Gå til innhold

Pusekatt!


lillegutt-kommer3juni:-)

Anbefalte innlegg

Noen av dere som har katt i huset? Hvordan forholder dere dere i såfall til den? Her i huset blir det nok til at det er jeg som må ta driten ut av kassen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei.

bruk hansker når du skifter på kattedoen for at du skal slipper å bli smittet av toksoplasmose (parasitter som finnes i katteavføring)

ikke bra for deg som er gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glemte å si at vis du går inn på "din egen side"

så vil du finne artikkel om toxoplasmose der under "relevante artikler for deg som er gravid"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har pusekatt, og hun er som en borre på meg om dagen. Det er min katt (har hatt henne i 7 år), men nå mens jeg er gravid har jeg fått mannen til å tømme kassen.

Særlig om katten er utekatt er det viktig å beskytte seg (bruk hansker og gjerne maske) om det er du som skal tømme kasse.

Faren for toxoplasmose er liten, men kan få alvorlige følger for fosteret (ikke deg) om du får i deg dette under svangerskapet.

Toxoplasmose smitter gjennom kattens avføring, derfor skal du også være forsiktig med hagestell om det er sjangse for at katter gjør fra seg i bedene hos dere. Vær likevel ikke engstelig for å kose og stelle katten ellers.

Om du har hatt toksoplasmose tidligere kan det visst påvises ved blodprøve (hør med lege), da har du antistoffer i kroppen. Jeg vet dessverre ikke hvordan det er med fosteret om du utsettes for ny smitte, du kan i alle fall ikke få det flere ganger.

 

Nå ble det litt rotete innlegg dette her, men bare vær forsiktig med kassen og kos deg med katten. Det er LITEN risiko for toxoplasmose i Norge (men man vil jo det beste for babyen, ikke sant). Mitt største problem om dagen med katten er bare det at hun absolutt skal opp og gå på magen og brystet mitt, og at hun "Tramper" på puppene mine. Au au, de er ømme....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte legen spesielt om dette siden vi har to innekatter.

Han sa at det finnes så og si ikke toksoplasmose blant katter i Norge, dette er et større problem i Sør-Europa. Siden mine katter bare er inne reduserer dette faren til null.

 

Men jeg er ekstra nøye med å vaske hendene etter å ha tømt sandkassen likevel.

 

Det jeg ar veldig spent på med kattene mine er hvordan de vil oppføre seg når det plutselig kommer et lite knøtt som skal ta all oppmerksomheten :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uansett, om katten din hadde denne parasitten og du har hatt denne katten i 7 år vil du allerede ha vært smittet av denne parasitten og da er det IKKE lenger farlig for deg og fosteret ditt pga fostere får antistoffer fra deg og blir dermed ikke skadet.....Men jeg ville brukt hansker likevel og vasket hendene godt etterpå.... har jo aldri skadet noen med god hygene:) Men ikke tenk så mye på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...