Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi snakker om at det er fristende å ta ut graderte foreldrepenger når ungen har blitt et halvt år (er så heldige at vi har slektninger som antakelig kan passe ungen en dag i uka). Er det noe vi må bestemme oss for nå før ungen blir født, eller er det noe vi kan avtale med arbeidsgiver når vi ser hvordan ting fungerer etter et par måneder?

Og hvis vi velger gradert, så vil jeg jo være hjemme noe etter at ungen har blitt ett år også. Kan jeg få kontantstøtte også da, mens jeg er i permisjon?

Fortsetter under...

Gradert uttak kan bestemmes etterhvert. Du må fylle ut et skjema som ligger på nettsidene til NAV, og levere det til godkjenning hos saksbehander i god tid før dere har tenkt å starte uttaket.

Kontantstøtte henger kun sammen med bruk av barnehage eller ei. Har du ikke barnehageplass kan du få kontantstøtte.

• 3 uker senere...

dytter dette opp jeg:) Så man får altså kontantstøtte etter at ungen er 1 år, samtidig som man er i permisjon og mottar permisjonspenger? Har jeg forstått det riktig?

Og hvor lenge er god tid? Spurte arbeidsgiver om det og de trodde man måtte si i fra når man søkte om permisjon. Er dei såfall pliktige til å godta hvis jeg f. eks sier i fra 1-2 mnd før jeg ønsker å ta ut gradert? Eller er det bare hvis det passer dem?

Jeg hadde gradert uttak i vår- jobba 50% og var hjemme resten. Snuppa var i barnehage 2 dager i uka. Siden jeg fortsatt mottok foreldrepenger falt det meg ikke inn å søke kontantstøtte før det dumpa ett brev ned i postkassen vår fra Nav der det sto at vi hadde rett til å søke kontantstøtte da de hadde fått melding om at vi hadde deltidsplass i barnehagen.... -Og hvis dere skal ha noen andre til å passe i tillegg vil dere med all sannsynlighet får full kontantstøtte.

Når det gjelder gradert uttak skal en vel helst søke før permisjonen starter, men de fleste gjør det jo etter ei stund. i 2006 da jeg søkte fikk jeg faktisk beskjed fra Nav om at arbeidsgiver KUNNE nekte meg det... Det skal skrives en avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker som oversendes Nav.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...