Gå til innhold

4,5 mnd begynnt med pottetrening

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

svigemor (77) fikk 5 onger, 3 gutter og 2 jenter, og alle var bleiefrie før 24 mån! Fantastisk! hade ikke 2 bleionger samtidigt! Hun begynte med pottetrening veldig tidlig, hadde bare ongen og potta på kneet og skjedde det noe så ble det ros og hvis ikke så var det ok. Seinare satt de sjøl på potta og leste bøker og koste seg uten bleie og plutselig så skjønte de hvad potta var till;) Jeg tenker begynne pottetrening tidlig også - helt etter svigemors resept, det hade vart deilig at kutta bleia tidlig!!! har skjønt at idag er bleieperioden flere år lenger enn i gamle dager og det er egentelig helt unødvendig i følge svigemor! de gamle har mangen ting at lære oss nybakte!

lykke til!

Skrevet

så sant så sant=) selv var eg pottetrent då eg var 8 mnd men sov med bleie om natten for sikkerhets skyld. syns det er latskap frå foreldra som lar 3-4 år gamle unger gå med bleier. syns maks 2 år! men det er nå min mening;)

Skrevet

Kjenner mange som har hatt ungene bleiefri natt og dag fra 1,5 års alder,mine egne har vært 2 år og vel så det.(Ihvertfall helt natt-tørre før 3år)Har selv blitt advart mot å la så små ( 4mnd)sitte,men du lar vel heller ikke h*n sitte kanskje?Har hørt at igamle dager holdt man de små over aviser,slik at man ikke hadde bæsjebleier ihvertfall.Er enig i at bleieperioden i Norge er laaaang,men noen er litt senere enn andre av naturlige årsaker også.

Skrevet

Du kan jo ikke la babyen sitte når den er så liten. Stakkars ryggen. Greit at babyen din skal bli bleiefri, jeg satser også på det relativ tidlig, men babyen min skal kunne sitte først og det er fortsatt flere mnd igjen..

Skrevet

ho sitter aleine på potten. uansett så er dt ikkje snakk om å sitte lenge så dt gjør ingenting. min mor gjorde nøyaktig det samme då eg var så liten og eg har ikkje tatt skade av det, heller ikkje min søster;) datteren min er nå snart 5,5 mnd og pottetreningen går kjempebra!=)

Skrevet

Herregud, det er jo helt sykt. Stakkars lille baby som må sitte på potte når hun er 4,5 mnd gammel. Du kan ikke regne med at hun skjønner noe som helst av det.

Skrevet

det som er sjukt er at foreldre lar barna sine på 2-4 år gå med bleie!! latskap kaller eg det! når man begynner så tidlig som eg så skjønner ungen det fortare og slipper å gå med den ekkle bleien til de er x år gammel.. eg sjølv var potetrent før eg fylte 1 år gammel.

Skrevet

Og hva sier helsesøster da at du pottetrener den lille? Du har vel ikke sagt noe til hun. Og når du skriver at det går så bra med treninga hva mener du med det? At hun liksom klarer å holde seg nå.

Skrevet

ho sa at så lenge eg bare holder henne der 2 min så går dt greit. at det går bra med treningen vil si at ho ofte gjør frå seg på potten selv om dt er tilfeldigheter. mange bleier blir spart.

Skrevet

Men hvorfor gidder du å gjøre det når du vet det er tilfeldigheter? Du har vel ikke så dårlig råd at du er avhengig av de pleiene du sparer for å få det til å gå rundt?

Skrevet

altså eg har ikkje begynt med pottetrening fordi eg vil spare mest mulig penger. i min familie har vi alltid vert tidlig ute med sånne ting. og som sagt så er dt ingen skade på oss.. ungen sitter jo når ho/han sitter på fanget ditt. og eg tvinger jo ikkje datteren min til å sitte helt til ho har gjort noe i potten. det er snakk om 2 minutter! og ho er veldig sterk i rygg og mage. ho klarer nesten å sitte alene på golvet og på potten sitter ho heilt alene. så eg ser ingen fare ved det eg gjør.

