Anonym bruker Skrevet 10. november 2007 #26 Skrevet 10. november 2007 Syntes det er bra, jeg- å begynne så tidlig:) tror ikke du skal bekymre deg for at det er så farlig. lykke til!
Anonym bruker Skrevet 10. november 2007 #27 Skrevet 10. november 2007 Begynte md potte da gutten min va ca 10mnd, helt fra første dag har han tissa på potta. No setter han seg på potta når han er på badet, men ikke alltid det kommer noe. Men han prøver jo ivertfall, han nærmer seg 1,5år.
LivLaga Skrevet 10. november 2007 #28 Skrevet 10. november 2007 Her er en link ang EC. Det er mer "back to nature" enn hokus pokus. http://uk.youtube.com/watch?v=W9euAepQPqQ
Madamina Skrevet 16. november 2007 #29 Skrevet 16. november 2007 Men eg trudde ikkje barna fikk kontroll eller følelse av å kunne tisse eller bæsje før de var ca 15mnd. Men dersom det er forutsigbert at nå bæsjer de, så kan man jo prøve.Men man kan jo ikke bare sette dem der og vente på at noe skal skje.Skjønner ikke dette.Virker absurd.At barn går med bleie til de er 2 gjør vel ingenting.Vi kan vel gjøre som i Kiina, og la dem gå med rompa bar...(De har visst sånn hull i klærne eller noe sånn). Har angst for psykiske konsekvenser av å begynne for tidlig.Det advares jo så meget mot det i bøkene.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2007 #30 Skrevet 16. november 2007 Ingen som er pottetrent før de er 1 år. Hvor dum går det an å bli? En 4,5 mnd gammel baby kan jo ikke sitte en gang. Kanskje en ide å begynne med fast føde, før en begynner med pottetrening? Men det begynte du kanskje med før babyen var født?
Gjest Skrevet 16. november 2007 #31 Skrevet 16. november 2007 I Kina bruker ingen bleier. Der er det "pottetrening" fra fødselen av. Og de er pottetrent når de er ett år. Så du kan jo dra dit og spørre hvor dum det går ann å bli, før du selv får litt selvinnsikt. *Hater folk som kommer med sure oppstøt fordi de selv har det dritt, og skjuler seg bak anonymknappen. Feige jævler* (Det gjelder da selvfølgelig ikke de som trenger å være anonym da:))
Anonym bruker Skrevet 16. november 2007 #32 Skrevet 16. november 2007 Ser at det påstås at det er verdiløst å trene potte før nærmere 2-års alderen oppi tråden her. Men det er jo en del barn som blir bleiefri rundt 2 år og noen også før det, her i Norge, hva med dem? Jeg ble relativt tidlig bleiefri fordi jeg hatet å ha noe i bleia (og moren min gikk ikke inn for det), og jeg har fått et barn som også klager over det, og lurer på å "pottetrene" litt snart. Ikke trene, snarere leke. Synes egentlig synd på babyer som må ha på ekle bleier i flere år.
apr 07,apr 08 ,Okt 10,prøver Skrevet 25. november 2007 #33 Skrevet 25. november 2007 jeg nektet å gå m bleie fra jeg var 1,5 år. og hadde vel en heller slapp mamma som ikke hadde tenkt på å beg m pottetrening..så det er tull at man ikke kan ha kontroll før man er 2 år slik det står noen steder. er jo et levende eksempek på det. synes det er helt sinnsykt å forkaste en ide som faktisk er mer naturlig enn bleier. det gjøres i kina ja og mange andre land. det er back to nature som skrevet over ikke mer hokus pokus enn det i usa har de jo kommet et stykke på vei med dette...
anni654 Skrevet 26. november 2007 #34 Skrevet 26. november 2007 Tror jenta mi har god kontroll... ho tisser nesten alltid når ho ligger på stellebordet... så ho skal nok begynne å sitte litt på do, når ho kan sitte. i mange kulturer bruker barn ikke bleie... det fungerer siden barna sier i fra. men vi i den vestlige stressede kulturen ser ikke barnets tegn
Anonym bruker Skrevet 30. november 2007 #35 Skrevet 30. november 2007 Kan barna virkelig pottetrenes så tidlig? Trodde heller ikke det var mulig. Husker da jeg selv var liten så var det så mange av vennene og slekktningene mine som pleide å tisse på seg og sånt, lenge etter de burde sluttet. Er det latskap fra foreldrene eller sykdom? Hadde en venninne som tisset på seg ganske lenge både på dagtid og natt. Broren hadde samme problem. Men foreldrene skiftet aldri på senga deres eller noe. Det var generelt veldig uhygienisk hos dem. Det luktet helt forferdelig i hele huset deres. Har alltid synes synd på dem. Skal ikke se bort i fra at de ennå tisser på seg. Hun tisset på seg når hun gikk på ungdomsskolen til og med. Huff jeg får helt vondt av dem.
*Miziz* har smilende barn ;-) Skrevet 30. november 2007 #36 Skrevet 30. november 2007 Har dere hørt følgende uttrykk: Pick your battles!!!! Er det ikke andre ting en 4,5 mnd bør bruke hjerneenergien sin til enn å lære å tisse på potta. Tull og tøys. Snobberi heter det. Må forresetn nevne at det sitter ei venninne ved siden av meg som er enig med dere men jeg tror jeg skal jage henne hjem snart ;-)
Gjest Skrevet 1. desember 2007 #37 Skrevet 1. desember 2007 Hvordan kan du kalle tidlig pottetrening for snobberi? dette er noe som har vært siden menneskets start! Tror du at bleier er en eldgammel oppfinnelse eller? Å slutte å bruke bleie er ikke snobberi, men bleier er faktisk et resultat av latskap. Dessuten, hvis du skal sitere uttrykk. Lær deg et uttrykk som passer, dette er ikke en battle! Jeg måtte bare kommentere dette, for du går for hardt ut på ting du ikke har peiling på.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2007 #38 Skrevet 1. desember 2007 syns denne debaten er helt høl i hauet uansett... datteren min slutta da hu va 2 år hu syns det e ok... men 4,5 mnd....sorry men da får dokk eller kallj mæ lat altså...for her har det ikke nå me latskap å gjør...
Gjest Skrevet 1. desember 2007 #39 Skrevet 1. desember 2007 Du kan jo prøve å gå med et vått bind i 2 år, så kan vi høre hvordan du syns det er!
vi blir 5, 25 sept :) <3 Skrevet 2. desember 2007 #40 Skrevet 2. desember 2007 skal vi slutte med bind og kjenne etter når mens blodet kommer og da eller å gå på do da? barna må no først få til og si DO før de må sitte på do og tisse...det er sikkert ikke umulig men ...jeg mener dette er teit!
Gjest Skrevet 2. desember 2007 #41 Skrevet 2. desember 2007 Åherregud, det var jo ikke det som var poenget heller. Tenk hva de stakkars babyene må gå med sammenhengende i to år, det vil være som å sammenligne med å gå med et vått bind i to år.... Dessuten er det jo ikke snakk om at babyene trenger å lære seg å si do heller, alle kan jo se på babyen sin når de skal tisse eller bæsje. det er heller ikke snakk om å la de sitte på do, men å holde de over potta til de tisser/bæsjer, trenger ikke å være lange stunden.. Hva tror du de brukte før i tiden da? Er du virkelig så dum at du tror de brukte bleier i to år?
vi blir 5, 25 sept :) <3 Skrevet 2. desember 2007 #42 Skrevet 2. desember 2007 se du virkeli på en baby når den tisser.? natten da hva gjør dere da? nei vettu meg hva....dette syns jeg er bare tull...
Gjest Skrevet 3. desember 2007 #43 Skrevet 3. desember 2007 Ja, man kan faktisk se på en baby at han tisser. Nå praktiserer ikke jeg EC enda og jeg har heller ikke begynt med pottetrening, men de som gjør dette bruker jo bleier om natta (tror jeg). Men som oftest (alltid?) er babyen våken når han/hun tisser/bæsjer om natta, iallefall mens de gjør fra seg, og så sovner de igjen. Det er greit at du syns det er bare tull, men det er faktisk en bra ting! Les i den andre tråden som er startet om dette.
Vickikva Skrevet 4. desember 2007 #44 Skrevet 4. desember 2007 Når lille babyen har gjort fra seg i bleia er det jo normalt å skifter ganske raskt etter på? Er det ikke da helt på tryne å sammenligne d å gå med bleie med å gå med ett vått bind i to år? Jeg vet ikke hva du gjør med dine barn, men hjemme hos oss har det aldri vært tema engang å la ungen gå rundt i lengre tid med full bleie. Jeg sier ikke for eller imot noen av synspunktene ovenfor, men å sammenligne de to forholdene synes jeg blir helt bak mål. Hvis ikke du da har for vane å la ungen din gå rundt med en konstant våt bleie i to år.
Gjest Skrevet 4. desember 2007 #45 Skrevet 4. desember 2007 Jeg bruker tøybleier, og vil derfor ikke bruke den beskrivelsen på de bleiene hun bruker. Plastbleier blir som å sammenligne bind, for rumpa får jo ikke luft. Derfor blir det ikke helt bak mål. Man kan jo heller bruke sammenligningen å gå med bind i to år..
Vickikva Skrevet 4. desember 2007 #46 Skrevet 4. desember 2007 Hadde du brukt plastbleier hadde du visst at det er normalt å la barnet få lufte seg når man skifter bleie. Men poenget mitt er at barnet går jo ikke rundt med en konstant våt bleie i to år. Normalt å bytte vet du
Gjest Skrevet 4. desember 2007 #47 Skrevet 4. desember 2007 NÆH??? Mener du at det er normalt å bytte??? Seriøst??? Jeg bruker også å la babyen lufte seg innimellom bleieskiften, men en halvtime 5-8 ganger i døgnet er ikke mye altså, i det lange løp...
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2007 #48 Skrevet 6. desember 2007 Har aldri hatt potte. Kjøpe doring når ungen var mnd. akkurat fyllt år, og etter en uke var de bleiefrie-dag og natt :-) Fant ut at jeg ville gjrøe det fullt og helt, ikke stykkevis og delt. Så når vi først skulle slutte med bleie, gjort vi det fullt og helt. Begynte når de var år, og som sagt etter en uke-bleiefrie. Kjøpte mange truser-det er stas. Når de tisset på seg sa jeg pytt pytt, gjør ingenting. Etter noen dager synes de det var ubehagelig å tisse på seg, og de sluttet av seg selv.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2007 #49 Skrevet 9. desember 2007 Tanta mi brukte aldri belier på noen av sine tre. Holdt dem over avispapir fra de var født. Da de kunne sitte selv, var det potte. De har blitt fine og balanserte folk alle tre. Jeg fikk doring til bursdag da jeg var ett år. Den var gjev. Fem m¨åneder senere ville jeg ikke ha bleie lenger. Har bare et praktisk spørsmål: Hvor finner jeg potter som passer til de aller minste (åtte måneder ca)?
Jannamor Skrevet 9. desember 2007 #50 Skrevet 9. desember 2007 De som er uenige, får jo heller bare være det. Jeg mener det er deres barn som må gå med tette rumper i mange år. Det er deres barn som fortere får sår i rumpa. Det er deres barn som bruker lengre tid på pottetrening, når den endelig kommer i gang, fordi bleia er så godt og trygt, og det eneste de kjenner til. Det er de som må bruke mange flere penger på bleier. Det er de som får den vanskeligste jobben med avvenning. det er de som får stort barn bæsj de må bytte. Fint for de. Ikke så rart de er sinna kanskje? hehehe Men til saken. det er snakk om å HOLDE et barn på potta i 2MINUTTER av gangen innimellom. Helsesøster har sagt at det ikke er farlig. Ikke la et barn som ikke kan sitte selv sitte i det lange og det breie. Dessuten er det stor forskjell på barn. Noen barn er kjappe og sterke. Noen er treige og glad i bleia til de er fire. Sånt går i arv fra foreldre Jeg fikk aldri pottetrening. Når jeg var litt over 1,5 år, så ville jeg ha hull i ørene, for det hadde både mamma og storesøster. Da sa mamma; Du må slutte med bleie før du får hull i ørene Jannamor. Da trakk jeg ned bleia, og det var slutten på bleiene. Helt tørr siden det. En uke senere fikk jeg hull i ørene. Sånn er det. Noen er kjappe, noen er gode til å lese sine barn og noen er sinte og late. Ikke rart sistnevnte får en vanskeligere jobb da. hihihi Ting går i arv Ikke at jeg kommer til å begynne potte trening tidlig, i hvertfall ikke så tidlig, man må se an barnet. men jeg klarer og gi et ordentlig svar fordet. Det får være måte på til mangel på folkeskikk når man snakker med folk, her inne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå