Gå til innhold

Hvordan skal dere dele svangerskapspermisjonen?


Aima

Anbefalte innlegg

Skal ut i min første svangerskapspermisjon i mai. Noen som har noen anbefalinger?

 

Selv lurer jeg på å ta 7 måneder etter fødsel - og la mannen min få resten. 6 måneder håper jeg å få til fullamming - den siste måneden blir en overgangsperiode med mer fast føde (slik at det blir fysisk mulig å få en full arbeidsdag uten amming).

 

Jeg syns mannen min skal ha såpass mye av permisjonen sånn at han føler seg like knyttet til barnet som jeg gjør. Og ikke minst oppdage at barnepass er en heldagsjobb det også! (Jeg hadde ikke gått med på å bli gravid om ikke mannen min hadde vært så enig i at ansvar for barn skal fordeles likt!)

 

Hva kommer dere til å gjøre, og hvorfor? Er mennene deres interessert i sin del av "kaka"? Er dere interessert i å dele? Blir det lønna som til syvende og sist bestemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

far mener det ikke er nødvendig med permisjon fra hans side her, da han jobber offshore og er hjemme 4 uker om gangen. verst for han da når han skal jobbe 2 uker borte ;) men er tidlig ennå, så vet ikke hva det ender med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet tenker jeg meg 50/50 fordeling av svangerskapspermisjonen. Det er jo det som er mest rettferdig! Vil ikke at min kjære skal gå glipp av den nydelige perioden sammen med vår lille baby, den tiden unner jeg ham som far for første gang. Og min kjære har lyst til å være hjemme så mye som mulig.

 

Jeg er enig med deg i at det er kjemeviktig for forholdet mellom far og barn at de får en god stund sammen, bare dem. Jeg tror "moderne menn" tar det som en selvfølge at de skal ha permisjon, men kanskje ikke halvparten. For oss betyr ihvertfall lønn forsvinnende lite sammenlignet med tid sammen med babyen: Man klarer seg alltids økonomisk!

 

Men; jeg må tilstå at når tiden er inne til å gi fra seg ansvaret, blir det sikkert vanskelig å fra den lille, selv om man er sikker på at baby får det topp sammen med far. Det er vanskelig å gi slipp på kontrollen, men det er superviktig at man klarer det: For din del, far og ikke minst baby:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å ta all permisjonen selv, grunnen er at mannen min har en inntekt som er ca 5-ganger større enn min... og tar han permisjon får han kun 6 G som er kanskje bare 1/5 del av det han tjener).

 

så vi går konkurs hvis han tar perm :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...