Skrevet

om du ikke ser noen fare ved det - horfor ta det opp i det hele tatt?

Skrevet

ville vel bare vite om det var mange andre som begynte så tidlig..

Skrevet

Fra DIB:

Barn kan begynne å få en viss kontroll over lukkemuskelen i 2-3års alderen . Det er altså helt verdiløst å trene et barn til å sitte på potte før det nærmer seg 2-års alderen. Begynner man for tidlig kan resultatet bli at den naturlige innlæringen blir vanskeligere, og at barnet utsettes for unødvendige konflikter og påkjenninger.

Skrevet

for noe vås, kor har du det ifrå egentlig?? eg var pottetrent til eg fylte 1 år. og resten i familien før de fylte 2. så å potttrene ein unge som er under 2 år er ikkje verdiløst!.

Skrevet

Unnskyld meg, men dere som er så veldig negative til tidlig pottetrening, har dere faktisk satt dere inn i hva det innebærer?

Tildlig pottetrening går IKKE på å lære babyen kontroll over lukkemuskler og å klare å holde seg til de kommer seg på do. Det det derimot går ut på er at vi som foreldre skal klare å lese tegnene babyen gir når h*n må på do. Og JA alle babyer gir tegn til at de må på do, i hvertfall helt i begynnelsen. De fleste har "lært" å bruke bleia som toalett innen de er rundt 6 mnd'er gamle og da blir det vanskeligere å lese de (med mindre en har begynt med tidlig pottetrening). Husker godt hvor mye rart L gjorde da hun var lita før/i det hun tisset/bæsjet, var liten tvil om hva som skjedde ;-) (Det som irriterer meg nå er at vi ikke tok de tegnene hennes på alvor og hjalp henne på do, så hadde vi sluppet å tenke på å begynne med vanlig pottetrening nå)

Veldig mange lager en eller annen lyd (sier gjerne tssss) mens lille hjelpes på do. De aller fleste babyene vil etterhvert som de blir i stand til å si det, lage den lyden når de må på do :-) Da må foreldrene være raskt frampå for å få lille på do/potte e.l., hvis ikke så går det i bleia ;-)

Er dere interessert i å lese mer om dette, så søk på "Elimination Communication". Finnes mye interessant info om temaet her på nettet :-)

Skrevet

takk skal du ha! endelig ein genial person;)

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor folks skal kritisere og krangle for hver minste lille ting. det må da være opp til hver enkelt når man begynner med potte, og det må da for all del være lov til å spørre om andres erfaringer uten at man skal få masse drit fra personer som ikke engang tør stå frtem med nicket sitt?

Synes egentlig mest synd på dere, jenter. Dere sitter vel med kaffekoppene deres på barseltreff og krangler om hvem som har den smarteste babyen.. hehe!

Skrevet

hehe:P ja opp til kvar enkelt! alle gjør uansett det de mener er best for barna sine=)

Skrevet

jeg ble trent på potte å var tørr rett etter jeg var ett år! skjedde jo uhell avogtil men joda..skal byne pottetrening her når jenta blir 10-11mnd:)

• 3 uker senere...
Skrevet

Så flott! Begynte selv med potte da eldste jenta var 6 mnd. Hun ble tidlig tørr. Lillebror er nå 4,5 mnd og har holdt han frem når jeg tror han skal. Det fungerer veldig ofte. Tror det er viktig at man ikke stresser med dette, og bare gjør det på barnets premisser. Alltid ha i bakhodet at man bare gjør det for å tilby babyen et bedre sted å gjøre det enn bleien.

Skrevet

Jeg er helt enig med alle sammen og sjalabais har et veldig godt poeng. Skulle gjerne utført EC tidlig, men når man er alene er det så mye man må gjøre i tillegg og da blir det fort at man rett og slett ikke får tid til å lese babyen hele tiden. Men tidlig pottetrening skal det bli uansett.

Håper ikke folk tror jeg er en dårlig mor med dette innlegget:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...