Gjest Skrevet 4. oktober 2007 #1 Skrevet 4. oktober 2007 Helt ærlig... Jeg knipser når han prøver å dra i duken når vi er på besøk(har ikke hengeduker hjemme) når han prøver å borti ovn osv... Men gjør det liksom ikke hele tiden da... Og jeg mener at jeg gjør det for hans eget beste når han gjør noe som kan være farlig for ham.. da assosiere han det han gjør med noe ubehagelig og store ulykker kan hende ungått... men vet selvfølgelig aldri det da... nå kan dere halshugge meg!!!!!
MikroMidas Skrevet 4. oktober 2007 #2 Skrevet 4. oktober 2007 Gidder ikke å halshugge deg. Men har det hjulpet da? Hvis du har holdt på å knipse i et års tid og han fortsatt gjør slike ting, så er det kanskje litt nytteløst - eller?
Helnøtt med spire:) Skrevet 4. oktober 2007 #3 Skrevet 4. oktober 2007 Skal ikke halshugge deg! Vi er alle forskjellige. Her holder jeg bestemt hånda fast (ikke hardt eller no) å snakker alvorlig med en lav/"streng" tone. Hjelper faktisk altid.
MikroMidas Skrevet 4. oktober 2007 #4 Skrevet 4. oktober 2007 Det er det vi har gjort også. Og hvis han ikke har hørt etter et par advarsler, så har vi brukt time-out i trappa. Nå rører han aldri noe, i hvert fall ikke kun for å rive ned. Hvis han tar noe nå så er det fordi han er nysgjerrig og vil se på ting - og det må han jo få lov til, under oppsyn. Han er 3 år. Vi bruker samme metode på veslemor (16 mnd) - altså holde i armen og si nei samtidig som vi løfter henne vekk. I starten synes hun det var KJEMPEGØY, men etterhver har hun skjønt tegninga. Nå holder det som regel at vi ser strengt på henne og sier NEI. Da tar hun bort hånda, smiler og finner på noe annet.
Hva skjer'a?♂ Skrevet 4. oktober 2007 #5 Skrevet 4. oktober 2007 Jeg vil gjerne ta i litt mer enn de to over meg! Jeg synes det er totalt uakseptebelt. Ikke har det noen annen virkning enn at de lærer at mamma gjør ting som gjør vondt for meg med vilje. Forvent deg et barn som etterhvert kommer til å finne sine måter å ta igjen på.
lenej :o) Skrevet 4. oktober 2007 #6 Skrevet 4. oktober 2007 eg tappe han oppå hånda med fingertuppen min. ikke hardt, men gjør det, tar fysist bort både hånden hans, og han fra der han ikek skal være, for så å si NEI! med streng stemme. og avlede han med noe annet... funker veldig bra!
Gjest Skrevet 4. oktober 2007 #7 Skrevet 4. oktober 2007 det hjelper faktisk for han snur og krabber en annen vei han er 7mnd og det har ikke hjulpet å snakke til ham...
*Emma & Mathias*spire i magen* Skrevet 4. oktober 2007 #8 Skrevet 4. oktober 2007 Gidder ikke halshugge deg, men synes det er unødvendig gjort av deg. Det finnes mange andre alternativer til å knipse han.. Har du forsøkt å snakke med han kanskje? Eller bare ta bort hånden hans om han river i duken? Og si konsekvent nei... Det fungerer nok like bra, og du slipper å ha på samvittigheten at du knipser han...
Meg + 2 prinsesser Skrevet 4. oktober 2007 #10 Skrevet 4. oktober 2007 Han er 7 måneder? Og du knipser? :-S
Audacious Angel Skrevet 4. oktober 2007 #11 Skrevet 4. oktober 2007 Sorry, men er dette seriøst??? Du sier han er 7 mnd og du knipser han..... Ille nok at du knipser,noe er helt uakseptabelt i mine øyne, men han er 7 mnd. Tror du virkelig at en BABY på 7 mnd er i stand til å skille mellom rett og galt/akseptabel og ikke akseptabel oppførsel??????????? Til alle dere andre som driver med fysisk avstraffelse: Husk bare at det dere lærer ungene deres er at det er greit å gjøre andre vondt når de ikke oppfører seg som de vil!!!
manonym Skrevet 4. oktober 2007 #12 Skrevet 4. oktober 2007 Sorry altså, men 7 måneder???? 7?? Og du knipser? Tror du skulle sjekket litt på nettet ang psykologi og utvikling til små babyer, så kan du se hvor mye han egentlig forstår når han er 7 måneder!
Gjest Skrevet 4. oktober 2007 #13 Skrevet 4. oktober 2007 7 mnd...?????? Synes det er altfor tidlig å forvente at ungen skal høre, jeg... jeg ville aldri valgt å påføre unge mine smerte, men meg og flere med meg - om det
Gjest Skrevet 4. oktober 2007 #14 Skrevet 4. oktober 2007 ååå jaaa, hele tiden døgnet rundt... nei har gjort det to ganger... og ikke hardt... og det er ikke det første valget mitt.. prøve jo å styre han unna med andre ting men han er så konsentrert i det han skal gjøre at det hjelper ikke...
våken_om_natta Skrevet 4. oktober 2007 #15 Skrevet 4. oktober 2007 Ser på profilen din at du syns livet er hardt og brutalt, men prøv å ikke overfør denne holdningen til barnet ditt da!!
