Gå til innhold

Fårepølse, kan man spise det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lengter etter fårepølse. Har ikke funnet noe klart svar på om gravide kan, eller ikke kan spise det, så har nå slengt en pakke i fryseren. Er det 2 døgn kjøtt skal ligge i fryseren for at det er spiselig for gravide? Gjelder det fårepølse?

Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det, men ser her inne, at noen fryser det ned, og spiser det opp med en gang. Men trodde det var 3 døgn?!

Fårepølse er ikke varmebehandlet, så det er derfor den ikke skal spises.

Skrevet

Listeriabakterien forsvinner ikke selv om den fryses ned...

HVIS det skulle være listeria selvfølgelig, men er jo en sjanse å ta uansett.

Jeg har kuttet ut salami og fårepølse.

Er ikke hysterisk når det gjelder mat, men er ikke verdt å ta noen sjanser.

Klarer meg godt uten:-)

Skrevet

Jeg har spist fårepølse:(

Skrevet

Aldri hørt om at det skal være noen fare knyttet til å spise fårepølse, verken hos helsesøster eller lege. Kun om det nærmer seg utgangsdato.

Jeg spiste fårepølse og salat på brødskiva fra åttende uke til uti sjuende måned en gang, fordi det var det eneste jeg maktet å spise. Ser ut som jeg var i dødsfare, gitt...

Skrevet

Sitter akkurat å spiser det:) Har spist det hele svangerskapet og verken lege eller jordmor har sagt fy te det:)

Skrevet

Fårepølse er spekemat jenter! Rått kjøtt!

Betyr jo ikke at det er listeria i alle fårepølsene - antaglig i veldig få av pakkene. Men hvorfor ta sjangsen?? Det forstår ikke jeg. Når babyen kan ta stor skade av dette.

Men alle må få gjøre som de vil.

Skrevet

Er det ikkje toksoplasmose-bakterien som er farleg i fårepølse? Det er difor me skal frysa den, for parasittar dør i minusgrader (eller oppvarming over 70 grader)... Listeria veks vel på alt som har vore opna lenge.

Eller har eg misforstått heilt!?

Skrevet

Anbefales vel ikke akkurat. Jeg spurte jordmor sist jeg var der, og hun sa at dersom man "måtte" ha det burde man spise det ferskest mulig, og helst nyåpnet pakning.

HAn jo nevne at jeg har lurt til meg noen få skiver til nå, men har bestemt meg for å være mer forsiktig fra nå.

Blir fælt når det nærmer seg jul, for jeg elsker fenalår, blir ikke lett å holde seg unna det nei

Skrevet

Spis og vær glad. Vi bor i Norge!!

Det er farligere å kjøre bil enn å spise både fårepølse og fenalår!!

:o)

Skrevet

Fårepølse er spekemat og man blir derfor anbefalt å holde seg unna.

Skrevet

Jeg må bare ha fårepølse og fryser ned min i 3 dager før jeg spiser den. Namnam!

Skrevet

Herregud, så mye rart dere går omkring og TROR om spekemat.

Mye pålegg i kjøleskapet har SMÅ mengder listeria-bakterier på seg. Det gjør ingenting!!! Listeria er bare farlig hvis det blir skikkelig mange av dem. Det kan det bli hvis de ligger lenge i kjøleskapet eller på benken. Derfor bør alt pålegg spises i god tid før utløpsdatoen. Listeria-bakterier finnes på OVERFLATEN av maten, og drepes ved varmebehandling. Den drepes IKKE ved nedfrysing.

Rått kjøtt (også spekemat som fårepølse) kan inneholde toxoplasmose-parasitter. Det kan også jord på grønnsaker. Toxoplasmose-parasittene dør ved varmebehandling og ved nedfrysing. Anbefalingene på hvor lenge de skal fryses er litt forskjellige, men ligger de ved -18 grader i tre dager, så er du i alle fall sikker. Fryser du kjøttet først, så kan du spise alt av spekemat, og du trenger ikke steke biffen helt igjennom. Grønnsaker som kan ha rester av jord på seg, bør vaskes godt før du spiser det.

Beklager hvis jeg høres oppgitt ut, men det er da ikke så vanskelig!! Er det vel? Det er veldig få matvarer man behøver å holde seg helt unna - det kan dere lese mer om på Matportalen.

Skrevet

Klippet ut fra matportalen.no

Kjøtt er en viktig kilde til flere næringsstoffer. Gravide kan spise alle typer kjøtt dersom det er gjennomstekt eller gjennomkokt. Unngå rått kjøtt av alle typer, som for eksempel speket kjøtt, gravet kjøtt eller tartar (se Skadelige bakterier og parasitter). Skadelige bakterier og parasitter kan gi deg infeksjoner som påvirker barnet ditt. Følg de generelle rådene for matlaging lenger ned.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...