Gå til innhold

Pass til baby

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja du må ha med den nyfødte samt passbilde. Er ikke faren med så må du ha skriftlig bekreftelse fra ham samt kopi og originaler av passene deres.

Hvis du skal være lenge hjemme i Norge, så vil jeg faktisk anbefale deg å ordne med pass hjemme. Det du da kan gjøre er å be om et reisedokument fra konsultatet/ambassaden, som det tar dem 5 min å lage. Til dette må du oxo ha med bilder, bekreftelse hvis far ikke er med og slikt (barnet må oxo være med). Men det koster ingenting, og du trenger ikke dra tilbake til ambassaden for å hente passet ei uke etter at du har levert inn søknaden. Med dette dokumentet bekrefter ambassaden at barnet er ditt og at du har lov til å da det med ut av landet og til Norge med flight nr.....

Jeg gjorde dette med begge mine, da jeg ikke ville sitte og vente på å få fødselsnummer og ordne pass før jeg dro. Slike ting tar jo tid, og da gikk det greitt med dette reisedokumentet/brevet, og jeg ordnet med pass hjemme på det lokale politikontoret.

Husk å søke om fødselsnummer til Oslo før du drar, deretter ringer du et par dager etter at du har sendt brevet og ber om navnet på den personen som behandler søknaden og evt. ref.nr. Hvis du ringer og purrer et par dager så er de ganske kjappe slik at du har fødselsnummeret klart når du kommer hjem.

Sist nå når jeg reiste så var den minste kun 11 dager, og det gikk kjempegreitt.

Lykke til og god tur :o)

• 3 uker senere...

Dette var opplysende og gode nyheter!

Jeg skal føde på Filippinene (okt/nov) og har billett til Juleferie (15 des) i Norge.

Vi bor 1,5 times ferjetur og 3 timers busstur fra Manila, + 1/2 times taxitur til Ambasaden. Og det hadde vært greit å slippe å dra frem og tilbake flere ganger!

Vet du om dette reisedokumentet er noe jeg finner på Internett så jeg kan ta med meg en kopi å slå i bordet med? Jeg har opplevd at ting ikke er like enkelt på ambassaden her nede som det er i Norge, eller konsulatet i Aabemrå!

Fødselsnummeret, gikk det på telefonen, e-mail eller hva?

Også godt å høre at jeg ikke er gal (ikke den eneste gale) som skal fly med en 1 1/2 måneds gammel baby :-)

Lykke til alle dere utenlandsmødre ;.)

• 2 uker senere...

Beklager, men vet ikke om man finner dette reisedokumentet på nett - tviler på det faktisk. Men det er et ark som du fyller ut der og da og så venter du litt og så får du et maskinskrevet brev med stempel på at det er okay å ta ungen med ut av landet. Ta med flybilletten, for da fører de på flightnr og datoen du drar oxo. Men husk at pappaen oxo må skrive under på reisedokumentet. Og bilde av babyen - hvor du godt kan sitte og holde h^n.

Du søker om personnummer ved å sende et brev til Folkeregistret i Oslo. 1,5 uke etter at du har sendt det (rekommandert) ringer du og hører hvordan det går - skriv opp saksbehandler og nummer de har gitt søknaden din - da blir det lettere neste gang du ringer for å spørre.

Ser du har termin nå i disse dager - går alt bra eller?

Memo.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...