mmmariah Skrevet 4. oktober 2007 #1 Del Skrevet 4. oktober 2007 Noen spm som jeg håper noen kan hjelpe meg med. Kan jo bgy med å si at jeg jobber fulltid i et firma gjennom vikarbyrå. *Om man har gått på rehab-penger og så bgy jobbe igjen må man jobbe 26 uker sammenhengende for å få opptjent til sykepenger igjen? *hvis jeg blir sykemeldt innen de 26ukene, og det kun er mindre enn 16 dager vet jeg at arbgiver skal dekke dette, men når man er gravid kan jo arb.giver søke om å få dekket dette av nav, vil dette påvirke utbetaling eller de 26 ukene eller noe da? Vil det si at den 26ukersen jeg må jobbe inn blir brutt eller at jeg da ikke får sykepenger eller noe sånn? *Om jeg skal på sv.kontroll hos legen el.l og må bli borte fra jobben, dekker jobben dette, eller nav? eller må jeg rett og slett bare miste de timene? *Etter man har jobbet de 26ukene og så blir sykemeldt, kan nav nekte å betale ut sykepenger? -Jeg snakket med en på nav og hun virket skikkelig sur for at jeg spurte om når jeg kunne bli sykemeldt igjen med rett på sykepenger og sa at selv om jeg hadde jobbet de 26 ukene var det ikke sikkert jeg får sykepenger og har rett på det. Prøvde forklare at jeg er gravid og hatt litt problemer så jeg vet jo ikke hvordan helsa holder, og da kan man vel ikke nekte meg sykepenger om jeg har tjent opp til det, men hun ville ikke svare mer *Jeg har vært annsatt i en jobb i 5 mnd og skal ut i permisjon i midt desember, da har jeg tjent opp nok mnd til å få fødselspenger? Selv om jeg evnt blir sykemeldt før jeg går ut i permisjon? Er litt redd for å ikke få jobbet meg opp til sykepenger eller fødselspenger og plutseig stå med en engangsutbetaling... Dette ble langt, men håper noen har tid å svare meg, tusen takk på forhånd! Mvh M. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10552317-spm-om-f%C3%B8dselspeng-sykemeld-obs-langt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
mmmariah Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter #2 Del Skrevet 4. oktober 2007 Glemte noen fler spm; *Om jeg tar 54 uker med 80% nå, og blir gravid mens jeg er i permisjon, vil det si at neste permisjon blir 80% av de 80% jeg kommer få nå?? *Hvordan regner jeg ut ha som lønner seg å ha, av 80% eller 100% + ulønna perm? Hvordan har dere regnet ut på det? Takk igjen =) Mvh Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10552317-spm-om-f%C3%B8dselspeng-sykemeld-obs-langt/#findComment-10552463 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2007 #3 Del Skrevet 4. oktober 2007 Bestemmelsene i § 8‑12 gjelder bare for sykepenger fra folketrygden. Fra arbeidsgiveren har arbeidstakeren derimot rett til sykepenger i de første 16 kalenderdagene av hvert sykefravær selv om vedkommende har brukt opp retten til sykepenger fra folketrygden etter denne paragraf. Det samme gjelder tilfeller der arbeidstakeren er unntatt fra arbeidsgiveransvaret etter §§ 8‑20 og 8‑21 og folketrygden refunderer sykepenger som er utbetalt av arbeidsgiveren. Det vil si selv om arbeidsgiver får refusjon pga svangerskap i arbeidsgiverperioden skal det ikke telle som fravær i de 26 ukene du må være arbeidsfør. Du må ha hatt pensjonsgivende inntekt i 6 av de 10 siste måneden for å ha rett på fødselspenger. Sykepenger er pensjonsgivende inntekt som gir rett på fødselspenger på samme måte som vanlig inntekt.¨ Hvis du er borte fra jobb pga lege/svangerskapskontroll blir du enten trukket i lønne eller så får du det dekket av jobben. På min jobb blir vi ikke trukket i lønn når vi går til lege/jordmor/tannlege/fysioterapeut osv., men har forstått at det er opp til hver enkelt bedrift Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10552317-spm-om-f%C3%B8dselspeng-sykemeld-obs-langt/#findComment-10557938 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå