Gå til innhold

metadon

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det noen som har erfaring med bruk av metadon i svangerskapet. jeg går på metadon og har ved hjelp av dette ikke brukt andre rusmiddler på over to år. var tidligere hardt på heroin kjøret. er nå blitt gravid noe som ikke var ønskelig. blandt fagpersonene får jeg mange forskjellige anbefalinger ift videre medisinering. noen mener det er best å fortsette på metadon noen ikke. ønsker defor å komme i kontakt med andre som har brukt dette medikamentett i hele eller deler av svangerskapet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Metadon gir barnet ditt 80 ganger sterkere abstines enn heroin. Går du på metadon bør du IKKE få barn eller slutte med metadonen. Unner du virkelig barnet ditt å bli født med abstinens?? Unnslyld at jeg sier det, men jeg mener det. Blir du født med abstines er det kort vei til rusavhengighet i ungdomsårene-voksen alder..unner du barnet ditt virkelig det?

M

Skrevet

Hei Silje,

ta en titt inn på narkoman.net her finner du andre som har vært i samme situasjon. Det har opprettet et nytt forum om Rus og graviditet/barn.

Velkommen inn til ei flott side med mange aktive nettbrukere!

Skrevet

nå har det seg slik at flere av legene med spesial kompetanse faktisk mener at jeg ikke bør slutte helt. jeg derimot er helt klar for å slutte hvis dette er det riktige. her er det mange ting som må tas i betraktning. siden jeg går på metadon så er også barnet avhengig av metadon og må igjennon mer eller mindre abstinenser uansett. spørsmålet er om dette er best for barnet å gå igjennom inni magen eller når det er født. det spes.legene sier til meg er at når barnet er i magen har legene liten mulighet til å se hvordan barnet reagerer på en avrusning, mens når barnet er født er det lettere å hanskes med abstinenser. hvis jeg slutter nå vil barnet få abstinenser og risikerer at barnet blir født alt for tidlig og derfor pådrar seg skader. jeg er uansett på nedtrapping og går på en svært lav dose. klart jeg ikke unner barnet noe vondt men det er en situasjon som krever at en tenker litt utenom første reaksjon

Skrevet

Jeg skjønner at du er i en vanskelig situasjon, og jeg sier ikke du skal slutte helt nå som du først har barnet i magen. Men dette skulle du ha tenkt på før du ble gravid.Eller tatt abort og blitt gravid på ny når du var ferdig nedtrappet.

Det er hvertfall godt å høre at du er på nedtrapping. Det er ikke bare din feil, det er myndighetene som er helt på bærtur når det gjelder narkotikapolitikk, for ikke å snakke om LAR. Når andre land slutter med metadon pga bivirknigene så begynner Norge-heia Norge.

Vel, du får ha lykke til

PS. Jeg er selv født med abstines-etter alkohol, kjenner flere i samme situasjon, og det er et helvete å leve med. Vi har alle ruset oss, og sliter med oversensitivt sentralnervesystem i dag osv. Så det er ikke bare bare å føde barn med abstines, trappe dem ned og tro at alle skal leve lykkelig resten av sine dager. Men dette finner du vel ut av sjøl.

Jeg skal krysse fingrene.

Skrevet

takk for tips. var der inne nå og fant litt info.

• 3 uker senere...
Skrevet

Jobber med problematikken. Vet at det er store forskjeller på hva folk mener er det beste for barnet. Liv Trønes ved Ullevålsteam på Ullevål er den spesialitsten jeg setter størst lit til mener at gravide på metadon må slutte med det. Hun tar imot de barna og ser abstinensene. Vi vet lite om langtids "skadene" eller hvordan det går med de barna som ble påvirket av metadon i svangerskapet, senere i livet. Håper du finner ut av det, og at du og dine hjelpere finner ut hva som er det beste og hva du kan klare!

Lykke til!

Skrevet

Jeg har møtt et barn som ble født av en mor som hadde gått på metadon. Han var to år, sterkt overaktiv og veldig utagerende / voldsom. I tillegg kjente han nesten ikke smerte, og var svært vanskelig å få kontakt med. Jeg har selvfølgelig ikke greie på dette faglig sett, men det var ikke vanskelig å se at ungen var langt fra normal.

Skrevet

uff det høres ikke bra ut. vanskelig å vite hva som er hva ofte har jo disse barna også vært utsatt for andre ting

Skrevet

Kjære Silje! Jeg er gravid i 5. måned å går på metadon da jeg er i behandling for mitt rusproblem. Saken er at jeg er veldig nedtrappet noe jeg har blitt siden 12 svangerskapsuke. Dosen jeg får er meget liten å jeg har vært i kontakt med mange leger som følger min graviditet nå. Jeg får all hjelpen jeg trenger til å holde meg abstinentfri fra et langvarig heroinmisbruk og til å bære frem babyen min på best mulig måte! Vi er nå kommet langt med tanke på behandling av gravide med metadon i Norge! På Ullevåll akutten har de all den ekspertise du trenger å vite! Jeg råder deg til å trappe deg så mye ned som overhodet mulig før fødsel, men det ar farlig med BRÅ SEPONERING av gravide for oss opiatavhengige! Lykke til videre å ikke bry deg med hva andre skriver, det fødes flotte barn hele tiden som har vært i magen mens mor har fått metadon!!! Du må for all del holde deg til metadonen å ikke ty til heroinen eller andre rusmidler! Skriv gjerne til meg da jeg tror vi ka hjelpe hverandre! Klem fra meg!!!

• 9 måneder senere...
Skrevet

Ja og det har jo helt garantert noe med metadona å gjøre....... herlig....

Skrevet

Dette er veldig lenge etter at innlegget ble skrevet, men ville bare kommentere på dette i tilfelle noen andre i samme situasjon son silje1982 leser dette

.

1. Til M: at det er noen sammenheng mellom opiatabstinens som spedbarn og senere rusmisbruk er bare tull. Utrolig flåsete kommentar.

2. Liv Trønes på ullevålteamet er ikke en person jeg unner noen unge gravide på metadon å møte. Dette er en jordmor med sterke personlige meninger som ikke har så veldig mye med dokumenterte fakta å gjøre. Hadde det vært opp til henne hadde ingen fått bruke metadon, gravid eller ikke..

3.Hvis du er i denne situasjonen, ta kontakt med ansvarsgruppa di, og hvis dem virker usikre på hva dem skal gjøre, så bør du ta kontakt med f.eks. , Mario, Helge Waal, Gabrielle Welle Strand eller Monica Sarfi.

4. Alle barn blir ikke født med abstinenser, ca. halvparten får symptomer. Og om barnet blir abstinent er det ingen forskning/dokumentasjon på at babyen vil få varige skader.

5. Til en del av dem som har svart: Hvis du bare synser noe og ikke vet noe/har personlig erfaring, så bør du kanskje tenke deg om et par ganger før du svarer. Denne situasjonen er kjip nok fra før av, prøv å ikke gjøre det verre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...