Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2007 #1 Skrevet 3. oktober 2007 Mange som kaller opp barna sine, og den lille får kanskje et dobbeltnavn, f.eks. Anne Sofie, Ole-Jørgen etc. Inne på denne siden er det utrolig mange som vil sette sammen de utroligste nevn, med det resultat at det bare høres helt feil ut. Helst med litt amerikansk ispett. Og det kamufleres med at de vil være in.......... Enten blir det kjempeharry, eller så høres det ut som barnet er datter eller sønn av en kongelig. I verste fall er navnet også tungt å uttale.... Hva er grunnen til at du gir barnet et dobbeltnavn? Har du tenkt å bruke begge navnene til daglig? Hvis ikke, hvorfor får barnet både to og tre navn, da? Skal det se fint ut på papiret? I tillegg har mange barn doble etternavn, det bør du også ta med i beregningen. Madeleine Christiane Berge Christoffersen.... Synes flere her inne bør ta noen runder i tenkeboksen! Hilsen oppgitt
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2007 #2 Skrevet 3. oktober 2007 Datteren min har dobbeltnavn fordi det er tradisjon og vi ikke ble enige. Men nå har vi to enkle navn, kunne aldri valgt lange, pompøse eller harry navn og satt sammen.
Gjest Skrevet 3. oktober 2007 #3 Skrevet 3. oktober 2007 hvem er du da? skal svare iallfall..er ikke gravid enda, men håper å være det snart (eller kansje nå?).. uansett.. vi har tenkt på dobbeltnavn.. litt fordi det første navnet er veldig kort, og at vi synes det da passer med et navn til.. nr. 2 fordi det er tradisjon i familien.. alle har det! men jeg har sagt til sambo at dersom vi skal ha 2, skal vi bruke begge i dagligtale.. fordi jeg bruker kun mitt første navn, så tenker på å fjerne mellomnavnet... og vi skal ha 1. etternavn på barnet! derfor, men vurderer det bare da, ingen ting bestem.. det blir uansett ikke et mellomnavn.. det blir et fornavn!
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2007 #4 Skrevet 3. oktober 2007 He-he! Som jeg skulle sagt det selv!!!!! Vanvittig mye harry navn her! Bare å scrolle nedover sidene, så får man seg en god latter. De rareste kombinasjoner av navn, mange er ganske fine i seg selv, men ikke sammen med f.eks. Savannah, som visst er en skikkelig hit her inne. Må ta meg i om alle mener det de skriver seriøst.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2007 #5 Skrevet 3. oktober 2007 Det med tradisjon er jeg helt med på. Og også at noen foreldre ikke blir helt enige. Det jeg lurer på er hvorfor det er om å gjøre å konstruere et dobbelt eller trippelt navn som ingen har hørt før (kanskje nettopp det er grunnen;)) når det blir vanskelig og tungt å uttale? Hilsen Oppgitt
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2007 #6 Skrevet 3. oktober 2007 Helt enig med deg, HI. Tradisjon og uenighet er nok absolutt de viktigste grunnene, men til f.eks. Savannah blir jo et dobbeltnavn helt forferdelig. Mener ikke tråkke noen på tærne, men noen navn blir bare altfor "too much".
Gjest Skrevet 3. oktober 2007 #7 Skrevet 3. oktober 2007 skjønner at du reagerer på sånn overpompøse sammensetninger og mer enn 3 navn.. mn det blir iallfall helt nøytral, kansje litt søtt her.. ikke langt, og slettes ikke uvanlig.. men som sagt ikke bestemt enda, og jeg er sta på at begge skal uttales dersom det blir to fornavn.. og et etternavn! det er vel litt in med dobbeltnavn for tiden kansje?
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2007 #8 Skrevet 3. oktober 2007 Teit spørsmål, men svar kan du få uansett. Jeg har dobbelt navn på mine fordi det er finest ;-) ...Og så synes jeg det er kjedelig med bare et navn. Vil unngå at mine barn får et nummer i tillegg til navnet sitt... Helene 1 eller Helene 2 (Som to i klassen til eldstemann går for) . Noen får første bokstav i etternavnet lagt til sitt navn, fordi flere heter det samme. Eks Kristoffer O (Olsen)og Kristoffer S (Stensen)
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2007 #9 Skrevet 3. oktober 2007 Klart det kan være fint! Men det må være mulig å si ungens navn uten å ta tats, enig? Og har en en mening med å gi barnet dobbeltnavn, så er det helt ok! Jeg snakker om alle dem som setter sammen navn bare for at det skal se fint ut- Og så bruker de bare det ene navnet. Skjønner ikke poenget med det. Hilsen Oppgitt
Gjest Skrevet 3. oktober 2007 #10 Skrevet 3. oktober 2007 jepp, skjønner synspunktet ditt. og veldig enig.. vi har en haaaug med gode eksempler på det i familien! mitt navn for eksempel, jeg liker ikke mellomnavnet mitt i det hele tatt, brukes aldri heller.. samme med søsteren min! men vi tenker ikke på hvordan det så ut da, men hvordan det høres ut! og at vi kan si det uten at det blir tungekrøll.. i tilegg har det en spesiel betyning for oss... ikke navnets betydning, men hvor vi har fått det fra!
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2007 #11 Skrevet 3. oktober 2007 Noen sånne over the top dobbeltnavn gir meg assosiasjoner til prostituerte, sorry.... Det er en del inne på siden her. Huff.
Lill,<3Rikke&Patrick<3 Skrevet 3. oktober 2007 #12 Skrevet 3. oktober 2007 Vi valgte dobbelt navn på dattra våres fordi det er mye penere enn enkelt navn....babyen i magen skal også ha dobblt navn=))
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2007 #14 Skrevet 3. oktober 2007 Dobbeltnavn er uten tvil finest. Og når folk sier at de assosierer navn med prostituerte, blir jeg flau på deres vegne. Veldig lite intelligent sagt !!!!
jente og gutt Skrevet 3. oktober 2007 #15 Skrevet 3. oktober 2007 Jenta vår har det navnet vi likte best først, så et navn etter oldemoren sin. Babyen i magen får også et navn vi har falt for og et oppkalt etter en slektning. Vi er også fra to forskjellige land og barna her et navn fra hvert land.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2007 #16 Skrevet 3. oktober 2007 Datteren min heter Frøy, da hun fikk navnet visste jeg ikke at det også kunne være et guttenavn. Vurderte en stund om jeg skulle legge til et navn nummer to, eks. Frøy Helene slik at man ikke var avhengig av barnets personnummer for å vite hvilket kjønn det er. Men fant ut at da valgte vi å ha dobbeltnavn av feil grunn, ville jo ikke bruke det til daglig. Mange navn passer å være doble, men langt fra alle!
mor.monsen Skrevet 3. oktober 2007 #17 Skrevet 3. oktober 2007 Vi skal ha dobbeltnavn på datra vår fordi Ingeborg er et "familienavn". Mormor, mamma og jeg har det som mellomnavn. Skulle jeg være så heldig å få to døtre vl jeg at begge to skal ha samme mellomnavnet. For å kunne bruke begge navnene i dagligtale vil jeg ha et kort navn foran. Det vi liker best nå om dagen er Liv. Hadde det ikke vært for Ingeborg tradisjonen hadde det blitt ett fornavn for enkelhets skyld. Men ingen topp 10 navn eller veldig kristne navn. Leser mye i navnebok for å se etter hva navn betyr.
Gjest Skrevet 3. oktober 2007 #18 Skrevet 3. oktober 2007 Jeg forstår til en viss grad at folk velger dobbeltnavn til sine barn pga tradisjon eller at de synes det er finest. Det jeg ikke forstår er de som kun bruker ett av navnene på barnet. Da er jo vitsen borte...? Ja, ja...en skal ikke forstå alt her i verden ;o)
Gjest Skrevet 4. oktober 2007 #19 Skrevet 4. oktober 2007 Fordi det er fint :-) Er det hormonene som får deg til å bry deg så utrolig mye om hva andre kaller barna sine eller? Hvis du ikke liker dobbeltnavn, så kan du jo bare gi DITT barn et enkelt navn...? Utrolig rart hva enkelte kan henge seg opp i...
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2007 #20 Skrevet 4. oktober 2007 Herregud, utrolig at DU gidder å bry deg om at innlegger lurer på hvorfor folk velger dobbelnavn når de ikke bruker begge navna! Surpomp. Til innlegger: Jeg tror helst det er en del fjortiser som står for de festlige kombinasjonene du nevner. Men selvfølgelig, folk må jo kalle ungen hva dem vil.... He he. Hilsen Isadora Chalelle ... tulla!
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2007 #21 Skrevet 4. oktober 2007 Hva er grunn til at noen velger enkelt, dobbel og trippelnavn er vel fordi de liker akkurat DEN samensetningen best. Hva er grunnen til at andre skal bry seg? fordi de har så utrolig lite å gjøre at de må spørre, grave og klage over all verdens ting. tragisk...
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2007 #22 Skrevet 4. oktober 2007 Har du giddet å lese hele innlegget eller???
anaina Skrevet 4. oktober 2007 #23 Skrevet 4. oktober 2007 Min datters far er utenlandsk, men vi bor i Norge. Vi valgte et tiltalenavn som funker godt på begge språk, men som nok oppfattes som skandinavisk, om ikke helnorsk. Defor valgte vi også et andre fornavn som knytter an til hennes utenlandske røtter, men som ikke brukes til vanlig. Mine foreldre var i en annen situasjon, og løste det på sin måte. De var litt ambivalente til en oppkallingstradisjon, og løste det ved å ha et "nytt" tiltalenavn, men knyttet an til tradisjonen ved å gi meg oppkallingsnavnet som andre fornavn, som ikke ble brukt til vanlig. Det har jeg vært veldig fornøyd med.
Gjest Skrevet 4. oktober 2007 #24 Skrevet 4. oktober 2007 Hvorfor? Tja, min har ikke dobbeltnavn, men 4 navn! Så enkelt som fordi det er en familietradisjon, en gammel en sådan. Jeg har 4 navn, alle kusinene mine har 4 navn, oldemoren min har 4 navn and on it goes.... Skal også nevnes at det i so to speak alle engelskpråkelige navn ikke er noe man tenker over en gang - å gi dobbeltnavn er en selvfølge. Man tenker ikke over det selv, det er bare naturlig og en del av kulturen.
Gjest Skrevet 4. oktober 2007 #25 Skrevet 4. oktober 2007 Fordi jeg mener det er rett i mitt tilfelle:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå