2005+2007+2009+2011 Skrevet 5. oktober 2007 #1 Skrevet 5. oktober 2007 Heisann! Hvilket jerntilskudd vil DU anbefale? Blodprosenten min er havnet helt nede på 7,8. Med andre ord trenger jeg tips om et jerntilskudd som funker skikkelig bra! Har brukt Aminojern så langt. Det gir ingen problemer med magen, men dessverre er det ikke effektivt nok/sterkt nok nå når jeg er helt tappet for blod. Selv om et preparat er proppet med jern er det jo ikke nødvendigvis så effektivt, fordi jern er så vanskelig å få smuglet inn i kroppen. Derfor lurer jeg rett og slett på hva folk har hatt god effekt av! Håper du kan hjelpe meg!
Kris, 061107 & 260610 Skrevet 5. oktober 2007 #2 Skrevet 5. oktober 2007 Hei, jeg var selv nede i 6.9 etter en medisinsk utskrapning i fjor sommer, så lav HB veit jeg alt om. Jeg prøvde en del forskjellig før jeg fant min "favoritt" og det ble Hemofer. De er kanskje ikke de sterkeste, men uansett, det tar lang tid å få opp en så lav blodprosent til normalt uten at man får jern i sprøyter. Fordelen med Hemofer er ( det var det JM sa hvertfall) er at det er lurt inn litt avføringsmiddel i de, så de er ikke så slemme mot magen/ fordøyelsen. men som sagt, min har økt, sakte, men sikkert, nå er jeg gravid i uke 38, og har selv en HB på 9,4, men jeg var helot oppe i 10,9 tiodlig i svangerskapet. Så bare vær tålmodig, så går den opp, sakte men sikkert :-)
Gjest Skrevet 5. oktober 2007 #3 Skrevet 5. oktober 2007 Husk at du skal ta jern i samråd med lege.. Ikke bra med for mye heller.
Gjest Skrevet 5. oktober 2007 #4 Skrevet 5. oktober 2007 Ferromax (med 65 mg jern) syns jeg er best for min mage. Er blodgiver og har fått Duroferon (Ferro-retard med 100 mg jern), men da slår i alle fall min mage seg vrang
Dægern døtte Skrevet 5. oktober 2007 #5 Skrevet 5. oktober 2007 Flurodix, flytende jern! Ble anbefalt dette pga. lav HB etter keisersnitt, vips var jeg oppe i noramle verdier igjen:-)
¤¤¤2xE¤¤¤ Skrevet 5. oktober 2007 #6 Skrevet 5. oktober 2007 Rett før min forrige fødsel hadde jeg bare 9 i blodprosent, og min lege sendte mæ på apoteket for å kjøpe flytende jerntilskudd (Flurodix)!
rampejenta - ny spire Skrevet 5. oktober 2007 #7 Skrevet 5. oktober 2007 mitt jernlager var nede på 3... og pga av lavt opptak av jern fra tablettene, fikk jeg jern intravanøst i stede.. det er hvertfall effektivt..
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 5. oktober 2007 #8 Skrevet 5. oktober 2007 Har aldri brukt jerntillskudd selv, men har hørt at legen skal si ifra om når, og hvilket jerntilskudd hver enkelt trenger. Har visst noe med at blodet tykkner, og får vansker ved å passere morkaken dersom det blir feil dosering. Så jeg anbefaler en telefon til fastlegen din
Ioren Skrevet 5. oktober 2007 #9 Skrevet 5. oktober 2007 Jeg tar Floradix,Duroferon og Hemofe når. Men, det er den kombinasjonen lege & jordmor har anbefalt meg. Jeg har lave hbverdier, er på 8,2 nå, og har omtrent aldri vært høyere i hele mitt liv=P Men som andre her sier, ta en tlf til legen din,h*n vet hvilken kombinasjon du bør ta... =)
Gjest Skrevet 5. oktober 2007 #10 Skrevet 5. oktober 2007 Jeg tok blodprøver på barselkontrollen den 17/9. Da var min Hb 11,7 og Ferritin var kommet helt oppi 88. Ferritin verdiene lå på 12-15 i svangerskapet mitt, men to måneder etter fødselen hadde det steget til 88. At det går an! Jeg hadde en B12 verdi på 945 nå, det er da ekstremt mye.
Lille Bell Skrevet 5. oktober 2007 #11 Skrevet 5. oktober 2007 I fjor kom et nytt jerntilskudd som hete niferex som var best virkning for mitt vedkommende. Har ikke hatt problem med jernlageret etter jeg begynte på den typen. Hemofer brukte jeg alltid før, men var like blodfattig uansett.
supermamma til 2 tette Skrevet 6. oktober 2007 #12 Skrevet 6. oktober 2007 Jeg hater å ta jerntilskudd, blir så hard i magen uansett.. Men har uansett fått beskjed av legen min om å ta det sammen med c-vitamin evt appelsinjuice pga at c-vitamin sørger for at kroppen tar opp mer av jernet.
Gjest Skrevet 6. oktober 2007 #13 Skrevet 6. oktober 2007 Helt riktig som en annen sa at du må ta jerntilskudd sammen med c-vitaminer...de øker kroppens opptak av jern...så ta det enten sammen med c-vitaminpiller eller et glass appelsinjuice. Når det gjelder jernpreparat, så må du nesten prøve deg frem. Hemofer er ok, men det som kanskje er det beste jernpreparatet når det gjelder å få opp hemoglobinet er vel ferro retard...men jeg brukte det selv etter en fødsel og hb på 5.4, ble ganske så forstoppet....men da kan du jo bruke litt laktulose også som hjelper på det...fåes kjøp reseptfritt på apoteket. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå