Gå til innhold

pumpe og amme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har startet fullamming etter mye trøbbel i start med lillegulls vekt (den gikk ikke fort nok opp). Han har nå tatt igjen denne vekta og det er ingenting som tyder på at han lider noen nød. Han spiser veldig i omganger, kan ligge ved puppen i 3-4 timer i strekk for å sove i endel timer (regner med dette er vanlig?). Han sover ikke gjennom natten og ligger ofte ved brystet om natten, ser ut som han trenger tryggheten ved å ligge ved siden i sengen og jeg har ikke hjerte til å høre på hans såre gråt om natten heller.... så han blir ofte (desverre) liggende i sengen med meg, jeg håper ikke jeg er alene om dette og at noen kan si det er ganske vanlig?

Men problemet mitt er at lillegull har enten økt produksjonen min veldig eller så klarer han ikke få rett tak på brystet? Jeg kjenner ofte at det er mere melk i brystet på tross av at han har ligget der en god stund og spist, for så å 'kosesutte' litt. enkelte ganger har jeg tømt brystet i etterkant av amming og fått ut så mye som 140 ml. (han tar oftest bare et bryst om gangen og da kan det variere med spising, alt fra en halvtime til 4-5 timer før jeg får tømt det brystet som er fullt allerede.

Hvordan løser jeg dette dilemma? bør jeg pumpe eller vil det øke produksjon ytterligere? hmmmm....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Personlig ville jeg pumpet litt, men det velger du selv. du kan fryse litt av det du har ekstra, eventuelt donere overskuddet til et morsmelkmottak. Jeg ser ikke den store frykten i å ha for mye melk, heller motsatt!!

Når baby ligger slik og kosepupper, så er det ofte at de ikke drikker så mye av gangen, og melk produserers jo hele tiden! Så drikker han aktivt i f.eks 10-15 minutter for så å sove og kosepuppe i noen timer ved puppen, så er jo puppen full igjen den om noen timer!

Skrevet

Det er vel bare sunt og fint og flott at han får ligge inntil deg om natten og føle seg trygg! Hvilke andre dyrearter ville latt avkommet sitt ligge alene og ubeskyttet slik vi blir "opplært" til at vi må gjøre? Ikke rart de gråter da...

Men du trenger kanskje ikke la han ligge og suge på puppen hele tiden? Det øker jo produksjonen når han ligger og stimulerer det brune på brystvortene dine, særlig om natten. Du kan jo prøve med smokk, en klut eller fingeren din - da får han samme nærhet og tilfredsstilt sugebehovet sitt, uten at produksjonen din fortsetter.

Men om det ikke plager deg å pumpe, så er det vel bare å fortsette som du gjør så lenge du selv synes det funker for dere. Ingen grunn til å styre med ting man synes funker helt greit, synes nå jeg. Ellers har de råd om hvordan man kan reduserer melkeproduksjon på ammehjelpen.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...