Gå til innhold

Jernmangel


Solskinnstrall

Anbefalte innlegg

Jeg fikk brev fra legen i dag etter en blodprøve jeg hadde tatt.Skjønte at jeg hadde litt lite jern-

Men en del papirer som kommer fra legekontorer er ganske kryptiske for oss " vanlige" folk:) Noen som vet hva B-senkning, S-Ferritin og S-TIBC har noe for betydning for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke oversikt, så vil anbefale deg å ringe legen for å få vite hva du skal gjøre. De ordene du skriver er vel parameter/det de måler for å få vite om du mangler noe eller ikke.

Da jeg googla S-Ferritin, så fikk jeg opp at det kunne ha noe med jernlageret å gjøre.

- Men som sagt; ring legen og spør hva slags jerntilskudd du bør ta for å få opp jernnivået. Nå når du er gravid er det viktig å ha nok jern.

Inntil du får svar fra legen om tilskudd, kan du spise jernholdige produkter som kjøtt, lever og annen innmat, grove kornvarer (og bokhvete), egg, spinat, grønnkål og andre mørke-grønne grønnsaker og belgfrukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferritin er det samme som jern. Står det ikke i brevet hvor mange milligram jern du bør ta hver dag? Jernlageret som måles i begynnelsen av svangerskapet skal helst ligge mellom 20 og 50/60 (tror det er %). Hvis det er lavt (nært 20 eller lavere) må man ta jerntabletter. Hvis du vet at du har lave jernlagre men ikke vet hvor mye du skal ta hver dag, så kan du begynne å ta Hemofer jerntabletter (3 om dagen). Det er ikke farlig selv om du ikke skulle trenge det. På mitt helseskjema står det "Ferritin:8", dvs at mine lagre er svært lave. Jeg fikk beskjed om å ta 30-50 mg jern pr dag hele svangerskapet. Siden jeg ikke orker å svelge (brekker meg så lett for tiden) de store Hemofertablettene 3-4 ganger daglig så tar jeg isteden én liten tablett Ferromax. Den inneholder 65 mg jern, men det var helt greit sa legen.

Ved å søke litt på internett etter TIBC fant jeg at dette er et annet mål på jernlagre, dvs evnen til å binde jernet i kroppen. Den normale TIBC ligger visst på 240-450 mcg/dl.

Her finner du info om senkning: http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&task=view&Itemid=99999999&id=3904

Håper du ble litt klokere av dette. :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B-senkning = blodsenkning regner jeg med. Det er en diffus infeksjonsparameter som helst skal være under 10 eller noe. Men den er ofte litt forhøyet under graviditet. Det er vanligere å bruke CRP i dag, men mange leger bruker fremdeles senkning.

S-ferritin: det jernet som er lagret i kroppen, lagres i ferritin. Hvis du har lite ferritin, betyr det at du har lite jern, som i seg selv ikke trenger å være skadelig så lenge Hb er fin (Hb er hemoglobin). Men det er lurt å ta jern hvis man har lite ferritin.

TIBC står for Total Iron Binding Capacity, altså total jernbindingskapasitet.

 

Det eneste som har betydning for deg er om legen din sier at du trenger å ta jern eller ikke. Resten trenger du ikke bry deg om:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...