Stratos med 3 barn Skrevet 4. oktober 2007 #16 Skrevet 4. oktober 2007 Da vil jeg råde deg til å gå over til strømhalsbånd! Du kan sitte på behagelig avstand og bare trykke på knappen. Funker som bare fy på bikkjer, så der vet man..... Og der skal jeg si deg at han vil assosiere det med ubehag og fare/store ulykker! Lykke til
Gjest Skrevet 4. oktober 2007 #17 Skrevet 4. oktober 2007 skjønner ikke at dere heller hadde sittet og sett på at babyen prøver å dra en haug med kopper over hode på seg eller at hadde brent seg på ovn..
Stratos med 3 barn Skrevet 4. oktober 2007 #18 Skrevet 4. oktober 2007 Det er det ingen som gjør men det finnes andre måter å unngå det på!
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 4. oktober 2007 #19 Skrevet 4. oktober 2007 Funker det da? Siden du fortsatt gjør det mener jeg? Om det hadde funket hadde han vel ikke forsøkt å ta duken mer? Jeg for min del har aldri tatt hardt i ungene, knipset, kjeftet, ol. Men.. jeg snakker med de, har snakket og snakket fra dag en. Eldstegutten blir 3 i november. I barnehagen hadde han begynt å ta av seg lua ute fordi noen andre unger gjorde det. Vi snakket med han da vi kom hjem og laget en avtale på at han ikke skulle ta den av mer ute. Og han har nå heller ikke gjort det. Han kunne derimot fortelle de andre ungene at det ikke var lurt å ta av lua, for da kunne de bli forkjølet. I min oppvekst har jeg heller aldri blitt tatt hardt i eller fått skikkelig kjeft. (ble snakket litt hardt til et par ganger i tenåringsopprøret + en gang da jeg var 3 år). Jeg har mer tro på å forklare årsaken til at de ikke kan gjøre det. Unger forstår mer en vi tror. Har ihvertfall funket fint her. Kan jo legge til at pappaen kommer fra et hjem hvor han måtte "høre med armen" til tider. Og i enkelte situasjoner har han tatt gutten vår hardt i armen når han har mistet "besinnelsen". Det har IKKE funket. Det har tvert i mot ført til at gutten har mistet respekten for sin far og heller kommer til meg når det er noe han vil snakke om. I grunnen leit. Når du er borte, hos besteforeldre ol. kanskje du kunne spurt de om de kunne tatt av duken, eller la være å ha kaffekanna ol. stående på bordet til ungen er stor nok til å forstå at det er farlig (vet ikke hvor gammel han er jeg?).
Audacious Angel Skrevet 4. oktober 2007 #20 Skrevet 4. oktober 2007 Jeg skjønner ikke at du ser på knipsing som eneste måte å forhidre en ulykke!! Det kan da ikke være så vanskelig å holde et lite øye med han når han bare er 7 mnd... Det er vel ikke akkurat sånn at han løper vilt rundt.
roxanne Skrevet 4. oktober 2007 #21 Skrevet 4. oktober 2007 Tror du barna som ikke blir knipset sitter med en haug av kopper over seg? Da er det jammen mange brente barn rundt omkring.
Gjest Skrevet 4. oktober 2007 #22 Skrevet 4. oktober 2007 er jo gjerne åpen for forslag... for jeg prøvde alt de 2 gangene... jeg prøvde å avlede ham med noe annet... holdt han på fanget ... snakket til han... men som sagt når han har bestemt seg for noe så gjør han det... og etter han fikk en knips så vil han ikke borti ovn lenger for han likte ikke å bli knipset... så det har jo funket... det er jo kanskje likar at jeg knipset han enn at han ble brent???
Learning to fly Skrevet 4. oktober 2007 #23 Skrevet 4. oktober 2007 Hallo! 7 mnd og så knipser du han?!!!! Knipsing er uakseptalbelt uansett. Men jeg trodde du snakket om ett barn, ikke en baby. Må innrømme att den ellers så sindige meg, ble litt lettere sjokkert. I den alderen så er det naturlig å utforske å se. Vær med han, si aua, offa, til ting som er farlig. La han kjenne att det er varm luft rundt ved ovnen f.eks og si aua og trekk han bort. Hva skal du gjøre når han blir større da? Og han ikke hører etter da heller, for de gjør ikke automatisk det når de forstår mere. Når du får barn nr to, så skjønner du nok mer av dette. Du synes kanskje han er stor nå og "burde skjønne" og lære en del ting. Men han er nok alt for alt for liten på lenge enda.
Bare jeg er meg :o) Skrevet 4. oktober 2007 #24 Skrevet 4. oktober 2007 Har nok knipset en og annen gang jeg også....MEN 7 mnd?? Han forstår ikke hva han gjør galt og hvertfall ikke hvorfor mamma knipser han. Beste tipset er å fjerne alt du er redd for og sikre det han kan skade seg på Hilsen ei som ikke har hatt så mye som en liten duk på bordet på 1 år. Å ja...jeg snakker til barna mine når de er ulydige.... 7 mnd....han er jo bare en liten baby
Carnivale Skrevet 4. oktober 2007 #25 Skrevet 4. oktober 2007 Å knipse en unge på 7 mnd på fingrene har INGEN hensikt. Men for all del... Det funker ikke så overvettes bra heller tydeligvis, siden han ikke slutter å dra ned ting fra bordet etc? Jeg har aldri knipset mine ungerpå fingrene, men sannelig har de lært seg at de ikke skal dra ned duker, røre ovnen, dra katta i halen allikevel. Merkelig greie det der...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå