Gå til innhold

Dere med erfaring fra ferbers metoden..

Anbefalte innlegg

Vi har en gutt som blir 6mnd til helga. Han legger seg god og mett ved 19 tiden hver kveld, og sovner fint av seg selv både da og på dagtid. Han har imidlertid holdt et levende liv hver natt de siste 2 mnd.. dvs, han våkner bare SVÆRT ofte(opptil 2 ganger før jeg går og legger meg, så det er ikke at vi deler rom..), og må enten bysses i søvn, eller får pupp. Dersom han får pupp, kan han ligge våken og sovne av seg selv etterpå.Så det er ikke problemet.. men jeg kan bare ikke skjønne hvorfor han våkner såååå ofte, han kan umulig være sulten hver gang! Så etter prat med helsesøster og lege har vi vært inne på tanken om ferbersmetoden..

Dere som begynte med ferbers når ungen fortsatt bare får ett grøtmåltid (vi holder på å begynne med to), ammer dere en gang i løpet av natten? Eller vil det ødelegge hele metoden..? Må man slutte med nattamming når man skal holde på med metoden?

(huff, ble litt langt, men kjenner jeg gruer meg så sinnsykt til å la ham skrike seg i søvn....)

Fortsetter under...

Uff,det er slitsomt når de holder på sånn! Som du sier så har jo ikke gutten din problemere med å sovne, så han bråker bare fordi det er natta..

Jeg har prøvd Ferbers, men sånn akkurat på sekundet funket ikke så bra for meg. Det ble sånn ca, men hørte jo litt på skrikingen også.

Ofte kommer de inn i en dårlig vane, nå har hodet hans innstilt seg på å våkne ofte, og han blir jo også kjempesliten av det, ikke bare dere! Det er ikke bare,bare å høre på at de skriker, men min erfaring har vært at med å være konsekvent, så har jeg ikke behøvd å kjøre "regime" så mange dager, toppen tre. Nå er det forskjell på hvor standhaftige de er, men mitt tips er:

Gå inn, trøst, stryk ham på hodet og si "dette går bra,vi er rett her ute, men nå er det natta" og GÅ! Om det blir to og et halvt minutt eller fire spiller ikke sååå stor rolle etter min erfaring, det viktigste er at du ikke blir "fristet" til å bli hos ham lengre og lengre for hver protest. Da skjønner han at bare han skriker lenge nok og intenst nok så kommer du(og puppen) til slutt. Og han blir nok rasende når han skjønner at denne servicen tar slutt.

Jeg har vært velsignet med barn som ikke har nattammet etter 4 mnd, og det skal strengt tatt ikke alle behov for heller,men her er det jo individuelle forskjeller. Men grøt og pupp til kvelds skal normalt holde. Ellers gjelder jo samme regel ved nattamming,gjør ham vant til at det er et MÅLTID, ikke kos. Etter pupp sover vi igjen!

Lykke til, og håper det hjalp litt:)

Takk for svar! og.. det hjalp vel litt.. ..;)

Greier bare ikke roe meg med at han har det bra når han illskriker slik... har han magevondt..er det tennene.. men som du sier det er en vane de legger seg til, så det kan jo ikke være noe galt HVER gang...

Og jeg har tenkt akkurat det samme som du sier, han må jo bli kjempesliten selv! Og det hele ender med at vi ligger i senga til 11 om formiddagen.. Men det er vel bare å instille seg så hååper jeg jeg greier å gjennomføre det..

For ja, de blir virkelig rasende! (tenker nå faktisk litt på naboene også..;) vi bor i lavblokk..)

Jeg ville kuttet helt "natt-servicen" da den er helt unødvendig hvis han får nok mat på dagen og han er jo gammel nok. (noe han vil regulere selv så snart dere slutter med natt-pupp) Han skriker fordi han vil ha pupp, og så snart han innser at han ikke får dette vil han slutte å våkne.

Vi har brukt Ferber (helt slavisk) og etter 3 dager sov vår gutt natten igjennom og fortsatte med det til han ble nesten 3 år! (nå våkner han innimellom fordi han drømmer) Han var 5-6 mnd da vi gjorde det. Kan virkelig anbefales og er ikke så ille som man kanskje tror. Dere kommer til å få et helt nytt barn! :-)

Første nattet er verst, neste natt går som regel allerede mye bedre og tredje natt kan dere regne med at det begynner å avta....

Send ut nabovarsel, sett av en helg hvor dere begge er hjemme og la pappa ta natt-økten. Anbefaler boken "Sov Godt" med Karin Naphaug som ble lansert i går, eller ta en telefon til henne så skal jeg love deg at du får god hjelp og at du blir beroliget med at dette ikke er brutalt.

Ok, nå er det bare å holde ut..;) Må bare legge inn et siste innlegg her, for nå våknet han som vanlig rundt halv elleve, og vi lot ham skrike... men det tok bare en halv time! Siste gang jeg var inne tok han smokken, og det var så godt at han slapp å skrike seg helt i søvn, men fant roen med den. Håper bare ikke det blir så mange økter i natt..;) Leste om hun forfatteren og den boken i sted, og jeg som var helt i mot ferbers metode tidligere ser nå ut til å ha konvertert..

