Gå til innhold

fingre som blir følelsesløse

Anbefalte innlegg

Er det andre enn meg som sliter med karpal tunnel syndrom?

Jeg har mistet følelsen i fingertuppene - føles som om jeg er konstant lokalbedøvet. I tillegg err det vondt å bruke fingrene til de mest banale ting, hvor man må holde om noe og ruke litt kraft, som for eksempel børste håret, pusse tenner og smøre brød. Jeg er dypt frustrert for jeg føler meg så hjelpeløs, men legene (i flertall) sier bare at dette blir bedre etter fødslen.

Jeg har hatt det, dog i mye mindre grad, i 11 år, så jeg tror ikke noe på det! Det finnes en enkel operasjon, men de vil ikke anbefale det i graviditeten. Greit, men det blir jo umulig for meg å ta meg av ungen, når den kommer ut! Ikke minst hvis jeg må ta operasjon da!

Fortsetter under...

Alle legene/kirurger sier at dette vil forsvinne 1-5 måneder etter fødselen.

Jeg var veldig uheldig å fikk disse plagene da jeg var kun 3 mnd på vei, hadde så store smerter i den ene hånden til slutt at jeg ble innvilget operasjon. Var som deg redd for å ta vare på babyen med de numne og smertefulle hendene. Fikk beskjed av kirurgen at de sjelden og aldri opererte gravide, etter operasjonene har jeg fått vite at mine nerver var skikkelig klemt sammen og operasjonene var virkelig nødvendig. Har enda ikke fått tilbake all følelser i den hånden som var verst men det er mye mye mye mye bedre. Kan endelig holde bestikk i hånda uten at det iller opp igjennom armen eller gjør vondt.

Operasjonen var veldig enkel -tok 40-45 min fra jeg kom inn til jeg gikk ut. På den ene hånden var det 3 uker som den var ubrukelig (pga såret åpnet seg/betennelse) mens med den andre hånden var den i full bruk igjen omtrent etter 1 uke :-))

Håper du får ordnet med operasjon etter fødselen dersom hendene dine ikke blir bedre.

Jeg fikk hasteoperasjon - snakket med kirurgen på en torsdag og på tirsdag ble jeg operert :-))

Takk for svaret ditt. Fint å vite at man ikke er helt alene. Jeg har ingen tro på at det forsvinner etter fødslen - siden jeg allerede har slitt med dette i 11 år. Det er bare blitt mye værre i graviditeten. Jeg kan da ikke vente 1-5 måneder med å kunne ta meg av den lille babyen?

Hvor, og av hvem fikk du laget operasjonen? Den ene legen kjeg snakket med sa at det var to skoler omkring dette og at noen var mye mer for operasjon enn andre. Høres nesten ut som om de leger jeg har snakket med aldrig vil synes operasjon er en god ide. Jeg føler ikke de tar det skikkelig på alvor.

er nok ikke det samme jeg har, men våkner flere ganger om natta av prikking/stikking i fingertuppene... veldig plagsomt og *vondt* på en litt rar måte...

så kan tenke meg at det er plagsomt for dere som opplever dette hele tiden!!

lykke til og håper det ordner seg for deg;)

god søndag ;)

Mine operasjoner ble foretatt på Stavanger Universitet sykehus (SUS). Det var min allmenlege som henviste meg dit (fortalte meg om operasjonene).

Fikk først beskjed om å prøve å ha skinner på hendene om natten -kjøpte skinner for 800,- å prøvde dette. Men det hjalp omtrent ingenting for meg.

Legen henviste meg så til SUS, etter 2 uker ringte jeg for å høre hvordan det lå han. Fikk beskjed at jeg ville få time innen 3 mnd til kirurgen!!!! Begynte omtrent å grine i telefonen men fikk fortalt at jeg var gravid og det var lite hensiktsmessig for meg å vente i 3 mnd på en timeavtale, så vente 2-3 mnd til på operasjon. Legesekretæren skulle få legen til å se på saken min en gang til, for å se om jeg kunne bli omprioritert. Hun ringte tilbake dagen etter å gav meg time 1 uke senere :-))

Vet at SUS har ca 8-10 ukers ventetid på en slik operasjon. Så jeg var heldig som fikk hasteoperasjon. Vet nå at hendene mine er mye bedre og klar for å bære/løfte på en liten baby om kort tid.

Dersom dine hender ikke er gode etter fødselen kan du jo selv bli sykemeldt og evt la pappan overta fødselspermisjonen.

Hei November 26 - det er nok det samme du har - bare i en litt mildere grad. Det er slik det starter. Men hvis du har termin 26 november er det ikke sikkert det rekker å utarte seg til mer.

Tusen takk for din historie Rosalie. Jeg har også fått anbefalt skinner (800 KR!!!) Og ikke fått kjøpt dem ennå, men tenker at jeg må prøve alt - spesielt fordi jeg sannsynligvis ikke får få operasjon. Jeg er jo lengre enn deg i graviditeten nå og tror ikke jeg rekker å få overtalt leger til noe som helst og etter det er det jo en baby å tenke på.

Jeg kjenner igjen den der følelsen av å være på gråten i snakk med leger, men dt var jo godt de hørte på deg til slutt. Jeg føler at de ikke helt tar meg på alvor. Nå prøver jeg bare å gjøre så mye som mulig av de ting jeg har lyst til (som å sitte på PC'en) og så bare bite smerten i hendene i meg.

Annonse

Jeg har ikke mistet følelsen i fingertuppene,men våkner om natten av at venstre håndflate/fingrer sovner bort og hovner opp.Kjennes ut som prikking og stikking i hånden.Når jeg løfter hånden opp i været,beveger ei god stund på den så løsner det seg igjen.Dette kan forekomme både 2 og 3 ganger om natten.Har tatt det opp med lege,hun sa at det var helt normalt.Mente det var mange som var plaget med dette i svangerskapet.Godt å vite det da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...