Gå til innhold

Karpaltunnelsyndrom - andre med erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen av dere her som har erfaring med dette?

Både i forbindelse med svangerskap og utenom...

Skrevet

Jeg har det ja. Har fått det nå mens jeg er gravid. Var det noe spesielt du tenkte på?

Skrevet

Jeg fikk det for 2-3 uker siden i høyre hånd. Det er i følge jordmor væske som klemmer på en nerve i håndleddet. For meg kjennes det ut som om jeg har senebetennelse i tommelleddet og det er visse bevegelser med høyre hånd som er smertefulle. Håper at smerten går bort etter fødsel. Jeg har nesten ikke vann i kroppen ellers, så jeg synes dette er litt merkelig. Det går an å få akupunkturbehandling mot smertene...... Har aldri opplevd dette utenom svangerskap. Har faktisk termin i dag derfor gjør jeg ingenting med det :-)

Skrevet

Karpal tunnel er veldig vanlig å få som gravid, og i arbeidssituasjoner som gjelder mye skruing/pc-arbeid/finger-arbeid. Det kan oppfattes som tap av blodsirkulasjon i tommel,peke og langefinger, og du vil føle deg nummen og miste kraft i grep. Det kan også være smertefullt å gripe om ting med hånda det gjelder.

Jeg har dette selv, men det kommer og går i varierende løp/styrke etter hva jeg driver med.

Behandligsmessig er kortisonsprøyte/operasjon/akupunktur mulig. Men operasjon er den metoden som fjerner dette helt.

Gravide blir som oftest kvitt karpal-tunnel etter fødsel, men symptomer oppstått i arbeidsliv/fritid blir liggende uten behandling.

Håper dette hjalp litt!

Lykke til med føden!

-Cato

Skrevet

Jeg er ikke gravid, men har gått med smerter sånn av og på det siste halve året, og nå har det virkelig toppet seg, og jeg har vært hos legen.

Han har henvist meg videre til nevrolog for undersøkelse, da han er temmelig sikker på at det er dette.

Det jeg lurer på, er hvor smertefull undersøkelsen egentlig er?

Og dersom man skifter yrke, det vil si, fjerner det som har forårsaket situasjonen, vil det kunne forsvinne av seg selv?

Og vil dette da bli verre i et svangerskap?

Jeg må jo si det at jeg er konditorlærlig, så dette har begynt å utvikle seg allerede etter 6mnd i lære....

Skrevet

*Dytte*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...