Gå til innhold

Selvbestemt keisersnitt på sykehuset i Drammen?

Anbefalte innlegg

Er det noen (førstegangsfødende) her som har fått innvilget selvbestemt keisersnitt ved sykehuset i Drammen? Var det i så fall "vanskelig", og hvordan var gangen i det (mange møter med jordmor,lege etc)?

Jeg ønsker å søke med begrunnelse i overgrep, vaginisme (skjedekramper) og en enorm skrekk for smerte. Har hatt en spontanabort tidligere, og lå og skrek i smerte i to døgn, til tross for at jeg spiste smertestillende som sukkertøy.

Har jo sett dokumentaren om jordmødrene på Drammen sykehus, og der virker det jo som de er negative til det meste, til og med smertelindring (bildet av en jordmor som sier at folk på død og liv skal ha det så behagelig hele tiden, selv når de føder, og så like etter sier at hun må ta smertestillende for stiv nakke, er ganske levende for meg!)

Fortsetter under...

Et godt råd til deg ! DU må aldri bruke ordet " selvbestemt keisersnitt " .når du snakker med en lege el. jordmor - de blir tydelig irritert på deg og provosert av deg om du er så DUM i Norge at du benytter ordet " selvbestemt ks " ....ifølge leger ( mange ) jeg har pratet med er det ingenting som heter " selvbestemt " KS i dag i Norge desverre . Har du ikke tungen " rett i munnen " og uttaler deg ubetenksomt slik ---- syns de bare du er frekk og kravstor og " sytete desverre ....SELVBESTEMT KEISERSNITT KAN DU KUNN FÅ PÅ PRIVATSYKEHUS I LONDON " PORTLAND " ELLER I PARIS ( billigere ) O.A STEDER UTENLANDS - MEN DA MÅ DU BETALE DETTE LUXUSINNGREPET AV EGEN LOMMEBOK . MEN DA FÅR DU I DET MINSTE " SELVBESTEMT KS " SLIK DU ØNSKER .Og du må reise før du er 8 mnd på vei - pga flyrestriksjoner . Så da må en oppholde seg og vente på KS dato i utlandet i mens under permisjon -men en ta hele 3 mnd permisjon FØR fødtsel om en ønsker - så er fullt mulig å " feriere " og vente på KS dato i utlandet - i nærhet av det private sykehus en har valgt i utlandet .Kjempetrist ...Men legene i Norge vil absolutt tviholde på den " makta " å bestemme hvem som skal invilges på medisinsk grunnlag og hvem som får avslag . Stort sett er de kunn opptatt av å " spare penger " på pasientene på offentlig gratis helsetilbud i Norge - derfor er de lite villig til å gi smertestillende under vaginal fødtsel og innvilge ks til de med " bare fødtselangst " som grunn . Sjelden de tar angst alvorlig eller hører på vordende mors ønsker i det hele tatt .For det er extra utgifter og extra arbeid for personalet .Serien Jordmødrene er jo et godt exempel .....jordmor gidder ikke gi epiduralbedøvelse engang - for da blir det extra arbeid for henne og personalet å overvåke fødtselen .... Helse Norge er et helvete ........å være avhengig av .

Men herlig å vite at det finns mange sykehus PRIVATE i utlandet som utfører selvbestemt KS mot betaling . Er overkommelige for de fleste i middelklassen med normal inntekt . Er bare å planlegge evt spare opp penger til 2 mnd ferien i utlandet : ) Mange reiser jo utenlands også for å foreta " slankeoprasjoner " - så hvorfor ikke føde utenlands ?

I Norge blir jo kvinner behandlet verre enn dyr under fødtsel ....F.eks .nektet epidural og annen smertelindring under fødtsel .

Tvinges til å føde barn langt over 4 kg og setefødtsel til og med .Ikke rart så mange skades hvert år under fødtsel i Norge . ALLT dette imot pasientens eget ønske ... Virkeligheten i helsevesnet i Norge er rett og slett skremmende ..har ikke skjedd noen utvikling eller " holdningsendringer blant norske leger " på norske fødestuer siden før 2 verdenskrig - tydligvis ! Hvorfor i all verden føde barn i Norge da ? Mye bedre å betale dette selv og reise på privat klinikk i utlandet - og få en topp MODERNE behandling og FLOTT opplevelse i tillegg . Norge er ett av verdens " minste land " - Norske leger og helsevesen er nok litt " underutviklet når det gjelder holdninger hos legene og medisinsk expertise ....siden de tar ingen eller lite hensyn til mor`s risikoer under fødtsel . " når en sammenligner med andre land som er så heldig å også ha et privat tilbud i tillegg til et offentlig f.eks i London .

Enig med deg ang dine kommentarer om " Jordmødrene " - så latterlig og underutviklet å vise slik uverdig behandling av norske kvinner frem på norsk fjernsyn i år 2007 ! Hjelp ....Kommer ALDRI selv til å benytte meg av norsk off. helsevesen - jeg tar første fly utenlands om fødtsel nærmer seg i GOD tid : )

Hei

Hvor langt er du på vei? Mitt råd er å ta opp dette med jordmor eller lege så tidlig i svangerskapet som mulig........ og flere ganger etterpå. Så de skjønner du mener virkelig det ;)..... Også bra om du nevner mange grunner......alder f.eks hvis er aktuelt........sterk angst.....generell almenntilstand......andre fysiske plager.

Helsepersonallet kommer til å prøve overbevise deg er det er best fødte "normalt" ..... og anbefalle deg tenke på...........si at du gjør det.......men ....:).......stå på din mening ved neste samtale.

Ingen erfaring fra Drammen her.........men har fått innvilget keisersnitt i Norge ja.....

Lykke til

Ikke ks i Drammen, men et sykehus som er MEGET restriktiv når det gjelder ks på annet enn rent medisinsk grunnlag. (3,5 uker siden).

Ett viktig råd råd: IKKE les sprøytet fra "kvinnefokjemper". Det er ingen som "Tvinges til å føde barn langt over 4 kg og setefødtsel til og med" eller som må reise utenlads for å få ks. I verste fall må man skifte sykehus, men det gjelder såvidt jeg vet kun Haukeland.

ALLE som vil får innvilget planlagt ks i Norge i dag!!!

Lykke til!

Hallo?

Har du ikke sett Jormødrene på TV??....Flest kvinner som bærer store barn må føde jo vaginalt. Og blir aldri opplyst at det går an velge KS hvis man vil.

De fleste tror at vaginal fødsel er eneste alternativ og.......finner seg i det bare. Håper at alle som vil får innvilget KS....men.....

Hei anonym!

Du skal ikke høre på kvinneforkjemper. Hun skriver så mye sprøyt her inne at det er helt utrolig.

Du skal legge frem din sak og fortelle hvordan du ønsker at tingene skal være, og så skal du se at det nok ordner seg. Folk blir ikke tvunget til vaginale fødsler her i landet så lenge de har en grunn, enten den er psykisk eller fysisk. Kvinneforkjemper er ikke, og har etter hva jeg har forstått heller aldri vært gravid, men prøver å reklamere for keisersnitt i England. Aner ikke hvilke grunner hun har, men hun bruker i hvert fall syke tall, gale opplysninger osv. Hun klager over at hun ikke har fått innvilget keisersnitt på forhånd, og at hun praktisk talt har prøvd i hele landet osv. Det skal du ta med en klype salt...

Nei, ta det helt med ro og snakk med dem. Det er mange som har fått innvilget keisersnitt på sykehuset i Drammen også. Det er bare ikke dette de har fokusert på i TV-serien om jordmødrene. Og hun som fødte vaginalt med en baby på over 4 kg... vel det er hodestørrelse og størrelsen på kvinnens bekken som bestemmer hvorvidt det i slike tilfeller er mulig med normal fødsel. Og hun som fødte den store babyen har det jo helt fint i dag! :-)

Men det viktige her er DEG og DINE tanker. Skriv ned alt sammen før du skal til samtalen, og legg det frem akkurat som du har gjort i innlegget ditt her inne. Vær saklig, og vis dem at du har rett!

Jeg ønsker deg masse lykke til, både med samtalen og med keisersnittet!

Annonse

Jeg så den episoden, ja. Hørtse ingenting om at hun ønsket ks. Alle son ønsker og ber om ks får det, om enn ikke akkurat på det sykehuset de aller helst vil.

At sykehusene ikke "reklamerer" for ks, er en annen sak...

Hei.

Jeg skal selv ha ks ved Drammen. Det er ikke noe problem å få det invilget så lenge du kan argumentere saklig for det.

Du må regne med å kanskje måtte gå igjennom endel samtaler for å få det - ettersom du ikke har født før - dette er en av prosedyrene. Ved sykehuset har det også et program for de med fødselsangst.

De tvinger ingen til å føde vaginalt, men ser helst at du setter seg skikkelig inn i alternative løsninger.

Overgrep burde være grunn nok for ks. Ang smerter slipper du def ikke unna dem ved ks, du får de bare i ettertid...

En fødsel er slitsom noen timer - mens et ks kan være vondt lenge. Alt ettersom.

Skal selv ha ks med nr to... Gruer meg mer til det enn det jeg gjorde da jeg skulle føde. Men for meg er det ikke noe alternativ denne gang.

Lykke til uansett hva du skulle velge til slutt.

Ikke vær redd de er veldig hyggelige ved sykehuset :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...