Gå til innhold

Tilbake fra ultralyd...

Anbefalte innlegg

For å sitere bim:

Din svangerskapsuke: 36

Babyen er nå 43.5 centimeter lang og veier 2250 gram.

Men dette gjelder selvsagt ikke skurkevesla mi. Hun har spist godt de siste ukene og veier i skrivende stund ca. 3300-3400 gram OG ligger i seteleie. Legen sa at hun vil veie godt over 4 kilo ved termin, og at han absolutt anbefaler keisersnitt dersom vektutviklingen fortsetter. Fikk ny time om 2 uker, så han skulle måle på nytt da.

Alle planer om badekar, vannfødsel og musikk ble pulverisert på et halvt minutt. Og mest sannsynlig blir jeg nå oktobermamma.

Ja ja... jammen godt jeg stolte på magefølelsen og tok meg en tur til legen. Vesla var visst ekstra tjukk over magen (må ha arvet dette fra sin farfar) :)

Av en eller annen grunn overrasker det meg ikke at jeg fikk den beskjeden jeg fikk i dag. Hun har da ikke fått kallenavnet skurkevesla uten grunn:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10545708-tilbake-fra-ultralyd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Magic!

Fikk du henvisning til ul eller gorde du det på eget initiativ? Jeg tok dette opp med legen i dag for har lurt på om dette er lurt eller "bortkastet"..nå har jo jeg termin litt etter deg da.. men legen fortalte at babyen ligger med hodet ned og følger med på kurven når han måler magemålet..er ikke det nok?legen mente ihvertfall at den eneste grunnen til at jeg trengte ul var for å berolige meg selv,men at mye kunne skje før fødsel..hm..

Så fint at du blir fulgt opp pga seteleie:o)sikkert godt og betryggende å vite hvordan situasjonen er til fødselen starter!

Håper alt ordner seg for dere:o)

Flere babyer som spiser godt her. Jeg er 33 + 6 i dag, og har vært på ul idag. Fastlegen min er gynekolog og bruker ul på kontroll. Ultralyden viser at jenta mi ligger nå 12% over snittet (var helt på normalen for 4 uker siden), og veier 2900g allerede. Fikk estimert at fødselsvekt vil bli ca 4 kg mulig litt mer hvis ikke vekstraten endrer seg drastisk de neste 6 ukene. Om hun skulle bli veldig stor så blir det nok ikke keisersnitt på meg, fordi ei i min familie fødte en baby på 5700g og 56 cm på "mitt sykehus" for noen år siden, og hun ble nektet keisersnitt fordi hun var førstegangsfødende selv om de visste at babyen var superstor- skjønn det den som kan...

Men hvis babyen din ligger i seteleie, så er det fortsatt sjanse for at hun vil legge seg ned i tiden fremover mot fødsel ikke sant? Hvis ikke så blir det vel keisersnitt på deg ja vil jeg tro. Men hvis det er planlagt keisersnitt så går det jo oftes veldig greit. Får krysse fingrene for at alt går bra i tiden fremover!

Det begynte med at jeg var på 3d ultralyd i august (uke 28). Hadde da kjent spark nedover siden første ca. uka i juli, og fikk bekreftet mine mistanker om at hun lå i seteleie. Ingen krise, hun hadde jo god tid på å snu seg. Ultralydlegen sa allerede da at det ikke var sikkert hun kom til å snu seg. Hvordan han kunne tro det vet jeg ikke, men det hadde noe med morkaka å gjøre.

Hverken jordmor eller lege kunne si noe om hvordan hun lå da jeg var på legekontroll for 3 uker siden, og siden magen min er kjempestor og veldig høyt oppe (kan nesten ikke trekke pusten lenger) samt at jeg fortsatt bare kjenner spark nedover tenkte jeg at jeg skulle få et ordentlig svar på hvordan hun ligger. Jordmora mi er nemlig veldig motstander av keisersnitt, og har litt sånn "hun ligger som hun ligger"-holdning.

I utgangspunktet vil jeg jo gjerne føde vaginalt, men siden lillesøsteren min ble født i seteleie og var livløs da hun kom ut, stikker det litt i meg ved tanken på en seteleiefødsel. I hvert fall hvis ungen er diger i tillegg.

Ultralydlegen har totalt motsatt innstilling til jordmor, han mente jeg absolutt burde ta keisersnitt.

Jeg har liksom litt negativ innstilling til ks i utgangspunktet, da jeg føler at man mister litt av tiden med babyen rett etter fødselen. I tillegg tar det jo lenger tid å komme seg etterpå osv. Men som ultralydlegen sa: her må man veie i for og i mot, og ved en drøyt 4 kilos baby som er tjukk over magen i seteleie, så er det ingen tvil om hva han anbefaler.

Så da blir det spennende å se hvordan det går om 2 uker. Skal tilbake til ny ultralydtime da, for å se om hun har lagt på seg like mye som han tror hun kommer til å gjøre. Med litt flaks har hun kanskje snudd seg, men så trangt som det er der ikke nå så tror jeg nok hun blir liggende.

Jeg er i hvert fall veldig glad for at jeg tok initiativet til denne ultralyden, så er jeg mentalt forberedt på seieleie hvis fødselen plutselig skulle sette i gang nå. Skal til jordmor neste uke, så får vi se hva hun sier da:)

Annonse

Siden hun har ligget i seteleie i flere måneder nå og jeg har veldig stor morkake trodde ikke legen det. Men jeg kan jo håpe:)

Hørte av noen i stad at A-hus har 4000 grams grense på setefødsel, og hvis det stemmer er det jo avgjort.

I mellomtiden har hun to uker på å snu seg før noe blir bestemt:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...