onam * mai 07 + september 08 Skrevet 4. oktober 2007 #1 Skrevet 4. oktober 2007 Er bare noen få dager siden vi startet med mme. Så jeg trenger litt hjelp når det gjelder noen spørsmål. Håper dere kan hjelpe meg litt. - kan jeg blande mme i kladt vann, oppbevare i kjøleskapet og så blande med varmt vann når han er blitt sulten? - kan jeg blande ferdig og varme i mikroen? Han er 4mnd+3 uker... - hvordan venne han til smaken? mm er jo litt søtere enn mme, så han er ikke glad i mme enda... Kan jeg blande mm og mme? Kanskje 1/3mm og 2/3 mme? - hvis han ikke drikker opp flaska si helt, kan jeg gi det senere? Noen plasser står det det skal hives med en gang, andre at det kan brukes en time senere og... - foreløpig får han annenhver flaske med mme. bør jeg bruke noe malt eller sviskesaft i tillegg? Har ikke merket noe forandring i avføringen hans, men vet ikke om en ser det alt etter 3 dager. Uff, det var mange spørsmål. Føler meg som en liten unge som ikke vet noen ting :-/ Har jo kikket en det på flaskeposten.org, men de har dessverre ikke svar på mine spørsmål (eller jeg fant det i allefall ikke).
Matja Skrevet 4. oktober 2007 #2 Skrevet 4. oktober 2007 Skal prøve å svare så godt jeg kan ut fra mine erfaringer. Min lille jente er 5 mnd, og vi har faste og gode rutiner når det gjelder mat iallefall:) Du kan ikke blande mme i kaldt vann. Ei heller oppbevare det i kjøleskapet til neste måltid. Det du kan gjøre er å koke opp vann, helle det på flasker og oppbevare det i kjøleskap. Når barnet skal ha mat varmer du vannet i micro, heller på pulver, rister og gir mat. Eller du kan ha 2/3 kaldt vann på flaskene og helle på 1/3 varmt vann når barnet skal ha mat hvis du ikke har micro. Pulveret skal alltid oppi varmt/lunkent vann som har vært kokt. Du KAN lage ferdig mme for et helt døgn, men det er IKKE anbefalt. Du kan ikke blande mme og mm. Mme er veldig søtt det også, så evt kan du prøve et annet merke. Selv bruker jeg Hipp og er veldig fornøyd. Grunnen til at han ikke vil ha er nok at han er vant til å suge pupp, og kjenner lukten av melken din når du gir han mat. Kanskje pappaen kan gi flaskematen? Hvis han ikke drikker opp melken skal den kastes. Tenk deg selv at du er forskjølet, lager varm melk med honning. Ville du varmet den opp igjen senere hvis du ikke drakk den med en gang? Det går imidlertid an å lage flaskene en times tid i forveien og sette i kjøleskap, men hvis han ikke er sulten er det jo ikke nødvendig, vel? Min lille stresset mye med maten for noen mnd siden, og da ville hun ikke ha alt med en gang. Da satte jeg den bare i varmt vann og ga det til henne innen max 20 min. Ellers laget jeg nytt. Nå går det iallefall veldig bra da:) Det er lurt å ha litt malt i melken hvis han ikke har avføring hver dag. Hvis han virker fin i magen ville jeg droppet malten. Ikke nødvendig hvis han har fin og myk avføring. Du gir jo både mm og mme, så da kan det jo hende det blir litt kluss, men ingenting å bekymre seg for:) Du må ikke tenke på at du stiller mange spørsmål. Hvordan tror du jeg vet alt jeg vet? Fått mange svar her inne, jeg også. Lykke til
onam * mai 07 + september 08 Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter #3 Skrevet 4. oktober 2007 Tusen takk for alle svar. Nå ble jeg endel klokere og vet hva jeg bør og hva jeg ikke burde gjøre. Da kan vi starte med gode rutiner her også. Har godt til innkjøp av termos slik at jeg kan ha med meg kokt vann :-) Et steg i rutinene. heh Du har rett i at jeg ikke hadde varmet opp melk til meg heller. At jeg ikke tenkte på sånne ting. jaja. En har aldri lært nok Da dropper jeg malt så lenge jeg ikke merker noe til en hard mage. Mm hjelper sikkert for en myk overgang, håper jeg i hvert fall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå