LilleTrille med en tulle Skrevet 5. oktober 2007 #1 Del Skrevet 5. oktober 2007 Hei. Jeg har lyst på barn, men... Jeg lurer så på hvordan det går med studier, bosted og økonomi når man har baby.. Jeg vet om engangsstønaden, lån og stipendier osv... Det er jo ikke så altfor mye penger, men man klarer seg jo sikkert eller? Jeg og kjæresten min er begge ferdig med vgs etter dette året.. Så er det studier eller jobbeår.. Er det noen som har noen erfaring med det å skaffe seg egen bolig(ikke leie) som student med barn? Klarer man det, er det mulig?? Mvh meg:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10565080-hvordan-er-det-egentlig/
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2007 #2 Del Skrevet 12. oktober 2007 Hei! Som du selv sier blir det ikke så fryktelig mye penger selv om du får både barnetrygd og litt ekstra stipend. Det koster å ha barn! Og om du/dere har tenkt å kjøpe bolig (og ikke har foreldre som kjøper til dere) bør dere kjøpe før dere får barn, for om dere har barn vil banken låne dere mindre penger. (men så snart man har kjøpt er det bare å sette i gang ) Om du vil jobbe et år eller studre må du gjøre som du har mest lyst til. Husk at du får sponset et år av lånekassen om du har hatt lån/stipend i minimum 6mnd før fødsel. MEN har du hatt ett jobbe år og tjent greit, så blir det jo litt mer enn det du hadde fått av lånekassen. Om du velder å studrer ville jeg ha anbefalt deg å fått en deltidsjobb i tillegg. Da får du litt permisjonspenger derfra i tillegg til det du får fra lånekassen. Men sørg da for å ikke tjene for mye, kan jo hende det tar en stund før dere blir gravide, og da vil det kunne gå ut over lånet. Sjekk på www.lanekassen.no om hvilke satser de har. Og joda, det er fullt mulig å eie bolig, studere og ha barn. Man må bare planlegge og prioritere, så går det nok. Vi er selv studenter med egen bolig og baby på vei. Kan ikke se at vi får noen økonomiske problemer av den grunn. Tror det har veldig mye med instillingen å gjøre! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10565080-hvordan-er-det-egentlig/#findComment-10626796
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå