser på matportalen og kostholdsråd for gravide ser jeg at det står at røkelaks bør inntas ferskest mulig.Raket fisk står det at man skal unngå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det finnes varm røkt laks og kald røkt. Ingen av delene er noe serlig og spise mens man er gravid. Det er verken kokt eller stekt.

Det samme gjelder jo all slags skinke og slikt..

 

Men det går nokk bra, selv spiste jeg litt helt i begynnelsen. For pappa lager en røyke laks som er helt himmels. (til og med kongen spiser den til jul og slikt...:) Og da går det jo ikke ann og la være..

 

Men man skal holde seg helt unna rakfisk!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...