Gå til innhold

Er det kolikk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Min jente på 7 uker er ofte veldig urolig på kveldene. Hyling og skriking. Ingenting hjelper synes jeg. Vi prøver å mate, kose, skifte bleier osv,men det hjelper liksom ikke. Dette holder på fra kl 18:00-21:00.

Hun spiser ca kl 21:30, og legger seg etter det. Hun sover godt om nettene. Er oppe 1 gang for å amme og hun sovner fint igjen.

Men hun har mye luft i magen hører jeg... :)

Ofte krøller hun seg og presser, mens hun hyler!

Det er kun på kveldene dette er et problem, og ikke hver kveld. Kanskje annenhver...

Ellers er hun en snill og rolig jente, spiser bra og har avføring nesten hver dag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som en mildere utgave av kolikk ja. Ikke så mye å bry seg om så lenge det fungerer så bra, men du kan jo forsøke å spise/ikke spise visse typer mat noen dager av gangen og se om det er noe spesielt hun reagerer på. Ellers ammete eller akupunktur kan anbefales. Det finnes tusen tips der ute dersom du vil prøve, men for noen blir det bare stress, og da kan det beste bare være å ta det med ro til det går over... Lykke til :)

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei!

Har selv en jente født 18 september dette år. Hun begynte å skrike veldig om kveldene for ett par uker siden...var til legen ang dette(min fastlege), han mente at det var en mild form for kolikk, da det stortsett er på kvelden, enkelte ganger om natta. Men det er som du også sier, så å si annenhver kveld.

Og hun har mye luft.

Det jeg fikk beskjed om var at når jeg ammer, at jeg ammer litt og litt i gangen, tar henne opp, får henne til å rape, gå litt med henne, for så å legge henne til brystet igjen. Spedbarn har den tendensen at de svelger en god del luft under måltidene, derfor dette.

Det har hjulpet litt, men vi har også prøvd sukkervann(1ss sukker i 1dl kokende vann. Avkjøles, så skal 2.5ml gies med sprøyte over 30sekunder til 1 minutt. Kan gies annen hver time ved behov, men ikke forebyggende!).

Men har også hørt at man kan prøve å sette på kjøkkenviften, da dette skal minne om lydene barnet hørte da det enda lå i magen.

Skrevet

Noe annet som hjelper er å gi et varmt bad (39 grader i vannet) og massere magen etterpå. Jeg bruker en olje fra Weleda som er spesielt designet for å avspenne magen til barnet. Masser i sirkler med klokka. Hjelper også å presse knærne sakte og forsiktig mot magen. Da kommer luften ut og min lillegutt blir veldig fornøyd :) Men jeg ser at ulike dager krever ulike remedier, så det er ikke bare bare med disse luftsmertene til lille prompegutten til mor.

Skrevet

Man kan visst kalle det kolikk hvis babien skriker mer enn tre timer sammenhengende mer en tre ganger i uka ;o)

Vår gutt skrek i 3 timer hver kveld i 2 mnd....men var forholdsvis rolig på dagen og sov greit på natta. ville mates 2-3 ganger.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Huff og Huff... Var litt itvil om lille snuppa mi hadde kolikk.. Men er liten tvil om det når jeg leser innleggene her! Di siste 4 dagene har hun vært våken med luft smerter i 7 timer hver gang. Hører det rumler i magen. Promper veeeldig. Så jeg kan vel påstå at hun har kolikk - ja.

Skrevet

vi har prøvd minifom og fennikel te, minifomen ble ikke så mye brukt etter å ha lest masse om den, men teen er som sendt fra himmelen. Glemte å gi til lille gullet en dag, og glemte å drikke selv, den dagen var han helt umulig. Masse skrik og så han hadde store problemer med luft i magen :( I natt sov han fra halv ti til ett, mat, sovnet igjen kl 2 og sov til halv syv. DEILIG!! har ikke hatt det sånn siden han ble født, og håper det fortsetter den veien :))) Prøv teen!! Kan ikke få anbefalt den nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...