Gå til innhold

Livredd, sikkert uten grunn.. :(

Anbefalte innlegg

Jeg skal nå være 13+2 etter legen sin utregning, 13+0 etter min. Litt bakgrunn: Tok angrepille etter at gullet ble unnfanget, og ble gravid likevel. Jeg har søkt på nettet etter info om angrepillen norlevo og til og med sendt mail til importør, og svaret er overalt at det ikke er farlig for fosteret. (Et sted stod det, at grunnen til at Norlevo ikke virket kan være graviditet utenfor livmoren, men det merker man vel når man har kommet så langt??) Testet positivt hjemme og hos legen, og de siste 6 ukene har jeg spydd mye, har ømme bryst, stripe på magen, er slapp, ja, alle tegn. Så var jeg til legen i går, og delte frykten min med legen. "Jeg TROR ikke at norlevo er farlig for fosteret" var alt hun hadde å si. Vi lyttet etter hjertelyd, og den fant hun ikke. Jeg var forberedt på at det r vanskelig så tidlig, men ble så skuffet, og LIVREDD!! Etter legetimen har jeg tenkt at "Herregud, jeg er ikke gravid i det hele tatt! det har bare skjedd en hormonfeil på grunn av angrepillen eller noe." og angsten slipper ikke taket. Jeg skal ha lillegullet alene, og tenker at jeg har skapt masse hodebry for barnefaren (han er 19, jeg 26....) for familien min, jobben og meg selv.. Og så har jeg tenkt så mye på fremtiden med min lille, skaffet hus og planlagt. Drømmer om hvordan han ser ut, og hvordan han blir. Siden jeg er alene, e r det ikke bare å prøve igjen dersom noe skjer.. Uff, dere tror sikkert at jeg ikke er hel smellgod, men jeg bråvåknet av angsten i dag og måtte bare få utløp for den. Har bestilt ultralyd til neste uke, og skal ringe jordmor mandag (det er så leeeeeenge til.. :( ) Må bare se at det er noe inni der,før jeg tror på det..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10569367-livredd-sikkert-uten-grunn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å kjære deg, for en komplisert situasjon! Ikke rart du våkner av angst - det er komplisert nok å være gravid i alle tilfeller, men du har jo virkelig hatt en vanskelig start på det hele. Så utrolig tøff du er som har stått på som du har gjort - skaffet hus og alt? Du kommer til å bli en fabelaktig mamma! Jøss, jeg gråter litt, er helt rørt over deg, må være hormonene ;)

Når alt på nettet og til og med importøren sier at angrepillen ikke skader fosteret så høres det jo ut som du har undersøkt saken grundig, så jeg ville trodd på det.

Når det gjelder hjertelyden, så var jeg akkurat og leste i et amerikansk forum for de som venter i april der en pappa var redd fordi de ikke kunne høre hjertet ved 13 uker - og det er MANGE som har svart at de har hatt akkurat samme opplevelsen og så vært til ultralyd og sett hjertet slå, eller komt tilbake neste dag og funnet hjertelyden. Her er linken:

http://boards.babycenter.com/n/pfx/forum.aspx?tsn=1&nav=messages&webtag=bcus1525918&tid=3964

Det er jo mulig at noe er gått galt, men når du er kommet til 13 +2 og har vært kvalm og ikke har hatt blødninger er det LANGT mer sannsynlig at babyen din bare har gjemt seg litt, eller ligget annerledes enn vanlig, eller at du har bakovervendt livmor, som noen på det andre forumet sa jordmødrene sa gjorde det vanskeligere å høre hjertet så tidlig.

Veldig lurt av deg å bestille ultralyd, så får du i hvert fall en trygghet i hva som skjer! Og ja, ring jordmor mandag - be om å komme inn og få lyttet etter hjertet igjen! Ikke gidd å spill tøff, like greit at de skjønner hvor redd du er så de faktisk kan hjelpe deg. Angst hos mor er også en grunn for at du skal henvises til (gratis) ultralyd.

Klem fra meg - det går nesten helt sikkert bra!!

Tusen takk for trøstende ord og den linken Nifty! Angsten har gitt seg noe utover dagen. Ble litt bedre bare av å lese over tankene mine også, og prøve å se det hele utenfra.. :) det må vel sies at legen min ikke har rykte på seg for å være særlig flink, så jeg håper jordmoren har tid til meg så snart som mulig.. må bare se at gullet mitt faktisk er der! Det er ikke at noe galt skal skje jeg frykter mest, men at der aldri har vært noen baby!!!

(En ting jeg synest er rart er at legen min sendte henvisning til ultralyd, men sa at jeg må betale dette selv? Absolutt verdt det altså, men trodde at henvisningen betydde at det ble dekket?)

Det var rart, jeg trodde også at en henvisning betydde at det var dekket? Det bør jo være det, syns jeg!

Det er sant at det ofte hjelper bare å få ordene ut - en av grunnene til at det er så fint at vi har et sånt forum!

Det går nok bra :)

Hei!!

Tenkte jeg skulle berolige deg litt. Norlevo er et hormonpreparat, dvs, at det dreper ikke fosteret. Den hemmer ovulasjon (dvs eggløsning) og at egget blir befruktet. Altså så vil det ikke ha effekt på fosteret i seg selv. Tenk på alle de som har gått på p-piller og blitt gravide. Dette kommer til å gå så bra. Det er jo sånn at Norlevo er ikke 100 % sikker i forhold til det å ikke bli gravid!

Lykke til!

Annonse

Trur ikke det er så farlig at dere ikke hørte hjertelyden, var selv hos gyn. her om dagen, da var jeg 14+0 og han tok en ul. Poenget var at han tok ul gynekologisk via vagina og ikke oppå magen da knotten fremdeles er så liten, nesten bare 8 cm fra hodet til rompa. Så ikke vær så bekymra, lykke til til uka.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...