Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått diagnosen endo, og har hatt en lap for det.... Det jeg ikke fikk vite i den forbindelse - men som jeg fikk greie på da jeg byttet akupunktør....var at alle typer melkeprodukter er fy fy!!

Melkeprodukter gir endoen en boost, og er ikke positivt for utviklingen.

Jeg har kuttet ut alt som har med ost, melk.....ja kort sagt alt fra Tine. Det har hjulpet meg + akupunkturen også sikkert... :-)

Bare et litet tips fra meg til de som kanskje ikke visste det...

p.s.

Jeg er helt avhengig av 1 latte om dagen - den drikker jeg nå med soyamelk. Ok, kanskje ikke det aller beste, men du blir vant til det også ;o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Melk - og da kumelk spesielt - var for meg medvirkende årsak til økt slimdannelse fikk jeg vite gjennom min kinesiolog. Jeg hadde for 10-12 år siden mye problemer med bronkitt og lungebetennelse med astmatendenser og fikk beskjed om å kutte ut melkeprodukter. Det hjalp !! Men kutta også ut hvetemel som kroppen ikke tålte...

Har selv hatt endio som jeg fikk fjernet ved brenning, men har ikke tenkt melk i denne forbindelse - så takk for tipset :-))

Sender det videre med anbefalinger !!

Skrevet

Jeg har ikke selv endometriose men jeg har ei veninne som har det og derfor vet jeg at de forsker på kosthold i forbindelse med endometriose og studier har faktisk vist at kosthold med masse karbohydrater har negativ effekt på endometriose spesiellt. Så det å kutte ned på sukker i maten og i drikker skal vist ha en positiv effekt. Noen Pasienter med endometriose får faktisk tilbud om å bruke tabletter for sukkersyke. Disse medisinene gjør at blodsukkerert holder seg stabilt. Men kan en greie og holde blodsukkeret stabilt med fornuftig kosthold så skal det ikke være nødvendig å prøve disse medisinene. Det er jo ikke negativt for en graviditet og kunne gå ned noen kilo hvis man er litt overvektig flere studier viser jo oxo at det er en sammenheng med overvekt og barnløshet. Jeg er ikke noe spesialist på kosthold men jeg tror at hvis man greier og spise normalt sundt kosthold med lavt fett og sukker innhold og masse grønnsaker så er mye gjort i denne sammenheng. Hvis man klarer det så er det jo oxo bra og gå over til å drikke mest vann. Men jenter styr langt unna de fleste lett produkter de inneholder faktisk mere karbohydrater (sukker) en ekte produkter. Hemmligheten ligger i mengden man spiser av de fete/sukker holdige produkter. Det er ikke fy fy og spise ekte majones men man behøver ikke bruke halve tuben på skiva.

Man bør ha minst 4-5 måltider pr dag og helst ha 3-5 mellommåltider.

Et mellom måltid er f. eks en yoghurt el en frukt el en neve nøtter. Nøtter har oxo den effekten at den stabiliserer blodsukkeret.

Hi hi hi jeg er ikke helt helsefrik selv om det det kanskje høres sånn ut men jeg er veldig opptatt av det jeg putter i meg og jeg tenker som så at det kan jo ikke skade å spise sunt. Jeg har selv noen kilo for mye å dra på (selv om jeg ikke er klasifisert som overvektig) og har med å følge disse tipsene greid å gå ned flere kilo. I kombinasjon med mere fysisk aktivitet.

Venninna mi som har diabetes og endometriose i tillegg har greid å kutte ut tablettene hun gikk på for diabetes og endometriosen er mye bedre alt dette har ført til at hun nå etter 8 år er greid å bli gravid og skal føde om noen uker.

Jeg håper disse tipsene kan gi dere håp om at det faktisk går an å bli bedre av endometriose men jeg lover ikke at det forsvinner=))))))

Lykke til alle sammen

Varme klemmer fra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...