Gå til innhold

Har noen bra svar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Er nå ca 6 uker på vei, og er litt bekymret.. Fikk vite at jeg er gravid før noen dager siden, og det var ikke planlagt at jeg skulle bli gravid.. Men nå er det sånn og jeg er litt bekymret for at barnet kan blitt skadet av at jeg drukket alkohol i løpet av denne tiden. Ikke nå da, men før jeg visste at jeg er gravid. Har det skadet barnet? Selvfølgelig skall man ikke drikke alkohol i det hele tatt, men ikke så lett når man ikke veit at man er gravid.. håper noen har noen bra svar til en som er litt bekymret.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gjorde akkurat det samme selv. Det var sommer og jeg hadde ferie. I uvitenhet om at jeg var gravid drakk jeg både vin og røkte sigaretter. Jeg fant ut at jeg var gravid da jeg var 6 uker på vei (foster 4 uker). Jeg har selvfølgelig verken drukket eller røkt siden den dagen jeg fant ut at jeg var gravid.

Har drøftet dette med legen min senere, og hun sier at dette skjer med de fleste. Man er intetanende og handler i god tro. Hun mente bestemt at dette ikke ville ha noen betydning for fosteret.

Jeg velger å stole på henne. Strengt tatt får jeg ikke gjort noe fra eller til med dette nå. Så lenge du har sluttet nå som du vet du venter barn, og at det ikke tok 3 mnd før du fant det ut, vil det helt sikkert gå bra.

:)

• 1 måned senere...
Skrevet

Heia. Det er mange som har like erfaringer som deg. For de aller fleste går det helt fint, og barnet tar ikke skade. Jeg vil anbefale deg å ta det opp med lege eller jordmor allikevel slik at du kan få litt ekstra oppfølging når barnet ditt kommer. Da kan de sjekke at hun/han ikke har tatt skade av alkoholinntaket ditt og du kan være trygg på at dere får all hjelp dere eventuelt måtte trenge. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...