Gå til innhold

Kan man ta MR når man er gravid?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Lurte på om noen vet dette? Har fått innkallelse til MR (magnetisk resonans eller noe sånn), og det står at det ikke er røntgen stråler som blir brukt. Så da lurer jeg på om jeg kan ta MR når jeg er gravid? Eller må jeg avbestille....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke egentlig, fant dette:

 

Hvis jeg er gravid, må undersøkelsen avlyses?

Bruk av ioniserende stråling (røntgen og CT) bør unngås under graviditet; spesielt i graviditetens første tre måneder. Foreløbig anbefales ikke MR-undersøkelse utført i graviditet selv om det ikke er holdepunkter for skadelige virkninger på fosteret. Ultralyd-undersøkelser kan trygt utføres.

https://www.sri.no/kat/000056.asp

 

og dette...:

Sannsynligvis er det ufarlig å ta MR selv om man er gravid. Imidlertid er det naturlig nok ikke så mange studier som kan dokumentere dette sikkert, da man selvfølgelig ikke vil eksperimentere med gravide.

For å være på den sikre siden unngår vi å gjøre MR i de første 20 ukene med mindre det er svært viktig å gjøre undersøkelsen. Det er gjort MR på gravide før dette uten at det er noen sikre holdepunkter for at dette gir skader på fosteret.

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=336691

 

Tror jeg ville avbestilt... Hvis dette stemmer da....:)

Kanskje du kan ringe og høre der du skal ta undersøkelsen...? De vet d nok:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skal undersøke dette nærmere. Men fikk ikke henta posten før etter de var stengt i dag, og måtte spørre noen. Er sikkert noen som vet, og orker ikke sitte å gruble hele helga... Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på MR før jeg ble gravid. Fikk et skjema der jeg måtte krysse av for ulike ting, deriblant om jeg var gravid. Jeg spurte om det var uheldig å ta Mr dersom en er gravid... Hun svarte at de ikke ville ta slik undersøkelse da, fordi de var usikre på virkningen av behandlingen. Jeg tok Mr av hodet. MR er jo magnetresonans og noen ganger må du ta kontrast som er lett giftig for å få klarere bilder. Det måtte jeg siden de skulle ha bilde av hypofysen som er et veldig lite organ i hjernen. Denne kontrasten har uheldig virkning på foster.

Håper infoen var til litt hjelp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei! Du kan ikke at MR når du er gravid! Jeg var henvist til MR, men da jeg fant ut at jeg var gravid måtte vi utsette hele prosjektet til etter jeg hadde født...

 

(eller... det var MR av ryggen da... hvis du skal ta et annet sted(vet ikke egentlig om man bruker det over hele kroppen?) Går det sikkert greit å legge et sånn "håndkle" over magen som gutter får over testiklene når de tar tøntgen...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...