Gå til innhold

Må jerntabeletter tas sammen med appelsinjuice / c vitaminer for å virke ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått beskjed fra min lege om å ta en spesiell type jerntabeletter, og han sa jeg skulle ta dem sammen med appelsinjuice for å øke opptaket / få dem til å virke bedre - eller noe sånt ?

Problemet er at han er inder med dansk språk (med indisk innblandet) - så det er ikke alltid helt enkelt å få med seg alt han sier, hehe.

Genial lege ellers.

Men jeg drikker lite appelsinjuice, og når jeg gjør det er jeg på jobb (har tilgang på friskpresset der) Det blir styr å huske å ta med seg tabeletter dit for å ta dem, men det er vel vits å ta dem uten også, eller ?

Skrevet

Nei, du må ikke ta appelsinjuice for at de skal virke, men det gjør at kroppen tar jernet lettere til seg. Men det er c-vitaminen som gjør dette opptaket effektivt, så du kan spise appelsin/kiwi el og ha samme effekt. Bare det er c-vitamin.

Skrevet

Jeg fikk samme beskjed av legen i dag. Helst ta de sammen med appelsinjuice, og ikke tas i sammenheng med mat eller melk.

Skrevet

Nei, stemmer at man ikke skal ta det sammen med melk. Den bryter jernet ned. Men den kan sammen med en c-vitamin pille dersom en ikke drikker appelsinjuice. El som tidligere sagt, en frukt som inneholder c-vit :o)

Skrevet

Jeg tar ikke opp jern så godt, så jeg tar c-vitamin tablett sammen med jern..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...