Gå til innhold

Graviditet=sykemelding? Arbeidsmoralen??? PROVOSERT!!!

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er selv en av de som måtte være sykemeldt i 5-6 uker pga ekstrem kvalme, og bare det å flytte seg fra senga til stua medførte brekninger.

Men jeg må likevel si at det er utrolig mange jeg hører om som er sykemeldt, og ser at mange nok har en litt lav terskel i vårt samfunn i dag på hvor sliten man behøver være for å få sykemelding, eller bruke egenmelding -men dette gjelder både gravide og ikke-gravide synes jeg...

Det som jeg likevel ser av mange av de tidligere innleggene i tråden er at begrunnelsen for sykemelding er at de har en jobb som innebærer risiko for svangerskapet av en eller annen grunn (arbeidstidene eller klientene el), og arb.giver ikke kan tilrettelegge. Disse skulle aldri vært sykemeldt, men overført på svangerskapspenger dekket av nav. Dette er altfor lite brukt av både leger og arbeidsgivere, og ville nok redusert antallet sykemeldinger blant gravide noe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg håper å være i jobb så lenge som mulig - jeg har alltid vært jobbnarkoman, og de få gangene jeg har vært borte fra jobb, har jeg hatt det miserabelt....men innser jo at jeg kanskje må kaste inn håndkledet på et eller annet tidspunkt pga prolaps i ryggen. Men vet med meg selv at det er best for meg å være i jobb, tenker for mye på alt som kan gå galt når jeg blir gående hjemme....! Ei som jobbet på samme shoppingsenter som meg sykmeldte seg to uker etter unnfangelsen...og tilbrakte resten av svangerskapet med å drikke kaffe og shoppe - på det samme senteret! Frekt, spør du meg...

Skrevet

Vil tro at hovedgrunnen til at antall sykemeldinger blandt gravide øker er fordi arbeidslivet er mye tøffere nå enn før... jeg har hørt det før... "Da jeg var ung jobbet jeg til siste dag, og var tilbake etter tre måneder" - Men tidene forandrer seg. Arbeidslivet er tøffere nå enn for 20-30 år siden. Jeg jobber i oljebransjen, og her skulle alt vært gjort i går... eller helst i forrigårs. Du må gi 110% hver dag. Er helt ferdig etter en dag på jobb, og det uten å være gravid.

Jeg jobbet i 10 år før jeg fikk barn. Fikk hyperemesis da jeg ble gravid første gang. Kastet opp i mange måneder. Dette førte til stoffskifte-problemer og generell utmattelse. Tenk deg å ha omgangsjuke i mange måneder... Jeg var sykemeldt store deler av svangerskapet. Var sliten, orket knapt stå oppreist. Så jobbing ble det lite av.

Hvorfor skal du dømme meg og andre for det. Vi er da voksne, fornuftige og dyktige medarbeidere som blir syke. Selvsagt vil NOEN FÅ utnytte systemet, men en kan ikke la seg provosere av fåtallet. Flertallet med sykemelding ER syke, og tro meg, det er ikke få med dårlig samvittighet rundt om i landet. Og ikke fordi de lurer noen, men fordi de føler de svikter arbeidsgiver, og ikke greier å gjøre jobben sin. Det du sier, legger stein til byrden.

Så jeg håper du tenker deg om før du dømmer andre uten å kjenne hele sannheten. De fleste leger skriver ikke ut sykemeldinger uten grunn. De skal skal gjøre det de mener er best for den gravide.

• 2 uker senere...
Skrevet

Til opplysning kan ikke legen sykmelde "uten diagnose", altså bare "fordi noen er gravide". Min erfaring fra min arbeidsplass er at de som er sykmeldte er de som har behov for det ELLER er sykmeldte (med diagnose) fordi arbeidsgiver ikke evner å tilrettelegge for den gravide slik de er pliktet. Kanskje leger burde bruke ordningen "Svangerskapspenger" mer i stedet for sykmelding, da psykisk stress pga manglende tilrettelegging også kan tenkes å påvirke barnet negativt.

Så vidt jeg vet har antall sykmeldinger gått opp generelt de siste årene, så dette med økt tendens til sykmelding er ikk enoe som burde "henge ut gravide" spesifikt. De hyppigste årsaken etil sykmeldinger er muskel og skjelettlidelser og psykiske lidelser, og jeg vil tro dette gjelder gravide også? Det kan for eks være ganske deprimerende å føle at kravene på arbeid er for stor i forhold til det en klarer å yte som gravid...Jeg er halvveis i svangerskapet og har ikke vært sykmeldt til nå (har også en fiks ide om at jeg skal "klare det uten å være sykmeldt" jfr min "flinke pike" holdning), men blir det for vanskelig mot slutten, så kan det faktisk være mestring i å redusere arbeidinnsatsen også...

Skrevet

Man bør passe på litt hva man skriver om akkurat dette temaet som det skrives om her.

Akurat fordi vi er mennesker som alle er forskjellig..å allerede fra dag 1 er vi vondrende mødrer....

For å ta min situasjon så har jeg fått bekkenløsning(er i uke 17). Jeg dro på legen og han såg tydelig at det var så vidt jeg klarte/klarer å gå..

Han valgte å gi meg en dag sykemelding å sa at jeg burde fortsette å jobbe for det ville hjelpe min situasjon.

Jeg jobber da fast på natt på et omsorgssenter for demente som både spytter,klorer,slår,biter,kniper og sparker. alt du kan tenke deg. Jeg blir utsatt for mye...,og nå når jeg er gravid er jeg også redd for å få et slag i magen.som jeg mange ganger kunne fått om jeg ikke hadde snudd ryggen til å fått det i bekkenet i stede. akurat så det var bedre...neppe.....

så du anonyme der oppe på toppen av forumet her, bør jekke deg mange hakk ned...og tenke over hva du sier her, for dette er hår reisende..

Mange gravide idag virker hysteriske,men er det noe rart når man leser det man leser idag da??

vi må ikke glemme kvinnene nedi utlandet som føder unger i tonnevis uten både folat og jordmødre...

Den kvinnen som velger å bli sykemeldt støtter jeg fult ut... For det er ingen som kommer å klapper oss på skuldra når vi går ut i permisjon heller...Vi må ta vare på oss selv å lytte til kroppen...

For dere som kanskje lurer så har jeg byttet fastlege..og venter på time.

Å ja jeg skal gjøre alt for å bli sykemeldt...For denne graviditeten vil jeg nyte å se tilbake på som et godt minne.....

Hilsen en kvinne som ønsker alle mødre og gravide lykke til=)=)=)

• 2 uker senere...
Skrevet

Ville bare si at det fins plager som ikke er så lett å se, hvis ikke du er klarsynt da(?) Jeg syns du og dere andre kritikere av sykemeldte skal gå i dere selv, og rette opp de feilene dere helt sikkert har. Jeg blir så provosert av folk som dømmer andre uten å ha vært i deres sko. Slutt å gi folk dårlig samvittighet/krenke andres følelser!

På forhånd takk!

• 2 uker senere...
Skrevet

Det er faktisk ikke alle som er så heldig å være frisk under svangerskapet. Og det må folk bare finne seg i! Jeg ville mye heller vært frisk og vært på jobb, enn å gå hjemme med konstante smerter!! Det forstår du vel?

Skrevet

Ikke skjær alle over en kam da!

Det er faktisk ikke alle som ønsker å være sykemeldt.

Har selv ett barn fra før og har inntil dette svangerskapet, som altså er det 2. ikke vært sykemeldt en dag! Aldri!

Er pr i dag sykemeldt på ubestemt tid grunnet komplikasjoner i svangerskapet. Det handler på ingen måte om arbeidsmoral..

Ett innlegg som dette er sikkert berettiget for enklte, men ikke skjær alle over en kam..

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg er enig med HI, og jeg irriterer meg grønn over de som sykemelder seg med en gang! Sykemelding under svangerskapet er for de som virkelig trenger det, som er syke og ikke kan jobbe. ikke for de som er "litt slitne". Og jeg er sikker på at det er fryktelig mange som skylder på bekkenløsning for å slippe å jobbe... Irriterende ass, skjerp dere! Stram dere opp! Gå på jobb, gjør så godt du kan, og ikke sleng deg på sofaen for å bli der!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...