Gå til innhold

sykemldt FØR graviditet?

Anbefalte innlegg

Jeg har en kronisk sykdom som gjør at jeg må gå på en del medisiner for at jeg skal kunne klare å jobbe i full stilling. Men nå ønsker jeg å bli gravid og da må jeg kutte ut en del medisiner. Noe som gjør at jeg ikke klarer å jobbe lenger og må sykemelde meg. Syns ikke dette er noen optimal løsning, men hva skal jeg gjøre? De vet ikke noe om mine planer på jobben, og jeg får veldig dårlig samvittighet ovenfor kollegene mine. Vet jo ikke hvor fort jeg blir gravid heller, så det kan jo hende jeg må gå hjemme en stund.. sukk!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10545870-sykemldt-f%C3%B8r-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Jeg har i samme situasjon som deg, jeg har leddgikt og bruker medisin som ikke lar seg kombinere med graviditet. Har prøvd i snart ett år nå uten klaff, gikk så greit de tre første gangene, men nr fire lar vente på seg. Stresser nå både med at jeg ikke er så frisk som jeg kunne vært og med at det tar så lang tid. Jeg er jo snart 39 så det har kanskje noe med saken å gjøre. Jeg har i tillegg en slik jobb at jeg ikke kan være i jobb når jeg er gravid, pga sikkerhetsrisiko, så det blir en stund å gå hjemme ja. Jeg har vært litt i jobb nå i sommer, men er nå sykemeldt igjen.

Du skal ikke ha dårlig samvittighet overfor jobben, men det er vanskelig å vere kronisk syk, spesielt når det ikke er "synlig".

Lykke til med prøvingen, håper du ikke må prøve like lenge som meg.

Klem

Hvilken medisiner bruker du? Jeg går på Imurel og får Remicade-infusjon med jevnlig mellomrom. Det er sistnevnte som ikke skal kombineres med graviditet, og derfor må jeg ta prednisolon i stede.

Jeg har en gutt fra før, og tenker iblant at jeg kanskje ikke klarer å ha så mange barn pga sykdommen min, men jeg har lyst på tre barn... Hvordan syns du det går å kombinere kronisk sykdom og det å være småbarnsmor?

klem

Jeg bruker til vanlig metotrexate og enbrel, og voltaren ved behov. Metotrexate måtte jeg slutte med tre måneder før jeg sluttet med pillen og det er jo over ett år siden nå. Enbrel skal jeg slutte med når jeg blir gravid. Voltaren har jeg sluttet helt med, siden det kan gjøre det vanskeligere å bli garvid. Jeg bruker nå prednisolon og så får jeg komme til på sykehuset for å få injeksjoner når jeg trenger det.

Mine barn er nå 13, 8 og 2 år. Jeg ble syk for 14 år siden og de første årene med eldstemann var veldig tøffe, men jeg hadde min daverende svigermor i nabohuset og hun stilte opp og hjalp meg de morgene jeg ikke kom meg ut av sengen.

Jeg har brukt og prøvd "alt" av medisiner men ble ikke bra før jeg begynte på enbrel for 5 år siden.

Nå er jeg gift på ny og vi har en liten på 2 år sammen og ønsker veldig en til med han. Han har ingen fra før. Jeg ble ikke noe særleig dårlig da jeg gikk gravid sist og håpte på det samme denne gangen, men det har jo gått litt lenger tid nå, uten optimal medisinering. Men jeg har ikke gitt opp enda, tenker å prøve ut året i allefall.

Så når jeg bruker medisin er det ingen problem å kombinere sykdom med små barn.

Hvordan virker medisinene for deg da? Er du stort sett frisk når du bruker de? Jeg har ikke prøvd de medisinene du nevner, men er veldig fornøyd med enbrel og metotrexate.

Klem igjen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...