Gå til innhold

Hva er sjansen for SA én gang til? og div. annet :) -Ny her


Marianne83

Anbefalte innlegg

Jeg er 24 år og gravid for andre gang. Første gang ble det SA 10. juli i år i 5. eller 6. uke. Allerede gravid igjen i 5. eller 6. uke nå og. Jeg klarer ikke å unngå og være redd for at det skal gå galt igjen. Var ingen god opplevelse. Hva er sjansen for at det skal gå galt igjen? Og har det noe å si at puppene mine er ømmere, jeg er sååå trøtt og kvalm, noe som ikke var så framtredende sist?

 

Og så leste jeg et sted at noen sa det ikke var bra med faris? Jeg har drukket altfor mye pepsi max en stund og bytter nå ut noe av dette mer faris bris, men det er ikke bra det heller?

 

Og spekemat visste jeg ikke at man ikke skulle spise. Hvor farlig er dette siden jeg har spist en del av dette de siste dagene?

 

Mange spml fra en som aldri har vært gjennom dette før. Så flott med denne siden der vi kan dele erfaringer!

Jeg håper noen vil forbarme seg over en forvirret "ny-gravid" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann!

Akkurat statistikken på 2 SA på rad kjenner jeg ikke til, men jeg mistet i uke 7-8 i første svangerskap, ble gravid igjen etter at jeg hadde fått mensen igjen, og nå er jeg 25 uker på vei med ei aktiv lita jente i magen:) Vet om mange andre også som har mista en gang, og der det har gått helt fint neste gang. Det er i alle fall større sjanse for at det går bra enn at du mister på nytt, selv om sjansen for å miste en gang til er litt høyere enn den ville vært ellers. Men vanligvis er jo risiko for SA rundt 15-20%, så det er jo ganske gode odds egentlig.

 

Den der farrisen er bare aktuell hvis du har mye vann i kroppen, med ødemer og sånn. Det er helst helt på slutten av svangerskapet at det blir aktuelt. Så bare drikk farris, det er bare bra! Viktig å drikke mye, og bra å bytte ut pepsi maxen, både pga koffeinet og hvis du er litt skeptisk til å gi babyen for mye kunstige søtningsstoffer.

 

Spekemat er ikke nødvendigvis farlig, men det kan være farlige bakterier i det fordi det ikke er varmebehandlet. Men det er ikke noe å miste nattesøvnen over at du har spist det! Men hvis du får lyst på det senere, så putt det i fryseren over natta, da tar du knekken på det meste.

 

Hvis du er veldig urolig for den lille, vil jeg anbefale å snakke med legen din om du kan få en henvisning til gynekolog for ultralydundersøkelse rundt uke 8-10. Hvis man ser hjertet slå da, er det 95% sjanse for at det går bra resten av svangerskapet! Det er mange som får det når de har mistet en gang før.. Det er ikke godt å gå og bekymre seg, og det er jo lenge til du skal til ordinær ultralyd og begynner å kjenne liv enda... Så snart du begynner å kjenne sparkene, er det jo helt annerledes. Da får du daglig feedback på at der er liv. Men før den tid, er det ganske skummelt å være gravid når man har mistet før! Håper du har en grei lege som henviser deg videre:)

 

Lykke til, håper det går fint denne gangen!

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for godt og beroligende svar.

 

Har nå bestilt meg time hos gynekolog den 25.10. Håper på gode nyheter! :)

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...