Så bra at han bare skrek en halv time. Hvordan gikk det resten av natten? Med stor sannsynlighet vil det gå enda bedre i kveld/natt. Hold ut - det er virkelig effektivt så lenge man gjør det på riktige måten. Som Karin sier; det viktigste er ikke tidsintervallene, men HVA DU GJØR NÅR DU GÅR INN. Man skal ikke snakke, bare hysje og si en setning (nå må du sove) , vise babyen at den ikke er forlatt og så gå ut igjen. Bare fint om man "bråker" litt utenfor så den hører at den ikke er alene. Husk at han skriker ikke fordi han er redd, men fordi han vil ha "service" :-)

Annonse

Situasjonen her lignet veeldig på HIs. Lillemor (7,5 mnd)våknet mange ganger om kvelden og natta og ble vant til å puppes i søvn hver gang. Etter råd fra HS bestemte vi så for å bryte denne vanen. Kjørte en "Ferber light". Dvs at vi gikk inn til henne når hun gren og satt ved siden av senga. Tok henne ikke opp og bare strøk henne over kinnet en sjelden gang og sa en setning som "nå må du sove" el.l. Ikke noe mer. Samme gjorde vi når hun våknet om natta (sover på vårt rom).

Første kvelden var hun rasende fordi hun ikke ble puppet i søvn og hylte en halvtime. Ble også en del hyling i løpet av natten. Neste kveld/natt ble det litt bedre, og allerede fra 3. dagen sovnet hun helt selv om kvelden og lar seg nå lett roe når hun våkner om natta ( fremdeles 1-2 ganger). Våkner hun etter kl 5-6 får hun mat og neste gang hun våkner står vi opp.

Er bare knappe 2 uker siden vi startet, men det går altså veldig bra så langt.

Føler at dette er en litt "snillere" versjon enn å gå helt ut når de gråter, men det er sikkert litt ulikt fra barn til barn hvordan de "takler" det. Og hvor mye is i magen foreldrene har... =)

Det viktugste er vel uansett å være konsekvent. Og så holder jeg en knapp på faste leggerutiner, slik at barnet vet at det er natt og sovetid.

Lykke til!

Bare en liten kommentar til denne:

"Leste om hun forfatteren og den boken i sted, og jeg som var helt i mot ferbers metode tidligere ser nå ut til å ha konvertert.."

Hvis du skal gjøre deg opp en selvstendig mening om metoden bør du også sette deg inn i synspunktene til de som er motstandere av metoden. F.eks.

http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=101582

Jeg er enig at man bør se på begge sider av en pågående debatt for å danne seg en egen mening, men artikkelen er også ganske "taboloid" i sine uttalelser. Sitat: Metodene går ut på å knekke det lille barnet, å overhøre den lilles rop og nekte å følge sitt eget hjerte. Vi burde i stedet stole på de nedarvede instinktene våre, sier Carling.

Metoden går IKKE ut på å knekke det lille barnet, men å lære barnet å finne søvnen selv uten stimuli. For å unngå at barnet føler seg forlatt så SKAL man gå inn med jevne mellomrom (alternativt; sitte inne hos det). Barnet skal være minst 6 mnd gammelt. Det er en kontroversiell metode fordi den dels strider imot våre instinkter (å trøste), men hadde den vært skadelig så tror jeg det ville vært ganske mange foreldre som hadde meldt i fra.

Bare litt apropos...hvem har vel ikke opplevd et hylskrikende barn i vognen eller bilstolen....? Da er i såfall det minst like "skadelig" spør du meg.....

Vel...jeg har ikke til hensikt å debattere dette egentlig. Alle får kjenne på magefølelsen sin og finne sin vei...jeg vet at hundrevis/tusenvis av familier har fått et "nytt barn" etter å ha prøvd alt annet. Min personlige erfaring er at jeg fikk et mer harmonisk barn som var uthvilt og selv endelig fikk sove hele natten. Det skal heller ikke undervurderes....

Her er en litt mindre tabloid artikkel. Har intrykk av at det gjerne er helsesøstre som er for skrikekurer, mens psykologer og leger advarer.

http://www.aftenposten.no/helse/article745695.ece

Kan også anbefale boka: Hvorfor gråter barnet av Mari Rysst Heilmann

Andre fagpersoner som stiller kritiske spørsmål til kuren er Elisabeth Pantley, Jesper Juul og Margot Sunderland.

Heldige dere som fikk det til etter 3 dager,holder på å bli små gal her æ etter 8 dager med å ligge på stua og nekte pupp på natt. Har jeg fått sove max 3 timer pr natt. Så nei dette fungerer ikke på alle. Da har mammaen her funnet ur at vi prøver soneterapeut til lille prinsen for mamsen må snart få sove.....Så jeg gleeder meg til mandag......

Oj, nå var det mange svar her som jeg ikke hadde lest! (Hovedinnlegger). Og jeg må bare fortelle om utviklingen, for jeg tror virkelig det fungerer for oss! (Håååper). Allerede 2 natt var han nede i 8 min første grining! Og videre roer han seg kjempefort etter vi har vært inne, bare vi gir ham smokken. Nå skal det sies at vi ikke har fulgt disse metodene helt slavisk, noe kortere intervaller tror jeg.

Jeg har ikke satt meg inn i motargumentene motmetoden nei, men var personlig i mot den før vi prøvde da jeg fikk vondt i både hjertet og sjel.. og var så redd det kunne være alt mulig annet.. men etter å ha skyldt på tennene i 3 mnd.. etter at han har blitt så vant med grøt at det ikke burde være mageknip.. og siden han sovner fint av seg selv, men bare har disse problemene med athan våkner så mye om nettene, ser jeg det som lite trolig at det er noe annet enn rett og slett en dårlig uvane han har lagt seg til. Og når barnelegen forklarer om psykologien og at det ikke skader ungen, da valgte vi å stole på ham. Men dersom det hadde gått en uke spørs det om vi hadde gitt opp.. Natt til i dag tok far ham hele natten, i kveld er det 4.natten, og han er 1,5 time på overtid fra å våkne! ...(håpe håpe håpe..).

Det vi fant mest frustrerende var at selv om han gråt kortere og kortere, våknet han MINST like mange ganger.. gjerne flere... så i natt krysser vi fingrene. Takk for oppmuntring, det hjelper å høre fra dere det har fungert for!

Så noen siste spørsmål..

1. metoden går hele tiden ut i fra at ungen har problemer med å sovne for kvelden.. at man skal si god natt og gå ut og vente.. men når han våkner midt på natten, skal man vente disse minuttene med en gang.. eller gå fort inn, og så vente 10 min...?

2. Dersom han nå sover gjennom natta, men våkner en natt senere.. hvordan trøster dere da? .. ungen kan jo plutselig få magevondt en kveld..

3. Bruker dere også metoden på dagtid.. ved hver sovetid?

4. Når er det "morgen"..? Her har vi bestemt at etter kl 06 får han pupp..

HI

Gratulerer med gode resultater! Morsomt å få rapport om hvordan det har gått etter at man har gitt råd. Etter som han er såpass gammel så er det nok som du sier bare det at han har tillagt seg en dårlig vane. Sjelden de har vondt i magen i den alderen...

Siden sist har jeg lest boken "Sov Godt" av Karin Naphaug samt snakket med henne. Hun sier jo også at det finnes noen (få) barn hvor metoden ikke fungerer (eller tar veldig lang tid) og da er det kanskje bedre å forsøke noe annet.

Så til spørsmålene:

1.metoden fungerer like bra på natt-oppvåkning. Vent et par minutter før du går inn første gangen (ofte sovner de igjen av seg selv) og deretter samme intervallene som du ville brukt på kvelden. Om han ikke hylskriker (men bare klager) ville jeg ventet så lenge som mulig før jeg viste meg. Det viktigste er jo ikke antall minutter, men at det tar lenger og lenger tid mellom hver gang, og at man ikke gir så mye oppmerksomhet når man går inn - bare viser barnet at det ikke er alene.

2. Om du er sikker på at han ikke er syk så kan du bare fortsette med ferber hvis det dukker opp en natt i ny og ne...men ved sykdom (tenner, feber evt magevondt) så skal han trøstes. Det tror jeg du skjønner hvis det oppstår. Jeg opplevde det aldri da.....så jeg har ingen erfaring med det. Hos oss ble det aldri noe våkning igjen.

3. Du kan bruke det på dagtid også men det fungerer visst best på kveld/natt for da VET man at de er trøtte. På dagtid er det ikke alltid man treffer riktig sovetid og da kan det bli litt vanskeligere. Uansett bør man etablere natten først. Men jeg tror at dag-sovingen også blir lettere når han lærer seg å sovne selv på natten. Det er jo det som er hele poenget med metoden - lære å sovne selv uten stimuli/service.

4. Du bestemmer når det er morgen, men kl 6 høres ganske kjent ut :-) Her er det viktigst at man er konsekvent. Babyer kan ikke klokken, men de lærer seg fort et mønster (min våkner nesten presis kl 7 hver dag feks!)

Fortell hvordan det går videre!!! Om du lurer på noe mer kan jeg slå opp i "Sove-bibelen" min! hehe

Annonse

Takk nok en gang! -og i morrest tror jeg jeg var så lykkelig jeg ikke har vært på lenge! Lillegutt sov fra 1900-0602 !!!! :) :) :)

Veldig glad jeg hørte på deg heldigec, om å kutte maten helt på natten! Så nå skal det bli slik legen sa..; ungen får det bedre, og en mor som sover om natten er SÅ mye lettere å ha med å gjøre.. ;)

Dette gikk jo bare over all forventning!

Merker at jeg vil holde meg til natte konsekvensen mest, for som du sier syns jeg det er litt vanskelig å vite helt sikkert om og når han er trøtt nok på dagtid, hvis han ikke sovner fort av seg selv.

HURRA:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...