Tokatter_USA Skrevet 5. oktober 2007 #1 Skrevet 5. oktober 2007 Jeg så i et annet innlegg at noen mener kaffe ikke er bra. Jeg har ennå til gode å se hva som er galt med kaffe. Noen som har innsikt?
Helnøtt med spire:) Skrevet 5. oktober 2007 #2 Skrevet 5. oktober 2007 Hmmm helt ærlig? så vet jeg ikke konkrete svaret, har også hørt det ikke er bra. Men så mener jeg også å ha hørt at det forebygger kreft akkurat som paprika. Hmm , eller bare kanksje jeg ikke skal si mer si jeg vet ikke helt riktig selv;)
Gjest Skrevet 5. oktober 2007 #3 Skrevet 5. oktober 2007 Fant dette på Wikipedia (trenger dermed ikke være riktig) Det er usikkert om kaffe er skadelig for helsen. Ingen vitenskapelige forsøk tilsier at kaffe er skadelig for kroppen. Forskerne er stort sett enige om at et moderat inntak av kaffe ikke er skadelig, men kan ha en effekt mot kreft. [1] Moderat inntak er normalt å se på som rundt 500-600 mg koffein per dag, noe som tilsvarer omtrent 6-7 kopper. Det har blitt påvist at kaffe kan føre til høyt kolesterol. Det er de kjemiske stoffene cafestol og kaweol som er grunnen til det. Ved kaffe som er tilberedt med kaffetrakter eller håndfiltrert er ikke dette noe problem, siden stoffene blir liggende igjen i filteret. Det har blitt forsket en del på kaffe og helse, siden det er et felt man vet heller lite om og som varierer mye fra person til person. Det man har funnet ut er at kaffe kan ha både positive og negative effekter på helsen, men man vet lite om hvor mye det har å si eller om det gjelder for alle. Det har blitt påvist at et jevnt kaffeinntak over en lengre periode motvirker diabetes 2, og da i større grad hos menn enn hos kvinner. I 2003 påviste en dansk studie av 18.478 kvinner at et unormalt høyt inntak av kaffe under graviditet øke sjansen for dødfødthet. Den norske syklisten Anita Valen ble utestengt fra et løp fordi hun hadde drukket så mye kaffe at det ga utslag på dopingtesten.
Tokatter_USA Skrevet 5. oktober 2007 Forfatter #4 Skrevet 5. oktober 2007 Det er i grunnen det jeg også vet om kaffe. Amerikanske nyheter på TV har gjerne et slags tabloidformat, hvor de starter med en eller annen oppsiktsvekkende "headline". For en stund siden startet de lokale nyhetene med at "Kaffe kan forårsake for tidlig død!" Og så reklame i noen minutter. Forklaringen: For lite søvn kan forkorte livet med noen år, og kaffe kan som kjent gjøre det vanskelig å sovne om kvelden.... Det meste er farlig i store mengder. Man kan dø av å drikke for mye vann.
Gjest Skrevet 5. oktober 2007 #5 Skrevet 5. oktober 2007 Ikke sant... ;-) Er veldig glad i kaffi selv, og syns at 6-7 kopper hørtes fint ut - he he. Rimelig tabloid kanal, ja.
La Perla Skrevet 5. oktober 2007 #6 Skrevet 5. oktober 2007 Det er jo også det at kaffe innholder det kreftfremkallende stoffet akrylamid, spesielt kaffe som ikke er filtrert (altså presskanne- koke- og sikkert alle sånne som lages på espressomaskiner). Men jeg drikker myyye kaffe (for mye) og har prøvd å lese om kaffe og mulige farer der jeg kan, men foreløpig har jeg ikke blitt skremt fra å slutte eller kutte ned.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå